تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مهر 1403 - 20:07
11 بازدید
کد خبر : 325369

دیده شدن حیوان بسیار ارزشمند در ایران | یک شهروند اتفاقی از لحظه حضور این حیوان در یک روستا فیلمبرداری کرد + فیلم

دیده شدن حیوان بسیار ارزشمند در ایران | یک شهروند اتفاقی از لحظه حضور این حیوان در یک روستا فیلمبرداری کرد + فیلم

به گزارش آفتاب نو به نقل از ایرنا جواد نباتی افزود: این تصاویر توسط یکی از اهالی روستای درونه به نام «حمید اکبری» در منطقه مجاور منطقه حفاظت شده درونه تهیه شده است. وی ادامه داد: این شهروند به اتفاق پدر و برادرش ۲ توله کاراکال را در منطقه مشاهده کردند و موفق به فیلم

به گزارش آفتاب نو به نقل از ایرنا جواد نباتی افزود: این تصاویر توسط یکی از اهالی روستای درونه به نام «حمید اکبری» در منطقه مجاور منطقه حفاظت شده درونه تهیه شده است.

وی ادامه داد: این شهروند به اتفاق پدر و برادرش ۲ توله کاراکال را در منطقه مشاهده کردند و موفق به فیلم برداری از آنان شدند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: حضور این گونه ارزشمند در منطقه، نویدبخش افزایش نسل این گونه جانوری است.

نباتی با بیان این که کاراکال در زمره گونه‌های حمایت شده است و بیشتر مواقع شبانه حرکت می‌کند و به نوعی جزو گروه حیوانات شبگرد است اظهار کرد: از ویژگی‌های رفتاری کاراکال که بر اساس قوانین سازمان حفاظت محیط زیست در رده حمایت شده قرار دارد می‌توان به این نکته اشاره کرد که حیوانی است منزوی و تنها زندگی می‌کند.

وی ادامه داد: غذای این‌گونه از خانواده گربه‌سانان با طول سر و بدن ۵۵ تا ۹۰ سانتی‌متر ، طول دم ۲۲ تا ۳۴ سانتی‌متر ، ارتفاع بدن ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر و وزن هشت تا ۱۸ کیلوگرم به‌طور غالب پستانداران کوچک، به‌خصوص جوندگان است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: این جانور علاوه بر شکار پستانداران کوچک به‌خصوص جوندگان در شکار پرندگان هم مهارت زیادی دارد و گاهی اوقات حتی به پستانداران بزرگ جثه مانندآهو نیز حمله می‌کند.

نباتی افزود: این جانور که تک همسر بوده، در زمستان جفت‌گیری می‌کند و پس از ۶۸ تا ۸۱ روز معمولاً ۲ تا ۳ توله به دنیا می‌آورد.

وی اضافه کرد: با توجه به مشاهده کاراکال امیدواریم بتوانیم دوباره و به ‌زودی حضور گونه ارزشمند و تحت حفاظت شده یوزپلنگ را که همزیستی مسالمت‌آمیزی با کاراکال و زیستگاه‌های مشترکی با یکدیگر دارند را در منطقه به ثبت برسانیم.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با توجه به هم مرز بودن شهرستان بردسکن با زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی در استان سمنان، برای نخستین بار حضور گونه یوزپلنگ آسیایی در سال ۱۳۹۱ توسط محیط بانان در منطقه حفاظت شده درونه عکس برداری و ثبت شد.

نباتی افزود: با توجه به ظرفیت زیستگاه‌های بردسکن به عنوان زیستگاه ایده‌آل برای حضور یوزپلنگ ایرانی تاکنون برای حفاظت از این‌ گربه‌سانان ارزشمند علاوه بر افزایش امنیت زیستگاه اقداماتی نظیر ساخت آبشخور، آب‌رسانی، آموزش جوامع محلی به عنوان زیستگاه یوز، دوربین گذاری و جمع‌آوری داده‌های اولیه صورت گرفته است.

منطقه حفاظت شده درونه با مساحت ۶۳ هزار هکتار در غرب شهرستان بردسکن و در فاصله ۲۶ کیلومتری از شهر بردسکن، هم مرز با پناهگاه حیات وحش دشت لاغری، پناهگاه حیات وحش توران و منطقه حفاظت شده توران (که بخشی از این مناطق در حوزه سیاسی شهرستان بردسکن واقع شده اند) قرار دارد.

کاراکال با نام علمی caracal جزو هشت گونه گوشتخوار و از گونه های ارزشمند و زیبای حیات وحش ایران محسوب می شود.

این گربه سان زیبا توان شکار پرندگان را در ارتفاع سه متر دارد و از پستانداران کوچک همچون انواع موش تا پستانداران بزرگتر مثل خرگوش، آهو و پرندگان همچون کبک تیهو و باقرقره تغذیه نموده و در کنترل جمعیت جوندگان نقش موثر دارد.

منبع خبر: همشـهری

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn