تاریخ انتشار : شنبه 27 مرداد 1403 - 8:14
13 بازدید
کد خبر : 278852

تصویر رفاه و اشتغال در ایران سال ۱۴۱۰

تصویر رفاه و اشتغال در ایران سال ۱۴۱۰

در سال ۱۴۱۰ جمعیت ما به ۹۵ میلیون نفر می‌رسد و جمعیت فعال ما اگر بخواهد متناسب با معیارهای جهانی باشد و جامعه نسبتا مرفه … آرمان امروز : در سال ۱۴۱۰ جمعیت ما به ۹۵ میلیون نفر می‌رسد و جمعیت فعال ما اگر بخواهد متناسب با معیارهای جهانی باشد و جامعه نسبتا مرفه را

در سال ۱۴۱۰ جمعیت ما به ۹۵ میلیون نفر می‌رسد و جمعیت فعال ما اگر بخواهد متناسب با معیارهای جهانی باشد و جامعه نسبتا مرفه …

تصویر رفاه و اشتغال در ایران سال 1410تصویر رفاه و اشتغال در ایران سال 1410

آرمان امروز : در سال ۱۴۱۰ جمعیت ما به ۹۵ میلیون نفر می‌رسد و جمعیت فعال ما اگر بخواهد متناسب با معیارهای جهانی باشد و جامعه نسبتا مرفه را به ارمغان آورد، جمعیت فعال یا عرضه نیروی کار ما باید از ۲۶ میلیون فعلی به ۵۵ میلیون نفر برسد و بیش از دو برابر شود. اقتصادی که از ۱۳۸۴ تاکنون به طور متوسط نتوانسته یک درصد رشد داشته باشد آیا می‌تواند یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کند!؟ برای این کار باید روزی ۳۰۰ شغل ایجاد شود این‌ها شوخی نیست، بلکه واقعیت یک میلیون فرصت شغلی است، بنابراین فعلا برای اقتصاد ایران چنین چیزی میسر نیست. اکنون در شرایطی هستیم که بسیاری از کارگران صنعتی، کارکنان فعال و بعضی کارشناسانی که به مرحله خبرگی رسیده بودند، کارشان را در شرکت‌های دولتی و خصوصی پایان داده‌اند و در اسنپ یا پیک‌های موتوری کار می‌کنند.

دکتر حسن طایی، با بیان اینکه در طول حدود ۲۰ سال گذشته، تنها ۳ میلیون فرصت شغلی ایجاد شده است، گفت: برای ایجاد شغل، باید آموزش، تخصص و دانایی را توسعه دهیم، هر میزان در این رابطه کار کنیم، کم است. این مسئله با مدرک متفاوت است، بلکه باید درباره افزایش سطح دانایی و تخصص بحث کرد. مسئله دیگر افزایش مهارت آموزی، کارآموزی، کارورزی و اشتغال ورزی، گسترش محیط‌های یادگیری، نوآوری و فناوری است. اصطلاحی است که می‌گوید مردمی که بتوانند به بانک جهانی استعدادها و مهارت‌ها دسترسی پیدا کنند و عضو آن شوند می‌توانند شاغل مولد باشند، به شرط اینکه بتوانند از آن خوب استفاده کنند. در دنیای امروز دسترسی به این بانک، کار سختی نیست و کافیست یک تلفن هوشمند داشته باشید.

کتر حسن طایی، معاون پیشین توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت کار که در سلسله نشست‌های سخنی با رئیس جمهور با موضوع «اقتضائات اشتغال مولد و آینده کاری شاغلان در سیاست گذاری یک دهه آینده» در موسسه مطالعات دین و اقتصاد سخن می‌گفت، با بیان اینکه ۱۴ مسئله برای بحث درباره مسائل بازار کار اهمیت دارد، مبادله مصرف و فراغت را یکی از این موارد دانست و خاطرنشان کرد: اگر روزانه ۸ میلیارد افرادی که روی کره زمین زندگی می‌کنند یک ساعت از فراغت بیهوده‌شان بکاهند و آن را تبدیل به یک فراغت موثر کنند، در روز ۸ میلیارد ساعت موجبات تحول و تکامل خود و اجتماع را ایجاد خواهند کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه حتی در دانشکده‌های اقتصاد به امر فراغت پرداخته نمی‌شود و بیشتر به مسئله عرضه می‌پردازیم؛ تقاضای نیروی کار (ایجاد شغل) و تقابل عرضه و تقاضای نیروی کار و پیامدهای آن، تصمیم گیری درخصوص میزان تحصیلات و مهارت آموزی ، سیاست‌های تعیین دستمزد، چانه زنی جمعی و آشنایی جامعه کاری با فرهنگ چانه زنی، بازار کار در شرایط تبعیض، انواع بیکاری، پیشرفت تکنولوژی و بازار کار، جهانی شدن و تاثیر مهاجرت بر درآمد و بیکاری و مسئله سیاست بیمه‌ای و قوانین حفاظت شغلی و سیاستهای بازار کار را از جمله مسائل مورد توجه دانست و تاکید کرد: وزیر کار باید این موارد را مورد بررسی قرار دهد.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn