تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مهر 1403 - 21:31
10 بازدید
کد خبر : 325449

۹ روش خانگی برای سم زدایی بدن

۹ روش خانگی برای سم زدایی بدن

در واقع ممکن است در طول شبانه روز، سموم مختلفی مانند پارابن، سدیم لوریل سولفات و بیسفول وارد بدن شوند که مضرات زیادی دارد. از طرفی، سموم مختلفی در بدن تولید می‌شوند که برخی از آن‌ها ناشی از فعالیت‌های متابولیک طبیعی مانند دی اکسید کربن و اوره و بسیاری مواد دیگر هستند. به طور کلی،

در واقع ممکن است در طول شبانه روز، سموم مختلفی مانند پارابن، سدیم لوریل سولفات و بیسفول وارد بدن شوند که مضرات زیادی دارد. از طرفی، سموم مختلفی در بدن تولید می‌شوند که برخی از آن‌ها ناشی از فعالیت‌های متابولیک طبیعی مانند دی اکسید کربن و اوره و بسیاری مواد دیگر هستند.

به طور کلی، این سموم می‌توانند در اکثر بیماری‌های انسان نقش مهمی داشته باشند و مشکلات زیادی از قبیل بیماری‌های کبدی، آسیب به آنزیم‌ها، خارج کردن مواد ضروری بدن و بسیاری مشکلات دیگر را برای بدن ایجاد کنند. در ادامه این مطلب به بررسی ۹ روش خانگی برای سم زدایی بدن می‌پردازیم، تا بتوانید بهترین روش سم زدایی بدن را انتخاب کنید و از سلامت بدن خود لذت ببرید.

سم زدایی بدن یعنی چه؟

به طور کلی، سم زدایی بدن یا دیتاکس، نوعی برنامه غذایی است که برای تصفیه خون و کبد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش به شما کمک می‌کند تا سموم بدن خود را بدون استفاده از داروی خاصی از بین ببرید.

سم‌زدایی یکی از انواع رژیم‌های غذایی است که معمولاً در بازه زمانی کوتاه‌مدت نتیجه می‌دهد و در حذف سموم از بدن شما، تاثیر بسیار زیادی دارد. یک رژیم سم زدایی معمولی شامل یک دوره روزه‌داری و به دنبال آن یک رژیم غذایی سخت از میوه، سبزیجات، آب میوه و آب است. البته نوع سم زدایی در افراد متفاوت خواهد بود و به مشکلات موجود در بدن افراد بستگی دارد.

بهترین روش سم زدایی بدن

بدن انسان، ذاتا یک سیستم پاک‌سازی طبیعی دارد که برای سم زدایی همیشگی ساخته شده است. اما گاهی اوقات سموم بدن به دلایل مختلف افزایش می‌یابد و نیاز است تا این سموم از بدن زدوده شوند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که سم زدایی با رژیم‌های دشوار و تهیه مکمل‌های گران قیمت همراه است. اما آن‌چه که واقعا باید انجام دهید؛ رژیم غذایی سالم و طبیعی است. در ادامه به معرفی بهترین روش سم زدایی بدن می‌پردازیم.

پرهیز از نوشیدنی های الکلی

عوارض الکل، امروزه بر کسی پوشیده نیست. مصرف الکل چه به صورت کوتاه مدت و چه در بلند مدت می‌تواند تاثیرات بسیار مخربی را برای بدن انسان در برداشته باشد. مصرف الکل، کبد را که اصلی‌ترین عضو برای سم زدایی بدن است را به مرور زمان با مشکل مواجه می‌کند، به این ترتیب کبد عملکرد درستی نخواهد داشت و مواد سمی از بدن با تاخیر و با بی‌دقتی دفع می‌شوند. در نتیجه سموم در بدن افزایش پیدا می‌کند و انواع بیماری‌ها بدن را درگیر می‌کنند.

مصرف الکل می‌تواند در طولانی مدت باعث از بین بردن این عضو حیاتی شود. هم‌چنین مادامی که الکل مصرف می‌شود، جذب ویتامین‌ و مواد معدنی که از تغذیه وارد بدن می‌شود تقریبا به صفر می‌رسد و بدن هیچ گونه ویتامینی را جذب نخواهد کرد. پرهیز از نوشیدن الکل تاثیر زیادی بر پاک‌سازی بدن دارد و اگر حتی گاهی الکل مصرف می‌کنید؛ یکی از اصلی‌ترین اقداماتی که برای سم زدایی بدن باید انجام دهید پرهیز از نوشیدنی‌های الکلی است.

خواب به‌موقع و به‌اندازه

اگر به موقع و به اندازه کافی بخوابید و در زمانی مشخص نیز از خواب بیدار شوید؛ فواید بسیاری به خودتان خواهید رساند که یکی از این فواید کمک به سم زدایی بدن است. خواب مناسب و به موقع به عنوان یکی از روش‌های بهترین روش سم زدایی بدن، باعث بهبود تغذیه و جذب مواد غذایی می‌شود؛ این موضوع در پاکسازی بدن و سم زدایی از آن بسیار حائز اهمیت است.

هم‌چنین، در صورتی که به‌موقع و به‌اندازه بخوابید فعالیت‌های بدن از قبیل سوخت و ساز تنظیم می‌شود و آلودگی بدن به حداقل می‌رسد. خواب مناسب به سلامت جسمانی، شادابی، هوشیاری، رژیم غذایی، تناسب وزن و بسیاری موارد دیگر کمک می‌کند.

کاهش مصرف شکر و غذاهایی فرآوری شده

شکر می‌تواند باعث نوسانات شدید در سطح گلوکز و انسولین شود. بالا ماندن مداوم سطح گلوکز، می‌تواند به مرور زمان به سلامتی بدن آسیب برساند. در واقع، گلوکز اضافی که بدن از آن استفاده نمی‌کند، در کبد و ماهیچه‌ها ذخیره می‌شود و می‌تواند موجب افزایش توده چربی در بدن و چرب شدن کبد شود.

۹ روش خانگی برای سم زدایی بدن

مواد غذایی فراوری شده نیز اغلب حاوی مقادیر زیادی نمک، چربی‌های ناسالم مانند چربی‌های ترانس و شکر هستند که می‌تواند باعث بالا رفتن سطح سموم در بدن انسان شود و افراد را دچار بیماری‌های قلبی و عروقی کند. در نتیجه کاهش مصرف شکر و غذاهای فرآوری شده می‌تواند از بروز مشکلات اساسی برای بدن جلوگیری کند و در بهترین روش سم زدایی بدن موثر واقع شود.

بیشتر بخوانید: بهترین نوشیدنی برای سم زدایی بدن | چگونه با روش‌های طبیعی به سم‌ زدایی بدن کمک کنیم؟

مصرف غذاهای سرشار از پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها به عنوان باکتری‌های مفید بدن، به سلامت دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌کنند. پروبیوتیک‌ها در روده، تعادلی میان باکتری‌های موجود فراهم می‌کنند و از این طریق مانع از تولید سم توسط باکتری‌های مضر می‌شوند. از طرفی این باکتری‌ها، سدی دفاعی میان روده و جریان خون ایجاد می‌کنند که مانع از ورود مواد مضر و آسیب‌زننده به درون دستگاه گوارش می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده، پروبیوتیک‌ها از طریق بهبود عملکرد کبد و کاهش التهابات داخلی، در سم‌زدایی بدن نقش پررنگی ایفا می‌کنند. این ماده در مواد غذایی مختلفی مانند ماست‌های پروبیوتیک موجود است.

کاهش مصرف نمک

کاهش مصرف نمک به عنوان یکی از بهترین روش سم زدایی بدن، مانع از احتباس آب می‌شود. این موضوع به دفع آب اضافی و سموم محلول در آب کمک شایانی می‌کند. از طرفی، با کاهش مصرف نمک، کلیه‌ها می‌توانند تمرکز خود را روی دفع سموم و مواد مضر بدن بگذراند. توجه داشته باشید که کاهش نمک در رژیم‌های غذایی، التهابات و تورم‌های ناشی از آن را کاهش می‌دهد که موجب سم زدایی بهتر بدن می‌شود.

بیشتر بخوانید: چطور بدن را سم‌زدایی کنیم؟

فعالیت و ورزش روزانه

ورزش و فعالیت روزانه مانند پیاده‌روی، یوگا یا دویدن موجب بهبود اکسیژن‌رسانی به تمام سلول‌های بدن می‌شود. این موضوع می‌تواند فرایند متابولیسمی بدن را به بهبود دهد و از این طریق در دفع سموم موثر باشد. از طرفی، ورزش کردن موجب تقویت فرایند تعریق می‌شود. این موضوع به دفع سموم محلول در آب کمک می‌کند. ضمنا، ورزش با تاثیرگذاری مثبت بر اعضای مختلف بدن، به سلامت و عملکرد صحیح اعضایی‌ مانند کلیه و کبد کمک می‌کند.

۹ روش خانگی برای سم زدایی بدن

نوشیدن آب کافی در طی روز

حتما توصیه پزشکان بابت مصرف آب کافی در طول روز را شنیده‌اید. این موضوع به رقیق شدن سموم و دفع راحت‌تر آن‌ها توسط کلیه کمک می‌کند. از طرفی، مصرفی آب کافی موجب جلوگیری از غلظت خون می‌شود که خود آن در کاهش غلظت خون موثر است. ضمنا، آب می‌تواند در تسهیل عملکرد کلیه‌ها و روده نقش به سزایی داشته باشد.

مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان

مواد سرشار از آنتی اکسیدان مانند میوه‌ و سبزیجات، شکلات تلخ و آجیل‌ها، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌کنند. این موضوع باعث عملکرد بهتر بدن در مبارزه با سموم و رادیکال‌های آزاد می‌شود. ضمنا، مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان موجب حفاظت از کبد می‌شود که نقش پررنگی در دفع سموم دارد.

سم زدایی در طب سنتی

هر کجا که نام بهترین روش سم زدایی بدن شنیده می‌شود، طب سنتی وارد میدان می‌شود. اگر جزو افرادی هستید که به درمان از این طریق علاقه دارید، راهکارهایی که در ادامه بررسی می‌کنیم، در روند درمان‌تان موثر است.

حجامت، یکی از روش‌هایی است که از گذشته برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. در این روش، به کمک تیغ، خطوطی روی بخشی از بدن ایجاد می‌شود. این کار موجب ایجاد خلا در زیر پوست و افزایش جریان خون می‌شود که احتمال دفع سموم و خون آلوده از بدن را افزایش می‌دهد.

یکی دیگر از روش‌های درمانی طب سنتی برای دفع سموم، زالو درمانی است. طی این روش، کرم زالو روی بخشی از پوست قرار می‌گیرد و تغذیه خود را از خون فرد شروع می‌کند. این کار به افزایش جریان خون و دفع سموم بدن کمک می‌کند. از طرفی، زالو دارای بزاقی است که هنگام مکیدن پوست به سلول‌های سطحی می‌رسد. این بزاق حاوی مواد ضدالتهاب و ضدمیکروبی فراوانی است که به طور غیرمستقیم در کاهش سموم بدن، نقش دارد.

۹ روش خانگی برای سم زدایی بدن

بیشتر بخوانید: زالو و ۱۲۰ ماده مفیدی که وارد بدن‌تان می‌کند | کوچک‌ترین و هوشمندترین جراح طبیعی جهان را بشناسید

  • مصرف گیاهان دارویی

یکی از روش‌های درمان طب سنتی، نوشیدن دمنوش‌های مختلف مانند چای سبز، بابونه و نعنا است. توجه داشته باشید که تاثیر این روش درمان به صورت ناگهانی خود را نشان نمی‌دهد و به صبر و مصرف مداوم دمنوش مطابق نظر پزشک، نیاز دارد.

به طور کلی، در رژیم‌های غذایی طب سنتی بر بهبود طبع مانند بلغم‌زایی تمرکز می‌شود. در این روش، مصرف غذاهای سنگین و سرد به حداقل می‌رسد اما در مقابل، غذاهای گرم و در عین حال خشک، بخش اعظم رژیم غذایی را به خود اختصاص می‌دهند.

باورهای غلط رایج درباره سم زدایی

حالا که با بهترین روش سم زدایی بدن آشنا شدید، وقت آن رسیده است که باورهای غلط در این حوزه را بشناسید و با آگاهی نسبت به آن‌ها، از اقدامات بیهوده یا گاهی اشتباه بپرهیزید. برخی از این باورهای غلط عبارتند از:

  • ممکن است برخی از افراد بگویند که برای سم زدایی بهتر بدن، مصرف تمام مواد غذایی را متوقف کنید یا رژیم‌های سختی را در پیش بگیرید. در حالی که تغذیه کافی و سالم به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک بیش‌تری می‌کند.
  • درست است که برخی از سموم از طریق تعریق دفع می‌شوند، اما تعریق زیاد نشانه سم زدایی کامل بدن نیست.
  • برخی افراد فکر می‌کنند که سم زدایی مداوم به بهبود سلامت بدن کمک می‌کند. در حالی که سیستم داخلی و پیچیده بدن می‌تواند به طور خودکار در سم زدایی بدن نقش کافی داشته باشد.

سخن پایانی

سم زدایی بدن، یکی از راهکارهایی است که به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک شایانی می‌کند. ما در این مطلب به بررسی بهترین روش سم زدایی بدن پرداختیم. سپس، راهکارهای طب سنتی برای سم زدایی بهتر را توضیح دادیم. در نهایت با بیان برخی از باورهای غلط در خصوص سم زدایی، آگاهی شما را نسبت به این موضوع افزایش دادیم.

منبع خبر: همشـهری

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn