تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مهر 1403 - 1:18
12 بازدید
کد خبر : 324336

۳ مهر در دنیای علم چه خبر؟

۳ مهر در دنیای علم چه خبر؟

تقویم علم؛ در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد. به گزارش خبرگزاری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز

تقویم علم؛

در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۳ مهر برابر ۲۴ سپتامبر را ورق می‌زنیم. 

***

شارلوت مور سیتیلی 

۲۴ سپتامبر ۱۸۹۸ میلادی برابر با ۳ مهر ۱۲۷۷ خورشیدی، شارلوت مور سیتیلی، اخترفیزیکدان آمریکایی به‌دنیا آمد. سیتیلی کتاب‌های مهمی را درباره طیف خورشیدی و چندگانه‌های خط طیفی سازماندهی، تحلیل و منتشر کرد. از سال ۱۹۴۵ تا ۹۰ سالگی، او این کار را در دفتر ملی استانداردهای ایالات متحده و آزمایشگاه تحقیقات دریایی انجام داد. او دریافت که تکنسیوم، عنصری ناپایدار (که قبلا فقط در نتیجه آزمایش‌های آزمایشگاهی با واکنش‌های هسته‌ای شناخته می‌شد) در طبیعت هم وجود دارد. او سهم عمده‌ای در جمع‌آوری جداول سطوح انرژی اتمی مرتبط با طیف‌های نوری، که اکنون مواد مرجع استاندارد هستند، داشت. از آنجایی که ابزار حمل‌شده در موشک‌های فضایی داده‌های جدیدی را در پرتو فرابنفش ارائه می‌کردند، او این جداول را فراتر از محدوده نوری گسترش داد. سیتیلی در سال ۱۹۹۰ مدال بروس را دریافت کرد. 

۳ مهر در دنیای علم چه خبر؟

جان یانگ  

۲۴ سپتامبر ۱۹۳۰ میلادی برابر با ۳ مهر ۱۳۰۹ خورشیدی، جان واتس یانگ فضانورد آمریکایی به‌دنیا آمد. یانگ فرمانده اولین ماموریت شاتل فضایی در آوریل ۱۹۸۱ بود. او همچنین یکی از فضانوردان ماه بود و در طول ماموریت آپولو ۱۶ در ۲۱ آوریل ۱۹۷۲ روی تنها قمر زمین قدم زد. یانگ اولین پرواز سرنشین‌دار فضاپیمای جمنیای (جمنیای ۳) را انجام داد. او همچنین در پرواز ناتمام ماموریت آپولو ۱۳ هم حضور داشت بود. یانگ درمجموع شش بار به فضا پرواز و چهار کلاس مختلف فضاپیما را هدایت کرد: جمنای، ماژول فرماندهی و سرویس آپولو، ماژول ماه‌نشین آپولو و شاتل فضایی. یانگ به مدت ۴۲ سال برای ناسا کار کرد و در ۳۱ دسامبر ۲۰۰۴ در سن ۷۴ سالگی بازنشسته شد. 

۳ مهر در دنیای علم چه خبر؟

گلیکوژن 

۲۴ سپتامبر ۱۸۵۵ میلادی برابر با ۳ مهر ۱۲۳۴ خورشیدی، کلود برنارد، فیزیولوژیست فرانسوی به آکادمی علوم فرانسه از کشف گلیکوژن ذخیره‌شده در کبد خبر داد. برنارد تا فوریه ۱۸۵۷ قادر به استخراج گلیکوژن در حالت نسبتاً خالص نبود. تقریباً در همان زمان، ویکتور هنسن، فیزیولوژیست آلمانی، به‌طور مستقل از فرآیند متفاوتی برای جداسازی موفقیت‌آمیز گلیکوژن استفاده کرد. به شکل ذخیره‌شده گلوکز، گلیکوژن می‌گویند که به سختی در آب حل می‌شود و می‌توان آن را نوعی نشاسته جانوری دانست. گلیکوژن در صورت نیاز می‌تواند برای استفاده در بدن و آزادسازی انرژی به‌راحتی به گلوکز تبدیل شود. طی این عملکرد، همانطور‌که نشاسته در گیاهان ذخیره می‌شود، گلیکوژن به‌عنوان سوخت ذخیره‌شده برای جانواران عمل می‌کند.  

۳ مهر در دنیای علم چه خبر؟

علامت راهنمایی و رانندگی 

۲۴ سپتامبر ۱۹۰۹ میلادی برابر با ۳ مهر ۱۲۸۸ خورشیدی، توماس ام. فلاهرتی حق اختراع ایده‌ای را برای علامت عبور و مرور در اداره ثبت اختراعات ایالات متحده ثبت کرد. این ایده شامل پیکان افقی بزرگی بود که روی یک پایه می‌چرخید و پیکان برای نشان دادن نوبت مسیر حرکت، تکان می‌خورد. این علامت راهنمایی و رانندگی را پلیس می‌توانست با یک اهرم برقی فعال کند. هرچند این ایده زودتر ثبت شد اما اولین حق ثبت اختراع نبود که واقعا برای علائم راهنمایی و رانندگی صادر می‌شد. درواقع، ارنست ای. سیرین ۷ ماه پس‌از فلاهرتی طرح متفاوتی را ثبت کرد اما حق اختراع او زودتر صادر شد و بنابراین نخستین پتنت ایالات متحده برای یک سامانه راهنمایی و رانندگی خیابانی به سیرین تعلق گرفت. 

۳ مهر در دنیای علم چه خبر؟

 

منبع:+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn