تاریخ انتشار : شنبه 14 مهر 1403 - 10:55
8 بازدید
کد خبر : 337988

۰۲۱؛هیجان رقابت هوش

۰۲۱؛هیجان رقابت هوش

نویسنده عزیز‌ا… محمدی – منتقد این گفت‌وگوی ساده اپراتور مسابقه ۰۲۱ با مردم و تماس‌گیرندگان است که این‌روزها زیاد تکرار می‌شود و برنامه سرگرمی و تفریحی ۰۲۱ با رویکرد ایجاد نشاط و افزایش اطلاعات عمومی مخاطبان، قدم در قاب شبکه تهران گذاشته تا در روزهای پاییزی ۱۴۰۳ لحظه‌های جذابی را برای تماشاگران خود رقم بزند.

نویسنده عزیز‌ا… محمدی – منتقد

این گفت‌وگوی ساده اپراتور مسابقه ۰۲۱ با مردم و تماس‌گیرندگان است که این‌روزها زیاد تکرار می‌شود و برنامه سرگرمی و تفریحی ۰۲۱ با رویکرد ایجاد نشاط و افزایش اطلاعات عمومی مخاطبان، قدم در قاب شبکه تهران گذاشته تا در روزهای پاییزی ۱۴۰۳ لحظه‌های جذابی را برای تماشاگران خود رقم بزند.

با‌توجه به گسترش بستر اینترنت، اطلاعات عمومی مردم به‌نسبت دوره‌های پیش از ظهور شبکه‌های اجتماعی بیشتر است. وقتی هر مخاطب به‌صورت غیر‌ضرور و خارج از دایره نیاز با موضوع افزایش اطلاعات عمومی در حوزه‌های مختلف روبه‌رو می‌شود، از باب تفنن و سرگرمی هم که شده به جذابیت آن اطلاعات توجه می‌کند و برای خود اندوخته علمی جمع‌آوری می‌کند.
۰۲۱ هر روز از ساعت ۱۵ با اجرای چهره آشنای صحنه‌های طنز، سیداحمد موسوی و در برخی روزها با اجرای مریم خادم‌پور در‌مقابل دیدگان تهرانی‌ها و مخاطبان شبکه تهران قرار می‌گیرد و لحظه‌های استراحت ظهرگاهی آنها را جذاب و سرگرم‌کننده می‌کند.

 

پیروز میدان باشید
علیرضا حمزه‌لو، تهیه‌کننده کهنه‌کار شبکه تهران و برنامه‌های سرگرم‌کننده این شبکه، این‌روزها به‌شدت در حال‌و‌هوای تولید ۰۲۱ است و کمتر فرصت گفت‌وگو دارد؛ اما به‌هر‌نحو ممکن بود در لابه‌لای برنامه‌های جاری، دقایقی را به ما اختصاص داد و در‌خصوص ابعاد و زوایا و اهداف و ویژگی‌های«۰۲۱» به جام‌جم گفت: ایده اصلی مسابقه را بر‌اساس نیاز‌سنجی که در بین مخاطبان داشتیم با تعدادی از دوستان در اتاق اندیشه‌ورز دوستانه‌ای که داریم مطرح کردیم و تبدیل به طرح شد که پس از بازنگری‌های مختلف و طی فرآیند تصویب، طرح مورد موافقت آقای دکتر اعلمی، مدیریت محترم شبکه تهران واقع شد و به مراحل تولید و پخش رسید. با‌توجه به برخط‌بودن مسابقه، فاصله زمانی بین مخاطب و تلویزیون کاملا برداشته شده و ساختار شکلی برنامه تقریبا به‌نحوی است که گویا برنامه رادیویی در‌حال پخش است.
از‌ جذاب‌ترین بخش‌های ۰۲۱ چالش‌هایی است که متسابقین به‌صورت تلفنی برای یکدیگر تولید می‌کنند و در رقابتی سخت تلاش دارند تا رقیب را از چرخه رقابت 
خارج کنند. 
در سایر مسابقه‌های تلویزیونی عموما مسابقه با محوریت مجری به‌پیش می‌رود که یک نفر مخاطب تلفنی را با صحبت‌های خود هدایت می‌کند؛ اما در اینجا تلاش اصلی را خود مسابقه‌دهنده‌های تلفنی دارند تا بتوانند پیروز میدان مسابقه باشند.

 

گامی به‌سوی افزایش اطلاعات
جایزه نفر برنده یک میلیون تومان است که هر شرکت‌کننده‌ای تلاش می‌کند تا این جایزه نقدی را از کف سایر شرکت‌کننده‌ها خارج و به جیب خود واریز کند. حمزه‌لو می‌گوید: آن‌چه‌ که می‌تواند یکی از ویژگی‌های مسابقه ۰۲۱ باشد توجه به افزایش اطلاعات عمومی است که پیش از عصر اینترنت اقبال بیشتری برای کسب آن بود، اما دسترسی بی‌حد‌و‌حصر به اطلاعات بر‌اساس نیاز لحظه‌ای یا موضوعی که برای کشف مجهولاتی صورت می‌گیرد، این نوع اطلاعات را تکلفی و تصنعی می‌کند.
این تهیه‌کننده ادامه می‌دهد: ما در ۰۲۱ تلاش کردیم که تماشاگران و شرکت‌کنندگان در موقعیت سرگرمی به‌سمت افزایش اطلاعات عمومی بروند و این لحظه‌های تماشای مسابقه تبدیل به لحظه‌های شاد و فرح‌بخش و پر‌اندوخته برای آنها باشد؛ مخاطب در این برنامه ناخودآگاه با اطلاعات عمومی رو‌به‌روست و مجهولی و اختیاری هم وجود ندارد و در شرایط اجبار به سرگرمی با تماشای ۰۲۱ مقداری اطلاعات عمومی شعف‌افزا را نیز دریافت می‌کند. البته ما نیم‌نگاهی هم به افزایش توان هوشی شرکت‌کنندگان و مخاطبان برنامه داریم که بر‌همین اساس بخشی را طراحی کردیم که مسابقه‌دهنده‌ها باید به‌صورت معکوس به سوالات و پرسش‌های مطرح‌شده جواب بدهند که همین مورد علاوه بر خلق موقعیت‌های طنز به افزایش ضریب هوشی شرکت‌کنندگان و تماشاگران کمک می‌کند.
مجری برنامه، سید‌احمد موسوی با اجرایی طنز‌آلود و هنرمندانه، ۰۲۱ را از سایر مسابقه‌های مشابه که پیش از این اجرا می‌شد متمایز کرده. او علاوه بر اجرا و هدایت مسابقه به‌تناسب زمان و مهمان‌ها، اقدام به اجرای استند‌آپ یا حتی خوانندگی و… می‌نماید و با تاکید بر اصل مشارکت شرکت‌کننده‌ها در مسابقه و هدایت آنها به‌سمت رقابت جدی‌تر با هم، بر نشاط و شادابی و طنز برنامه می‌افزاید و حتی گاهی رویکرد موسیقی‌محور نیز به این مسابقه می‌بخشد. حمزه‌لو توضیح می‌دهد: آنچه مسلم است این‌که قبل‌تر قریب‌به‌اکثر مسابقه‌های تلویزیونی با بازی‌های طراحی‌شده کامپیوتری، شکل و ادامه پیدا می‌کرد که به‌دلیل رشد دنیای بازی‌های مختلف کامپیوتری و امکان دسترسی همگان به آنها به‌وسیله دستگاه‌های مختلف بازی و حتی گوشی‌های همراه، دیگر اقبال جدی به این بازی‌ها و مسابقه‌ها در تلویزیون نمی‌شود و عملا دست تهیه‌کننده‌ها نیز خالی می‌ماند.

 

رقابت  بدون محدودیت
وی ادامه می‌دهد: ما در این برنامه تلاش کردیم از این آسیب کلی که برنامه‌های مسابقه‌ای دارند به‌دور باشیم و به همین دلیل از این شیوه تبعیت نکردیم و مسابقه را بین دو شرکت‌کننده با آیتم‌های مختلف به‌پیش می‌بریم و سمت‌و‌سوی آن را هم با مجری تعیین می‌کنیم. مخاطبان ما دارای محدودیت سنی یا گروه خاصی نیستند و همه افراد را در برمی گیرد که فرآیند انتخاب شرکت‌کننده هم از‌طریق شماره‌تماس برنامه یا از طریق کانال‌های فضای مجازی ما انجام می‌گیرد و خدا را شکر به‌رغم مدت‌زمان کوتاهی که از زمان پخش می‌گذرد؛ مخاطبان زیادی با ما تماس داشتند که ابراز کردند می‌خواهند در‌ این مسابقه شرکت کنند. تا این لحظه که من با شما گفت‌وگو می‌کنم، حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر در صف شرکت در مسابقه هستند که مشخصات آنها را در‌ اختیار داریم و به‌زودی بر‌اساس تقدم ارتباط با ما یا سایر مواردی که تعیین کردیم با آنها تماس خواهیم گرفت و در مسابقه شرکت خواهیم داد.

اشتباه نگیرید
تا امروز گاهی شاهد پخش برنامه‌هایی با عناوین مشابه در شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی بودیم که در دنیا هم سابقه دارد. این برنامه‌ها خیلی مواقع ارتباطی هم با یکدیگر نداشتند. این مورد درباره ۰۲۱ هم صدق می‌کند. در بعضی محافل، صحبت از یک مسابقه رادیویی با نام ۰۲۱ است که پیش از دو سال قبل از رادیو تهران پخش می‌شد. بعضی‌ها آن را منتسب و مرتبط با این برنامه  تلویزیونی شبکه تهران می‌دانند و  در جاهای مختلف این نکته را ذکر کرده‌اند.  این موضوع را با تهیه‌کننده مسابقه تلویزیونی ۰۲۱ مطرح می‌کنیم. حمزه‌لو به جام‌جم می‌گوید: من در همین‌جا اعلام می‌کنم که چه به لحاظ شکل و چه به لحاظ محتوا و ساختار هیچگونه ارتباطی بین این دو برنامه وجود ندارد.حتی من خبر از آن برنامه نیز نداشتم و ایده این برنامه تلویزیونی در شبکه پنج مختص به بنده و دوستانم است که تمام انرژی و تلاش خود را صرف رضایت تماشاگران و شرکت‌کننده‌ها خواهیم کرد. 

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn