تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مهر 1403 - 10:15
5 بازدید
کد خبر : 332002

شباهت سرنوشت دریاچه ارومیه و دریاچه آرال

شباهت سرنوشت دریاچه ارومیه و دریاچه آرال

جامعه ورزشی آفتاب نو: به گزارش پارسینه به نقل از تسنیم، بر اساس آخرین آمار سازمان حفاظت محیط زیست، حجم آب دریاچه ارومیه به دلیل تبخیر شدید تابستان کمتر شده است اما به این شکل نیست که ۱۰۰ خشک شده باشد. سطح تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۱۵ متر، وسعت دریاچه ۹۵۰ کیلومتر مربع و حجم آب

جامعه ورزشی آفتاب نو:

به گزارش پارسینه به نقل از تسنیم، بر اساس آخرین آمار سازمان حفاظت محیط زیست، حجم آب دریاچه ارومیه به دلیل تبخیر شدید تابستان کمتر شده است اما به این شکل نیست که ۱۰۰ خشک شده باشد. سطح تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۱۵ متر، وسعت دریاچه ۹۵۰ کیلومتر مربع و حجم آب دریاچه هم یک میلیارد و ۲۹ میلیون مترمکعب است، این درحالی است که در ۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۲ وسعت دریاچه ۶۲۳ کیلومتر، حجم آب موجود ۶۴۰ میلیون مترمکعب و تراز هم ۱۲۶۹.۸۴ متر بوده است.

این آمار نشان می‌دهد که وضعیت دریاچه نسبت به سال گذشته بهتر است اما به لحاظ تراز اکولوژیک خوب نیست و همچنان نمی‌توانیم بگوییم شرایط پایدار است. تراز دریاچه نسبت به تراز اکولوژیکی که باید باشد(۱۲۷۴.۱۰ متر) ۳ متر و ۹۵ سانتی‌متر کمتر است.

در رابطه با آخرین شرایط دریاچه و امیدها برای احیای آن، حمیدرضا رمضانی؛ کارشناس آب و محیط زیست به تسنیم گفت: آنچه که به وضوح پیداست، این است که تاکنون چهار دولت متوالی، وعده احیای دریاچه ارومیه را داده‌اند. با این حال، دولت‌های یازدهم و دوازدهم تا حدی موفق‌تر از بقیه عمل کردند، اما امروز از دریاچه ارومیه چیزی جز اندکی آب در کف آن باقی نمانده است و همه دریافته‌اند که احیای این دریاچه دیگر با گفتاردرمانی ممکن نیست.

وی افزود: با آسیبی که در سال‌های گذشته به دریاچه ارومیه وارد شده، حتی اگر آب کافی هم تأمین شود، به دلیل تشکیل سنگ‌های نمکی و تبدیل شدن به پلایا(زمین‌هایی در پست‌ترین قسمت حوضه آبریز یا دشت‌های مسطح که در فصل خشک یا تمام طول سال خشک هستند)، هرگز به حالت اولیه باز نخواهد گشت. اگر حقابه‌ها تأمین شوند، عمر آن به‌عنوان یک تالاب فصلی اندکی افزایش می‌یابد و در غیر این صورت، خشکی‌های پی‌درپی باعث محو کامل آن خواهد شد.

این کارشناس تأکید کرد: دریاچه ارومیه اکنون به یک تالاب فصلی تبدیل شده است و با ادامه این روند، در آینده‌ای نه چندان دور به سرنوشت دریاچه آرال دچار شده و ناپدید خواهد شد. دیگر تالاب‌های ایران نیز در مسیری مشابه قرار دارند و به‌زودی از بین رفته و به کانون‌های ریزگرد تبدیل خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: شوربختانه، در ایران، با مدیریت نادرست منابع آبی چنان ضربه‌ای به ریشه این منابع وارد شده که دیگر رودخانه، دریاچه، تالاب، مرتع و کوهستانی وجود ندارد که دچار وضعیت بحرانی نشده باشد. این عملکرد نادرست، تبعات غیرقابل جبرانی مانند مهاجرت جمعیت و خالی شدن روستاها از سکنه را به همراه خواهد داشت.

رمضانی گفت: نکته قابل توجه این است که طبق بررسی‌های انجام شده، ۸۵ درصد علت خشکی دریاچه ارومیه به عوامل انسانی و تنها ۱۵ درصد به دلایلی چون تغییر اقلیم و گرمایش زمین مربوط می‌شود.

 


+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn