رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزشوپرورش گفت: دبیران مرتبط حدود ۴۵ درصد در پایه دهم، ۴۰ درصد در پایه یازدهم و ۷۰ درصد در پایه دوازدهم از برگههای بارگذاری شده در سامانه امتحانات نهایی را حداقل دوبار تصحیح کردهاند.
محسن زارعی درباره روند تصحیح برگههای امتحانات نهایی دانشآموزان اظهار کرد: همزمان با برگزاری امتحانات، تصحیح الکترونیک برگههای امتحانات در پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم آغاز شده است و ادامه دارد.
وی افزود: دبیران مرتبط با هر آزمون حدود ۴۵ درصد در پایه دهم، ۴۰ درصد در پایه یازدهم و ۷۰ درصد در پایه دوازدهم از برگههای بارگذاری شده در سامانه را حداقل دوبار تصحیح کردهاند و براساس برنامه، فعالیت حوزهها تا پایان فرایند ادامه خواهد داشت و مصححان سراسر کشور از ۵.۳۰ بامداد تا ساعت ۲۴ تصحیح پاسخ برگهها را انجام میدهند.
زارعی متذکر شد: برگههای امتحانات نهایی بهصورت تصادفی در کشور توزیع میشود و هر برگه را دو مصحح انجام میدهد، اگر اختلاف نمرات بین دو مصحح تا یک نمره باشد، جمعبندی از طریق سامانه انجام و نمره بالاتر محاسبه میشود اما اگر اختلاف نمرات بیش از یک نمره باشد برگه به مصحح سوم ارجاع میشود که نظر او بهعنوان نمره نهایی ثبت میشود، به حوزههای آزمون توصیه شده است تا مصحح سوم را از افراد باسابقه انتخاب کنند.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نتایج امتحانات نهایی دانشآموزان تا ۲۰ تیر اعلام خواهد شد، گفت: به محض پایان فرایند (تصحیح اول، دوم، بررسی مغایرتها و ارزیابی سرگروههای آموزشی از روند کیفی تصحیح) نتایج اولیه از درگاه خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد.
فرصت سه روزه برای اعتراض به نمرات امتحانات
زارعی درباره روند ثبت اعتراض دانشآموزان به نمرات امتحانات نهایی عنوان کرد: فرایند دریافت درخواست بررسی مجدد و اعلام نتایج قطعی سه روز پس از اعلام اولیه نتایج امتحانات نهایی است.
دبیران در تصحیح برگههای امتحانات نهایی همکاری کنند
وی ادامه داد: ارزشیابی پایانی(آزمونهای پایان سال) بخشی از فرایند آموزش است از دبیران انتظار میرود در تصحیح برگههای امتحانات نهایی به تعداد دانشآموزان خودشان، همکاری کنند و اگر همکاری بیشتری داشته باشند به آنان حقالزحمه پرداخت میشود.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: بررسی روند تصحیح از همکاری خوب دبیران سراسر کشور حکایت دارد و کیفیت تصحیح بهطور مداوم با مدیریت دبیرخانههای کشوری راهبری دروس رصد و تضمین کیفیت میشود.
زارعی در پاسخ به این پرسش که وضعیت نمرات دانشآموزان نسبت به سال گذشته چه تغییری داشته است، گفت: قضاوت در این خصوص مستلزم دستیابی به نتایج نهایی آزمونها و تحلیل آن است و در این خصوص بعداً اطلاع رسانی خواهد شد.
تسنیم