تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مهر 1403 - 10:33
38 بازدید
کد خبر : 332020

«سمیعی» چیزی به استقلال اضافه نمی کند، باید برود/ درایت باشد، امسال در آسیا نتیجه می گیریم

«سمیعی» چیزی به استقلال اضافه نمی کند، باید برود/ درایت باشد، امسال در آسیا نتیجه می گیریم

گروه ورزشی تیترکوتاه – نسیم شیرازی: تیم استقلال در حالی امروز به مصاف تیم السد در جام باشگاه های آسیا می رود که بازی اول خودش در لیگ نخبگان را با پیروزی پشت سر گذاشته و با وجود نتایج نه چندان خوب در لیگ برتر ایران هواداران این تیم منتظرند تا باز هم جواد نکونام

گروه ورزشی تیترکوتاه – نسیم شیرازی: تیم استقلال در حالی امروز به مصاف تیم السد در جام باشگاه های آسیا می رود که بازی اول خودش در لیگ نخبگان را با پیروزی پشت سر گذاشته و با وجود نتایج نه چندان خوب در لیگ برتر ایران هواداران این تیم منتظرند تا باز هم جواد نکونام و یارانش بتوانند با پیروزی زمین مسابقه آسیا را ترک کنند. زمینی که آبی پوشان تهران در بحرانی ترین شرایط ممکن خود پا به مستطیل سبز آن می گذارند. شرایط این تیم پرطرفدار این روزها صدای پیشکسوتان این رشته را هم در آورده است، پیشکسوتانی که معتقدند شان این تیم باید حفظ شود و اگر نتیجه گرفته نشود بهتر است که شوک بزرگی با تغییر و تحولات تیم را در مسیر جدیدی قرار بدهد تا بالاخره خودش را پیدا کند و بشود همان استقلالی که دو ستاره روی پیراهن تیمش نشسته است. در آستانه بازی حساس و بسیار مهم استقلال در جام نخبگان با بازیکن اسبق این تیم گفت و گو گرفتیم که در ادامه صحبت های کامیار کاردار را خواهید خواند.

کاردار

ابتدا از دربی بگویید و استقلالی که در دل بحران های داخلی خودش به مصاف پرسپولیسی رفت که از ثبات نسبی خوبی برخوردار بود.

متاسفانه استقلال هیچ تاکتیک مشخصی در این بازی نداشت و به طور کلی ما در لیگ امسال هیچ کدام از بازی های مان را خوب بازی نکردیم، یعنی نتوانستیم آن طور که باید هواداران را راضی نگه داریم و متاسفانه استقلال هیچ برنامه مشخصی در هیچ کدام از خطوط زمینش ندارد و باید واقعیت را باید قبول کنیم. جواد نکونام با وجود همه زحماتی که برای این تیم می کشد ولی افکار و تاکتیک‌هایی که پیاده می کند آن نیست که هوادار می خواهد، طوری نیست که تیم نتیجه بگیرد، حالا ما پارسال می‌گفتیم استقلال خوب بازی نمی کند ولی حداقل نتیجه و سه امتیاز را می گرفتیم، با اینکه همان پارسال هم هزار ایراد از تاکتیک استقلال می‌گرفتیم ولی متاسفانه امسال استقلال نه تنها خوب بازی نمی کند بلکه نتیجه هم نمی گیرد و این دیگر به هیچ صورتی قابل قبول نیست. با گذشت شش هفته از لیگ برتر خیلی از تیم‌ها مانند تراکتور، سپاهان و خود پرسپولیس و حتی ملوان امتیازهای خیلی خوبی گرفتند ولی متاسفانه استقلال با پنج امتیاز در جایگاه دوازدهم است، آن هم این تیم با ریشه و با توجه به اینکه خیل عظیمی از بازیکنان بسیار خوبی هم در این تیم حضور داشته و توپ می زنند. این اصلا هیچ طوری قابل گذشت نیست، استقلال بازیکن‌های بسیار خوبی دارد و اینکه تا این حد بدون تاکتیک و بدون هدف در زمین بازی می کند جای خیلی تعجب دارد.  حالا اگر جلوی تیم‌های دیگر نتیجه نمی گرفتیم شاید تا حدودی می توانستیم این موضوع را نادیده بگیریم ولی جلوی رقیب سنتی مان پرسپولیس بعد از این همه سال ما نتوانستیم این تیم را شکست بدهیم و هر بازی، هر فصل و هر دوره این تیم جلوی ما نسبت به استقلال حتی اگه مساوی هم کرده باز هم برتری داشته است و این اصلا جای بحثی را برای هیچ هواداری باقی نمی گذارد که بتواند پشت تفکرات آقای نکونام بایستد و از تفکراتش دفاع کند. نه تنها هوادار بلکه هیچ پیشکسوتی و هیچ فردی که علاقه‌ای به تیم آبی دارد نمی تواند از این موضوع مبرا باشد و فرآیند فوتبال بازی کردن تیم نکونام اصلا قابل دفاع کردن نیست و به عقیده من او به یک بن‌بست تاکتیکی رسیده و تفکراتش متاسفانه در تیم استقلال یا جا نمی افتد و یا بازیکنان نمی توانند تفکرات او را پیاده کنند و یا تفکرات او برای تیم استقلال درست نیست.

نقش مدیریت و مالکیت جدید را در استقلال تا کنون چطور دیدید؟

هواداران خیلی تاکید داشتند که هلدینگ خلیج فارس، استقلال را دست بگیرد چون می دانستیم از بنیه مالی بالایی برخوردار است و دیدیم که بازیکنان بسیار خوبی را به تیم و به کادر فنی اضافه کرد. بازیکنان همه درجه یک و تراز اول هستند که به تنهایی می توانند آرزوی هر مربی‌ای باشند و نقش یک ستون را در تیم بازی کنند، ببینید تمام بازیکنانی که امسال به استقلال اضافه شدند هم برای خودشان یک تریلی اسم شان را می کشد، رامین رضاییان، زکی‌پور ، اندونگ ، تاکوتا ، محمدحسین اسلامی، سامان فلاح و بسیاری دیگر از بازیکنان که حالا من اسم شان را شاید فراموش کرده باشم ولی این بازیکنان را که آنالیز کنید می‌بینید در تیم‌های خودشان همه از بهترین ها بودند و واقعا هلدینگ زحمت کشیده این بازیکنان را با هزینه‌های گزاف به این تیم اضافه کرده و درست است یک جاهایی هم مداخله‌های خیلی بی جایی به نظر من در امر فنی و کار تیمی می کند ولی تا الان وظیفه اش را از نظر خرید بازیکن و مسائل مالی درست انجام داده است. هلدینگ کار خطایی نکرده و این حق هم کاملا باید داد که اگر از عملکرد کادر فنی استقلال راضی نباشند هیات مدیره تصمیم به کناره‌گیری کادر فنی و اضافه کردن نفرات جدید با تفکرات جدید بگیرد که البته در این برهه به نظر من کار زیاد پسندیده‌ای نیست ولی اگر مجبور شوند چاره‌ای هم وجود ندارد.

پیشکسوتان هم دلسوزی می کنند، موضوع بحث منافع و منفعت‌طلبی نیست، بحث دلسوزی برای پیراهنی که سال ها تن شان بوده و برایش عرق ریختند و به احترامش زحمت کشیدند است، البته که همه وظیفه شان را انجام دادند ولی تماشای این شرایط برای شان سخت است، ما در کوچه و خیابان آدم ها را زیاد می‌بینیم که ما را حتی در فضای مجازی هم مورد تمسخر قرار می دهند، به هرحال این خوشایند پیشکسوتان و هواداران استقلال نیست

بسیاری از پیشکسوتان باشگاه خواستار رفتن نکونام و سمیعی هستند، نظر شما در این باره چیست؟

خب همه نتایج را رصد و بازی‌ها را نگاه می کنند، امسال استقلال از ابتدای لیگ تا الان جز بازی با الغرافه که سه گل زدند در لیگ ایران عملکرد قابل قبولی نداشت و پیشکسوتان حق دارند. این تیم در لیگ خیلی ضعیف ظاهر شد، هیچ کدام از بازی های تیم در شان استقلال نبود و پیشکسوتان هم دلسوزی می کنند، موضوع بحث منافع و منفعت‌طلبی نیست، بحث دلسوزی برای پیراهنی که سال ها تن شان بوده و برایش عرق ریختند و به احترامش زحمت کشیدند است، البته که همه وظیفه شان را انجام دادند ولی تماشای این شرایط برای شان سخت است، ما در کوچه و خیابان آدم ها را زیاد می‌بینیم که ما را حتی در فضای مجازی هم مورد تمسخر قرار می دهند، به هرحال این خوشایند پیشکسوتان و هواداران استقلال نیست. در  مورد انتقادها به آقای سمیعی هم باید بگویم که به عقیده من او چیزی نمی تواند به استقلال اضافه کند، تفکرات او در جایگاهی که الان دارند تفکرات خوب و قوی‌ای نیست، به نظر من استقلال یک مدیر فوتبالی و کاربلد می خواهد، مدیری که در رابطه با فوتبال چه ایران چه خارج از ایران از لحاظ گرفتن بازیکن خارجی همسو و همفکر مربی و کادر فنی باشد، برای مدیرعاملی خیلی گزینه‌های بهتر از آقای سمیعی وجود داشت و من تعجب می‌کنم که چرا با حضور آدم های کاربلد همیشه مخالفت می شود و ما باید همیشه چوب ندانم کاری های مدیران عامل حالا چه فعلی و چه گذشته را بخوریم. سمیعی آدم توانمندی‌ است ولی نه درجایگاه مدیریت ‌عاملی باشگاه استقلال، به نظر من آقای سمیعی باید حتما عزل شوند و یک مدیرعامل لایق می تواند استقلال را از این بحران خارج کند. مدیرعاملی که از نظر ذهنی و فکری، سطح علم، دانش و آگاهی همسو و هم‌تراز کادر فنی باشد تا بتوانند مکمل خوبی برای هم باشند.

استقلال امروز بازی مهم آسیا را دارد، فکر می کنید در این زمان کم توانسته اند این آشفتگی را به آرامش نسبی حداقل برای این بازی تبدیل کنند؟

احساس می کنم خوشبختانه همیشه در آسیا عملکرد خیلی خوبی داشتیم، چه زمانی که تیم مان از نظر مهره غنی نبوده و چه زمانی که تیم مان بهترین ستاره‌ها را در اختیار خودش داشته است ما در آسیا همیشه حرف اول را می زدیم که  این نشان می دهد آن اقتدار و ابرقدرت بودن را در آسیا توانستیم استوار و ثابت نگه داریم. استقلال امروز با اعتماد به نفس خیلی بالاتری با توجه به اینکه دو ستاره خیلی درخشان روی سینه اش دارد به میدان خواهد رفت، بازی هایش در آسیا را خوب شروع کرده و خوب هم ادامه می دهد. امسال اگر مقداری درایت بالا سر تیم باشد با توجه به نفراتی که داریم نتیجه گرفتن در آسیا دور از ذهن نخواهد بود.گرچه این مساله بحران ها می تواند در آسیا هم تاثیر بگذارد ولی اعتقادم این است که استقلال در آسیا با توجه به نبود فشارهایی که در ورزشگاه‌های ایران است و نبود مشکلات سخت‌افزاری که در ایران هست، با آسودگی و فراغ بال می تواند عملکردش را در لیگ نخبگان نشان دهد.

از پرمهره بودن استقلال گفتید، فکر می کنید این تیم با این ستاره ها می تواند تا نیم فصل خودش رو پیدا کند؟

بله تیم پرمهره‌ با بازیکنان خوب در اختیار داریم که با اضافه شدن این بازیکنان به بازیکنان سال گذشته که می شود گفت همه سلیقه آقای نکونام و البته سلیقه همه ما بودند تیمی یکدست و کامل را خواهیم داشت که اگر بتوانند از این مهره‌ها به نفع احسنت در زمین بهره بگیرند و با تاکتیک خوب یک یا دو برد پشت سر هم بیاورند فکر می کنم که به لیگ برگردند و از این شرایط روحی خارج شوند. معتقدم استقلال در حال حاضر نیاز به یک شوک خیلی جدی دارد تا این تیم را متحول کند و از این سرگردانی و خواب بیدار کند. من مطمئن هستم استقلال از این بحران خارج خواهد شد حالا این که کادر فنی عوض بشود یا با همین کادر فنی نمی دانم، حتی در این مقطع آمدن مربی خارجی با توجه به این که هیچ شناختی از تیم نداردکار سختی است، کادر فعلی اگر بتوانند دو تا سه بازی آینده را با برد از زمین خارج شوند هم روحیه به تیم برمی گردد و هم آن شوکی که باید به تیم وارد می شود. در شرایط فعلی شاید تعویض جواد نکونام کار سنجیده‌ای نباشد ولی اگر در آسیا هم او نتیجه لازم را نگیرد این شوک می تواند تغییر کادر فنی باشد و یک تفکر جدید شاید بتواند استقلال را از این حالت بحرانی خارج کند.

به گفته رسانه ها گل دربی توسط یاغی ها رقم خورد، نظر شما درباره این دو بازیکن و عملکردشان در تیم های جدیدشان چیست؟

گل پرسپولیس روی اشتباه محرز و بچگانه رامین رضاییان خورده شد، او آنقدر تجربه دارد و بازی های بزرگی چه باشگاهی و چه ملی انجام داده است که نباید این حرکت را انجام می دادند و خب از آن طرف هم سعید مهری با توجه به بی‌مهری‌هایی که از کادر فنی طی سال گذشته و همینطور هواداران در فضای مجازی دیده بود فرصت را مناسب دید تا خودش را به کادر فنی فعلی ثابت کند، به نوعی تقابلی بین این دو یاغی بود، فکر می کنم صحنه پنالتی از این جهت که مهری از استقلال بعد از بازی در تیم قبرسی به پرسپولیس اضافه شده و از آن طرف رامین رضاییان هم با سابقه‌ای که در تیم پرسپولیس و بعد سپاهان داشت به استقلال آمد، صحنه خاص و دراماتیکی بود که سود این خاص بودن را تیم قرمزپوش پایتخت برد چراکه آن ها از این فرصت نهایت استفاده را بردند، البته من مقصر اصلی در این صحنه را حسین حسینی می دانم که با خروج خیلی مبتدیانه باعث این اتفاق شد که می توانست بهتر مدیریت کند تا با آن حرکت ناشیانه باعث پنالتی به حریف ندهیم. به طور کلی هم حرکت رامین رضاییان و هم حرکت حسین حسینی ناشیانه بود و تساوی می توانست نتیجه رضایت بخشی برای هر دو تیم باشد چون پرسپولیس هم آنچنان موقعیتی را خلق نکردند و فقط مالکیت توپ را داشتند ولی آن پنالتی تقریبا شیرازه تیم ما را پاشاند و برتری نصیب تیم رقیب شد.

درباره اختلافی که بین نکونام و حسینی پیش آمده اطلاع دارید و آیا این اختلاف ها هیزم روی آتیش حاشیه های تیم نیست؟

حقیقتش در حال حاضر خارج از ایران هستم و در رابطه با اختلاف آقای نکونام با آقای حسینی اطلاعی ندارم، ولی عملکرد فنی آقای حسینی هم نسبت به فصل گذشته خیلی کیفیت لازم را نداشت و فکر می کنم خودش هم نمره خوبی به خودش در رابطه با بازی های این چند هفته اش نخواهد داد. او  بیشترین کلین شیت را فصل گذشته داشت و صاحب دستکش طلایی لیگ شد ولی امسال خیلی عملکرد خوبی نداشت، همه تقصیرها را هم به گردن او نمی اندازیم ولی از نظر فنی با توجه به گل هایی که خورده عملکرد خوبی نداشتند و درست است که ما کادر فنی و در راس جواد نکونام را مسئول این نتایج می دانیم ولی عملکرد بازیکنان را هم نمی توانیم نادیده بگیریم، همه بازیکنان عصای دست جواد نکونام هستند و او حق دارد که به نحوه بازی بازیکنانش معترض باشد و ایراد بگیرد. نکونام بعد از حسینی جایگزین مطمئن و مقتدری هم برای دروازه استقلال ندارد و به همین خاطر فعلا باید با آقای حسینی ادامه بدهند و سعی کنند که بیشتر روی روحیه بازیکنان و بالا بردن اعتماد به نفس که در چند هفته گذشته از آن ها گرفته شده بیشتر کار کنند تا اینکه وارد اختلافات شخصی شوند و به مسائل غیرفوتبالی دامن بزنند باید پذیرفت که خطاهای انسانی در زمین مسابقه رخ می دهد.

حرف پایانی شما برای این گفت و گو

من چهار، پنج سال برای تیم زحمت کشیدم، بازی کردم و به عنوان یک استقلالی دوآتشه برای این روزهای استقلال غصه می خورم، به خاطر این که عاشقانه این تیم را دوست دارم و علاقه خیلی شدیدی به باشگاهم دارم، با بردش بسیار خوشحال می شوم و از باختش آن هم از رقیب سنتی اش بسیار دلخور، غمگین و افسرده می شوم. امیدوارم که تیم مان به شرایط آرمانی و روزهای خوبش برگردد، فکر می کنم که اعتماد به نفس از دست رفته بازیکنان باید هرچه زودتر به آن ها برگردانده شود، باز هم می گویم که بازیکنان ما کوچک نیستند، توانمند و با کیفیتی فنی بالایی هستند و با یکی دو باخت روحیه شان تغییر نمی کند و من فکر می کنم خیلی زود می توانند خودشان را از شرایط حاضر خارج کنند. من شخصا از آقای نکونام بعنوان یک دوست صمیمی بسیار قدردانم، بخاطر این که پارسال شرایط خیلی سختی را گذراند و در چند جبهه باید با مدیر عامل، مسائل فنی، تیم های لیگ، فدراسیون، سازمان لیگ می‌جنگید و با همه دست به گریبان بود و فکر می کنم امسال باید مقداری بیشتر تمرکزشان را روی فوتبال تیم بگذارد و از حاشیه‌ها دوری کند، دامن زدن به مسائل حاشیه‌ای ضرر خیلی بزرگی برای تیم است که که دودش بیشتر از همه به چشم هوادار استقلال می رود. الان سرمربی تیم باید مقداری خویشتن داری کند و تمرکزش را فقط داخل مستطیل سبز بگذارد، چشمش به ساق های بازیکنانش باشد و از فضای مجازی خارج شود. اعتقادم این است که جواد نکونام پارسال کار بزرگی انجام داد و به اذعان همه او و تیم پارسال قهرمان لیگ شد ولی اشتباه فاحش داور این قهرمانی را از ما گرفت و امسال هم اگر بتواند تیم را از این بحران روحی خارج کند برگشتن به کورس رقابت ها دور از ذهن نیست. استقلال پرافتخارترین  تیم ایران در آسیا است و خیلی‌ها به آن دو ستاره خوشرنگ که روی سینه بازیکنان استقلال می درخشد قبطه می خورند. امیدوارم بهترین اتفاق ها برای تیم محبوبم بیفتد چون می دانم که چه قلب هایی برای این تیم در سینه‌ها می تپد و چقدر این تیم هوادار عاشق دارد.





منبع:+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn