تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مهر 1403 - 6:56
12 بازدید
کد خبر : 333123

جذب توریست ورزشی با ساخت ورزشگاه جدید در پایتخت

جذب توریست ورزشی با ساخت ورزشگاه جدید در پایتخت

جامعه ورزشی آفتاب نو: خبرگزاری برنا – سعیده اسدیان: صنعت گردشگری در ایران تا پیش از ورود مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا، جزو یکی از سه صنعت پر درآمد در کنار نفت و خودرو شناخته می‌شد، اما با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای سفر، این صنعت با رکود سنگینی مواجه شد. تأثیرات منفی ناشی

جامعه ورزشی آفتاب نو:

خبرگزاری برنا – سعیده اسدیان: صنعت گردشگری در ایران تا پیش از ورود مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا، جزو یکی از سه صنعت پر درآمد در کنار نفت و خودرو شناخته می‌شد، اما با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای سفر، این صنعت با رکود سنگینی مواجه شد.

تأثیرات منفی ناشی از همه گیری کویید ۱۹ بیش از هر چیز بر صنعت گردشگری اثر گذاشت و باعث شد تا این حوزه ۲ سال مداوم با ضرر و زیان‌های سنگینی دست و پنجه نرم کند، تعطیلی بسیاری از هتل‌ها و مراکز اقامتی و همچنین تعدیل نیرو،  ارمغان تلخ این ویروس در ایران بود.

پس از بهبود نسبی وضعیت و با فروکش کردن اپیدمی در کشور، گردشگری جان دوباره‌ای گرفت و مسئولان این حوزه هم تلاش کردند تا با فراهم آوردن حداقل امکانات، شرایط را برای سفر مردم فراهم کنند، اما این سیر صعودی دوام چندانی نداشت و تا صنعت گردشگری خواست جانی دوباره بگیرد، کشور درگیر ماجرای تازه‌ای شد و این بار تبلیغات منفی علیه ایران و امنیت کشور باعث شده تا این صنعت بیش از پیش به مخاطره بیفتد.

تحول در اقتصاد کشور با جذب توریست ورزشی 

بدون شک یکی از موضوعات مهم روز در حوزه ورزش و سایر حوزه های مرتبط با جوانان بحث گردشگری است، موضوعی که نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا اثرات قابل توجهی دارد، شاید دهه های قبل گردشگری یک موضوع فانتزی شناخته می شد و وقتی گرایش ورزشی هم‌ به آن اضافه می کردیم، فانتزی تر می شد اما خوشبختانه امروز از این تجملی بودن، لاکچری بودن یا فانتزی بودن عبور کرده ایم و گردشگری جزو فاکتورهای اقتصادی بسیاری از کشورها محسوب می شود و جذب توریست ورزشی می تواند عواید قابل توجهی برای ایران به همراه داشته باشد.

سال گذشته پس از حواشی حضور نیمار و رونالدو به عنوان دو ستاره بزرگ دنیای فوتبال در ایران و بازی در ورزشگاه آزادی با چمن بسیار نامساعد، مسئولان کشور و در راس آنها شهید ابراهیم رئیسی پای کار آمدند و دستور ساخت یک استادیوم جدید در تهران داده شد.

در همین راستا در تاریخ ۱۶ آبان ۱۴۰۲، تفاهم‌نامه‌ای برای مشاوره طراحی و ساخت این مجموعه بین شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و یک شرکت چینی امضا شد و نمایندگان شرکت چینی از محل ساخت ورزشگاه بازدید کردند.

مجموعه ورزشگاه بزرگ تهران مصوبه هیأت دولت و یک قانون است

بر اساس اظهارات کیومرث هاشمی، وزیر وقت وزارت ورزش و جوانان، مجموعه ورزشگاه بزرگ تهران مصوبه هیئت دولت و یک قانون است. طرح ملی پیشرفت ورزش کشور که در راستای طرح آمایش ورزش کشور است که به تصویب شورای عالی ورزش رسیده هم رسیده هم هنوز از آن خبری نیست.

حالا با توجه به اینکه فصل جدید لیگ برتر فوتبال کشور آغاز شده، نبود زیرساخت‌های ورزشی بیش از پیش خودنمایی می‌کند، چرا که بازسازی استادیوم آزادی همچنان ادامه دارد و تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس برای مسابقاتی که می‌خواهند برگزار کنند باید شبیه مستأجری از این خلانه به آن خانه نقل مکان کنند.

ورزشگاه جدید می‌تواند فرصتی برای اشتغال‌زایی ایجاد کند

یونس اکبری، پژوهشگر مطالعات اجتماعی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران به عنوان یکی از موافقان ساخت ورزشگاه جدید در پایتخت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: برخی مخالف ساخت ورزشگاه جدید هستند و استدلال‌های آن‌ها هم برای من قابل درک است. آنها نگرانی‌هایی دارند که بر اساس تجربیات گذشته شکل گرفته؛ مانند تأخیر‌های پروژه و هزینه‌های بیش از حد، این تجربیات باعث مخالفت‌های بسیاری شده، اما با این حال، اگر بتوانیم مشکل بودجه را حل کنیم و پروژه را با کیفیت بالا و به موقع تمام کنیم، ساخت ورزشگاه جدید می‌تواند بسیار مفید باشد.

وی افزود: این پروژه می‌تواند از جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی سودمند باشد. ورزشگاه جدید می‌تواند فرصتی برای اشتغال‌زایی ایجاد کند و بعد از تکمیل، به تولید درآمد کمک کند. مثال‌هایی از شهر‌های کوچک که میزبان المپیک هستند نشان می‌دهد که داشتن چندین ورزشگاه می‌تواند اقتصاد محلی را تقویت کند.

اکبری با بیان اینکه اگر بودجه و منابع لازم فراهم شود، پروژه می‌تواند موفق باشد، تصریح کرد: ورزشگاه جدید در حاشیه تهران می‌تواند توجه بیشتری به این منطقه داشته باشد و به بهبود زیرساخت‌ها و امکانات ورزشی کمک کند.  این امر ممکن است اشتغال‌زایی و فرصت‌های بیشتری
هم  برای تفریح و ورزش در این مناطق ایجاد کند و منجر به بهبود وضعیت اجتماعی شود.

جذب توریست ورزشی با ساخت ورزشگاه جدید

پژوهشگر مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران ادامه داد: ورزشگاه آزادی با وجود شهرت خود، کافی نیست و نمی‌تواند تمامی نیاز‌های ورزشی کشور را برآورده کند. ما نیاز داریم که ورزشگاه‌های جدید بسازیم تا امکانات ورزشی بیشتری برای مردم فراهم کنیم. ساخت ورزشگاه‌های جدید می‌تواند به بهبود کیفیت ورزش و جذب توریست ورزشی کمک کند.

وی افزود: ارائه خدمات عمومی به شهروندان از جمله وظایف اساسی دولت است. دولت باید در جهت ارتقای کیفیت زندگی عمومی تلاش کند و یکی از وجوه این تلاش‌ها می‌تواند ساخت امکانات ورزشی باشد. لازم نیست که همه چیز را با معیار‌های اقتصادی سختگیرانه ارزشیابی کنیم؛ برخی از هزینه‌ها باید به عنوان سرمایه‌گذاری در رفاه عمومی دیده شوند. نگاه اقتصادی قطعاً مهم است، اما نباید به عنوان تنها معیار مهم باشد.

این در حالی است که احمد ملکان، پژوهشگر مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا با اشاره به ضرورت مطالعات پیش از ساخت ورزشگاه جدید تهران در حوالی شهر آفتاب وانتقادات و سوالات متعدد پیرامون توجیه اقتصادی و اجتماعی این پروژه گفت: بر اساس اطلاعات منتشر شده، این ورزشگاه با ظرفیت ۱۲۰ هزار نفر و معماری مدرن، قرار است در محدوده شهر آفتاب ساخته شود.

وی افزود: عده‌ای از کارشناسان، با اشاره به هزینه‌های هنگفت ساخت و نگهداری این ورزشگاه، نسبت به توجیه اقتصادی آن ابراز نگرانی می‌کنند. هزینه ساخت ورزشگاه‌های مدرن در کشور‌های همسایه مانند امارات، به طور میانگین ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.  

ملکان ادامه داد: با توجه به بودجه محدود دولت، وزارت ورزش و جوانان و دستگاه‌های ذی‌ربط، تأمین این مبلغ عظیم با چالش‌های جدی مواجه خواهد بود؛ به خصوص با توجه به هزینه کلان بازسازی ورزشگاه آزادی که حدود ۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.  

مطالعات اجتماعی و اقتصادی، ضرورتی غیرقابل انکار

ملکان با اشاره به ضرورت انجام مطالعات اقتصادی و اجتماعی قبل از آغاز هرگونه پروژه عمرانی گفت: از جمله سوالات کلیدی که در مطالعات اولیه باید مورد بررسی قرار گیرد، می‌توان به این موارد اشاره کرد: آیا ساخت این ورزشگاه با توجه به نیاز‌های ورزشی کشور و منطقه توجیه اقتصادی دارد؟ آیا وجود این ورزشگاه به بهبود وضعیت ورزش در تهران و کشور منجر خواهد شد؟ آیا ساخت این ورزشگاه منجر به جذب گردشگر و رونق اقتصادی منطقه خواهد شد؟ آیا دسترسی به این ورزشگاه برای همه افراد به طور آسان ممکن است؟  

پژوهشگر مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفت: نمونه‌هایی در شهر تهران وجود دارد که با وجود هزینه هنگفت، اما به هدف اصلی خود نرسید، زیرا با چالش دسترسی و عدم استفاده بهینه مواجه شد، این زنگ خطری برای مسئولان است تا قبل از ورود به پروژه‌های جدید، مطالعات مناسب را انجام دهند.

ساخت ورزشگاه جدید به زمان زیادی نیاز دارد

وی افزود: یکی از مهم‌ترین نکات مطرح شده، ضرورت بهبود و بازسازی ورزشگاه آزادی به جای ساخت ورزشگاه جدید است. به گفته کارشناسان، هزینه بازسازی ورزشگاه آزادی حدود ۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به هزینه ساخت ورزشگاه جدید به طور چشمگیری کمتر است و می‌توان با آن بودجه ورزشگاه را به استاندارد‌های جدید رساند.

ملکان اظهار کرد: علاوه محدودیت بودجه، زمان نیز از عوامل مهم در انتخاب بین ساخت ورزشگاه جدید و بازسازی ورزشگاه آزادی است. ساخت ورزشگاه جدید به زمان زیادی نیاز دارد و ممکن است سال‌ها طول بکشد تا به بهره‌برداری برسد، درحالی‌که بازسازی ورزشگاه آزادی با سرعت بیشتری انجام می‌شود و می‌توان در مدت کوتاه‌تری از آن استفاده کرد.

وی شهرت و دسترسی آسان، هزینه کمتر بازسازی ورزشگاه آزادی نسبت به ساخت ورزشگاه جدید، نتیجه‌گیری زودتر و موقعیت جغرافیایی بهتر را از مزایای بازسازی ورزشگاه آزادی دانست و گفت: ورزشگاه آزادی به دلیل قرارگیری در مسیر و جهت وزش باد به شهر تهران، دارای تهویه طبیعی است، در صورتی که در محل ساخت ورزشگاه جدید به دلیل موقعیت جغرافیایی، دارای دمای بالاتری است و نیاز به هزینه‌های بالا جهت تهویه دارد. ایجاد زیرساخت‌ها و همچنین خدمات رفاهی هزینه‌هایی است که علاوه بر هزینه ساخت ورزشگاه به شهر تحمیل می‌شود. به گفته کارشناسان، نشست زمین مهم‌ترین علت برای عدم ساخت ورزشگاه در محل حرم مطهر است؛ چراکه هر ساله هزینه زیادی برای نگهداشت آن باید پرداخت شود که به صرفه نیست.

انتهای پیام/

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn