تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مهر 1403 - 21:13
20 بازدید
کد خبر : 322799

در ساعات اخیر، غم طبس، غم ایران شد

در ساعات اخیر، غم طبس، غم ایران شد

حوالی ساعت ۲۱ شب گذشته، به دلیل تصاعد آنی گاز متان در تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو در طبس اتفاق افتاده است. تصاویر این اتفاق تلخ اکنون در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده و هشتگ معدن طبس ترند شماره یک توئیتر فارسی شده. وزیر کشور و مقامات مربوطه در طبس هستند و این تازه‌ترین چالش دولت

حوالی ساعت ۲۱ شب گذشته، به دلیل تصاعد آنی گاز متان در تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو در طبس اتفاق افتاده است. تصاویر این اتفاق تلخ اکنون در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده و هشتگ معدن طبس ترند شماره یک توئیتر فارسی شده. وزیر کشور و مقامات مربوطه در طبس هستند و این تازه‌ترین چالش دولت پزشکیان در هنگامه‌ای‌ست که او احتمالا جایی در آسمان به سمت نیویورک در حرکت است. اما جدای از واکنش‌ مقامات و سیاستمداران، این فاجعه در شبکه‌های اجتماعی وارد ابعاد گسترده‌تری شده. بیش از ۵۰ نفر به کام مرگ کشیده شدند. ایران عزادار شده و بحران در منطقه طبس هنوز تازگی دارد. به امید شنیدن خبرهای خوب از طبس. با ما همراه باشید.

یک نمونه کاملا ملموس

بهمن دارالشفایی، روزنامه‌نگار در این ارتباط نوشت: هر خبری درباره معدن می‌خوانم یاد ژرمینال، شاهکار زولا، می‌افتم. رمانی که وضعیت فجیع کارگران در معادن فرانسه را به ملموس‌ترین شکل نشان داد و در نهایت موجب تغییراتی در آن شد. 

ساجد طیبی در توصیف این رمان می‌نویسد: رمان، از نظر توصیف فلاکت زندگی کارگران معدن در قرن ۱۹ و روابط اجتماعی حاکم بر زندگی در شهرکی کارگری در آن زمان، واقعاً گیرا و البته نفس‌گیر است. توصیفات زولا از معدن و شرایط کار در آن چنان است که در حین خواندن کتاب تصاویری روشن در ذهن‌مان نقش می‌بندد از صحنه‌های رمان، به طوری که گاه فراموش می‌کنیم که این تصاویر ساخته ذهن ما است و شک می‌کنیم که نکند داریم آنها را در فیلمی می‌بینیم. و البته صحنه‌های شکل‌گیری اعتصاب، قیام و درگیری‌های متعاقب آن هم از بهترین توصیفاتِ صحنه‌های شلوغ و پرازدحام است که من در رمانی خوانده‌ام. افراد و گروه‌های مختلف با رویکردها و طبعاً عملکردهای مختلف در صحنه‌هایی با هزاران نفر چنان با جزئیات توصیف می‌شوند که یک آن ممکن است احساس کنیم عن قریب زیر دست و پا له می‌شویم.

در ساعات اخیر، غم طبس، غم ایران شد

واکنش کاربران چیست؟

سالار: شب معدن زغال سنگ طبس به دلیل انفجار گاز متان منفجر شد. پیکر ده‌ها کارگر را پیدا کرده‌اند. طبق معمول گفتند به دلیل تراکم گاز متان عملیات نجات مختل شده. کارگر را بدون ایمنی معادن به کام مرگ میفرستند و بودجه را جای دیگری خرج می‌کنند‌.

آوا: به چکمه های پاره شده‌شون نگاه کنید! جون آدمیزاد چقدر می‌تونه بی‌ارزش باشه که کارگر معدن( سخت‌ترین کار دنیا) با همچین لباسی باید کار کنه.

مانی: هر چی از معدن دربیاد مال دولته اما کشته‌هاش مال ملت. لعنت به هر چی تو این دنیا باعث گسترش فقر بشه.

آرمیتا: معدن زغال سنگ در دوران مدرن دارای دستگاه‌های دوزیمتر گاز متان است که به محض نشت گاز کارگران را خبر می‌کند و همه باید معدن را ترک کنند ! حالا چرا صاحب بی وجدان این معدن چنین تجهیزاتی تهیه نکرده و برای چندمین بار کارگران جان می‌سپارند خود قصه عجیب و تاسف باری‌ست در مدیریت فشل کلان.

در ساعات اخیر، غم طبس، غم ایران شد

سوسن: واگن‌ها امروز به‌جای سنگ‌، جنازه کارگران رو بیرون میارن. کارگران به سنگ تبدیل شدن. تا پیش از مرگ‌شون چیزی بیش از سنگ شمرده می‌شدن؟ نه! کارگران “شی‌ء‌وارگانی” هستن، در جبر نامرد زمانه.

ستار: می‌خواستم بپرسم: چرا سیستم تهویه‌ خراب بوده؟ چرا عوامل احتراقی رفع نشده؟ چرا تجهیزات داخل معدن ضدانفجار نبوده؟ چرا گازسنجی انجام نشده؟ چرا با این عمق حفاری، سیستم زه‌کشی در این معدن نصب نشده؟ که کفش‌های‌شان را دیدم‌. پارگی این کفش‌ها خود نماد وضعیت کارگران معدن طبس است.  

یاسین: چرا هیچ دولتی برای تجهیز و امن کردن معادن کاری نمیکنه؟ معدنچیان عزیز ایرانی با دستمزد و امکانات رفاهی ناچیز در معادن مشغول به کار هستند.

در ساعات اخیر، غم طبس، غم ایران شد

ویدا: وحشتناکه. تا این‌جا ۵۱ نفر از کارگران معدن طبس جون‌شون رو از دست دادن. هر جای دنیا بود این رو «فاجعه ملی» می‌شمردن. این‌جا ولی جون کارگر کم‌ارزش‌تر از جون باقیه.

علی: اینجا کسی مسئولیت نمی‌پذیره. کسی هم مقصر نیست. آدم‌ها به راحتی جان‌شان را از دست می‌دهند. با چند بنر و بیلبورد ماجرا جمع می‌شه. 

و سهیل: بیش از ۵۱ کشته در سیاهی معدن. بدون هیچ نامی. بدون هیچ یادی. 

برترین ها

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn