تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 7:09
6 بازدید
کد خبر : 317470

جذابیت های مهاباد، زادگاه پزشکیان

جذابیت های مهاباد، زادگاه پزشکیان

به گزارش همشهری ‌آنلاین، مهاباد پنجمین شهر بزرگ کردنشین ایران محسوب می‌شود؛ شهری که در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته و دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است. تابستان‌های مهاباد نسبتا خنک و زمستان‌های آن بسیار سرد هستند. اگر در فصل بهار به شهر مهاباد سفر کنید، طبیعت زیبای این شهر شما را مسحور خواهد

به گزارش همشهری ‌آنلاین، مهاباد پنجمین شهر بزرگ کردنشین ایران محسوب می‌شود؛ شهری که در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته و دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است. تابستان‌های مهاباد نسبتا خنک و زمستان‌های آن بسیار سرد هستند. اگر در فصل بهار به شهر مهاباد سفر کنید، طبیعت زیبای این شهر شما را مسحور خواهد کرد.

مهاباد که به نگین آذربایجان غربی مشهور است، همه ساله بیشترین آمار گردشگران را در این استان به خود اختصاص می‌دهد. از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به رودخانه و سد مهاباد که یکی از نزدیکترین سدها به محلات مسکونی در جهان است، بازارچه‌ها و بازار بزرگ تاناکورای مهاباد که تأمین‌کننده اصلی لباس دیگر بازارها و مغازه‌های تاناکورای کشور محسوب می‌شود، اشاره کرد.

غار سهولان یکی از جاذبه‌های بی ‌نظیر مهاباد است و در ۴۳ کیلومتری جنوب شرقی این شهر، در محور مهاباد–بوکان قرار دارد. روستای سهولان و دامنه‌ رشته کوه‌های کوتر، سهولان شگفت ‌انگیز را در آغوش خود جای داده‌اند.

مسجد جامع سرخ مهاباد که در گویش کردی مزگه‌وتی سوور خوانده می‌شود، از یادگارهای دوران حکومت صفویان در مهاباد است و در بافت قدیمی شهر قرار دارد. آجر سرخ، اصلی‌ترین مصالح استفاده شده در ساخت این مسجد است و به همین دلیل با نام مسجد سرخ، شهرت دارد.

دخمه سنگی فخریگاه (گوردخمه فخره قا) یکی دیگر از جاهای دیدنی مهاباد است که در ۱۵ کیلومتری شمال شهرستان مهاباد و در جنوب روستای اگریگاش روی صخره ای از جنس رسوبات آهکی واقع شده. قدمت این دخمه به هزاره‌ اول قبل از میلاد بازمی‌گردد و منتسب به مادهاست.

همچنین محوطه باستانی آتشکده سنگی بَرده کُنته در فاصله حدود ۶ تا۷ کیلومتری شمال شهر مهاباد بر سر راه مهاباد به ارومیه و در نزدیکی روستای یوسفکند واقع شده است. یکی از آثار کهن و باستانی بسیار ارزشمند و با شکوهِ بازمانده از حکومت مانایی ها و مربوط به هزاره قبل از میلاد در مهاباد محسوب می شود.

در عین حال، سد مهاباد که در زمان احداث خود دور از شهر بوده امروزه بدلیل گسترش مهاباد در داخل شهر قرار گرفت، یکی دیگر از مناطق دیدنی در مهاباد است.

منبع خبر: همشـهری

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn