تاریخ انتشار : سه شنبه 16 مرداد 1403 - 19:14
31 بازدید
کد خبر : 267597

درباره اهرمی‌ها – صدای بورس

درباره اهرمی‌ها – صدای بورس

جامعه ورزشی آفتاب نو: به گزارش صدای بورس،صندوق‌های اهرمی که ابتکار زیبایی در بورس تهران بوده‌اند را برای اینکه ریسک زیادی به دارندگان واحد خود تحمیل می‌کنند سرزنش نکنیم چون اصلا اهرمی‌ها برای افرادی که دوست دارند ریسک بیشتری کنند به وجود آمده‌اند. همان‌طور که صندوق‌های درآمد ثابت برای آن‌ها به دنبال سود با ربسک

جامعه ورزشی آفتاب نو:

به گزارش صدای بورس،صندوق‌های اهرمی که ابتکار زیبایی در بورس تهران بوده‌اند را برای اینکه ریسک زیادی به دارندگان واحد خود تحمیل می‌کنند سرزنش نکنیم چون اصلا اهرمی‌ها برای افرادی که دوست دارند ریسک بیشتری کنند به وجود آمده‌اند. همان‌طور که صندوق‌های درآمد ثابت برای آن‌ها به دنبال سود با ربسک کم ولی بازدهی ثابت می‌خواهند تعبیه شده است. این عادت بد بعضا اهالی بورس تهران که هر موقع دنیا به کام‌شان نیست شروع می‌کنند مسیر توسعه بازار را می‌کوبند تا ویران کنند، در نهایت به زیان همین اهالی بازار و من و شما تمام می‌شود.

در خصوص نرخ واحدهای عادی اهرمی‌ها

شاید انتقاد به نرخ بالای واحدهای عادی صندوق‌ اهرمی تا حدودی به‌جا باشد. اما بازار ما سریع فراموش می‌کند که این نرخ‌ها در زمانی ایجاد شدند که نرخ بازدهی اخزا تا ۳۷ درصد رشد داشت. حالا شما بگویید نرخ اسناد خزانه دولتی با تضمین دولت به ۳۷ درصد رسیده بود اهرمی‌ها با چه نرخی می‌توانستند در بخش عادی خود منابع جذب کنند. الان هم نرخ‌ها بالا است و اما سه ماه دیگر دوباره اتفاق بزرگ دیگری در راه است آیا ضمانتی وجود دارد که نرخ سایر ابزارها در این چند ماه دوباره به سطوح چند ماه قبل رشد نکند؟ آیا می‌دانید که اگر اهرمی‌ها با ابطال واحد عادی مواجه شوند باید سهام بفروشند و فشار فروش سهام همین اهالی معترض باژار را دو چندان خشمگین می‌کند که چرا اهرمی‌ها سهام می‌فروشند؟ پس آیا ریسک فشار فروش سهام از سمت اهرمی‌ها قبال تحمل است؛ از نگاه نگارنده خیر.

در خصوص وجه نقد اهرمی‌ها

در چند هفته گذشته این نقد به اهرمی‌ها وارد شده است که چرا میانگین حدود ۱۵ درصد دارایی اهرمی‌ها به نقد اختصاص پیدا کرده است و سهم نمی‌خرند. نکته نخست صندوق اهرمی هم مثل صندوق سهامی است و می‌تواند بخشی از منابع خود را در نقد و سایر دارایی غیر از سهام نگه دارد به دلایل مختلف که یکی از آن‌ها زمان‌بندی خرید سهام است و شاید مهمترین موضوع جلوگیری از فشار فروش سهام بر پرتفو خود صندوق در پی ابطال احتمالی. در خصوص موضوع دوم به این معنی است که شما اگر نقد در صندوق نداشته باشید اگر ابطالی به سمت صندوق روانه شود دوباره مجبور به فروش خواهید شد اینکه فکر کنیم چند صد میلیارد تومان منابع در آنی دسترس است که ما هر زمان خواستیم جایگزین کنیم فرض درستی نیست و دوباره ریسک بالایی را داریم به به این صندوق‌ها و کل بازار تحمیل می‌کنیم. هر مجموعه بنا به صلاحدید خود بخشی را در نقد نگه می‌دارد و شما به عنوان اهالی بازار می‌توانید در چند ماه آینده عملکرد آن‌ها را قضاوت کنید و در نهایت گزینه بهتر را انتخاب کنید.

آیا اهرمی‌ها برای بازار مفید هستند؟

میزان فایده اهرمی‌ها به طور قابل توجهی از ضرر آن‌ها بیشتر است. میزان منابع تزریق شده به بازار سهام در چند ماه گذشته از سمت اهرمی‌ها را کمی مشاهده کنید اگر این منابع نبودند به نظر شما شاخص بازار سهام در چه سطوحی بود؟ پیش از ادامه این مطلب، باید گفت اینکه اصلا از منابع اهرمی‌ها برای حمایت از سهام با این تفکر استفاده شود کاملا اشتباه است. اما در واقع اهرمی‌ها به نوعی نجات‌بخش بازار در این ماه‌ها بوده‌اند. طبیعتا نرخ بالای واحد می‌تواند آسیب‌زا باشد و اما اگر فضا به سمت آرامش کامل بخش پولی حرکت کند و نرخ‌ سود به صورت واقعی و دائمی کاهش پیدا کند مدیران صندوق‌های اهرمی از شما برای کاهش این نرخ‌ها مشتاق‌تر هستند چون کارمزدهای عملکرد را از دست می‌دهند و مهمتر از آن در میان‌مدت اعتبار آن‌ها خدشه‌دار می‌شود.

آیا اهرمی‌ها صفر می‌شوند؟

صفر شدن اهرمی‌ها غیرممکن نیست اما مثل این است بگوییم شاخص بورس تهران از فردا تا یک هفته آینده ۵۰ درصد افت می‌کند آیا ممکن است؟! تمام این افرادی که به اهرمی‌ها نقد وارد می‌کنند کافی است در سناریوهای ماه‌های آتی یک رشد قیمت سهام را ببینند همین افراد در صف خرید به دنبال خرید واحدهای ممتاز اهرمی‌ها خواهند رفت. مگر بعد از انتخاب پزشکیان صف‌های میلیونی خرید اهرمی با وجود همین نرخ‌های بهره بالا را ندیده بودیم. نکته دیگر مگر بازار در یک سال گذشته بازدهی خاصی داده است پس چرا اهرمی‌ها با افت شدید قیمت مواجه نشده‌اند؟ و نکته پایانی مگر پرتفوی همه اهرمی‌ها یکسان است که به یک میزان ریسک برای آن‌ها متصور هستیم. به نظر می‌رسد اندکی آگاهی بیشتری نسبت به این موارد نیاز است.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn