تاریخ انتشار : شنبه 14 مهر 1403 - 13:46
13 بازدید
کد خبر : 338161

پیش‌بینی حجم و نرخ رشد نقدینگی تا پایان سال ۱۴۰۳/ رشد نقدینگی وارد کانال ۳۰ درصد می‌شود؟

پیش‌بینی حجم و نرخ رشد نقدینگی تا پایان سال ۱۴۰۳/ رشد نقدینگی وارد کانال ۳۰ درصد می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بانک مرکزی نرخ رشد هدف نقدینگی را ۲۳ درصد با دامنه نوسان مثبت و منفی ۲ درصد اعلام کرده است. از میان سناریوهای بررسی شده، دو سناریو در این بازه می‌گنجد. رئیس کل بانک مرکزی رشد هدف سالانه نقدینگی در سال جاری ۲۳ درصد با دامنه نوسان مثبت و

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بانک مرکزی نرخ رشد هدف نقدینگی را ۲۳ درصد با دامنه نوسان مثبت و منفی ۲ درصد اعلام کرده است. از میان سناریوهای بررسی شده، دو سناریو در این بازه می‌گنجد.

رئیس کل بانک مرکزی رشد هدف سالانه نقدینگی در سال جاری ۲۳ درصد با دامنه نوسان مثبت و منفی ۲ درصد اعلام کرده است. این در حالیست که نرخ رشد هدف سالانه در سال ۱۴۰۱، ۳۰ درصد و در سال گذشته ۲۵ درصد بوده است. حال، بانک مرکزی برای انتهای سال جاری نرخ رشد هدف ۲۱ تا ۲۵ درصد را تعیین کرده است.

در دو سال گذشته، بانک مرکزی تا حدودی به نرخ رشد هدف‌های تعیین شده خود دست پیدا کرده است. در پایان سال ۱۴۰۱، نرخ رشد سالانه نقدینگی به ۳۱.۱ درصد رسیده که با نرخ رشد هدف ۱.۱ واحد درصد فاصله داشته است. در انتهای سال ۱۴۰۲ نیز نرخ رشد سالانه ۲۴.۳ درصد بوده که کمتر از نرخ رشد هدف تعیین شده بوده است.

نقدینگی و تورم

نقدینگی به عنوان یکی از متغیرهای تورم‌ساز شناخته می‌شود. به همین دلیل، در چند سال اخیر کنترل رشد نقدینگی از طریق استفاده از مجموعه ابزارهای سیاست پولی از اهداف اصلی بانک مرکزی بوده است. سال ۱۴۰۳ اولین سال اجرای برنامه هفتم توسعه می‌باشد و کنترل نقدینگی از اهداف اصلی آن در خصوص متغیرهای کلان اقتصادی است.

بر اساس آخرین ترازنامه بانک مرکزی، مقدار نقدینگی در خرداد ماه امسال برابر با ۸ هزار و ۳۵۴ هزار میلیارد تومان بوده است. نرخ رشد نقطه به نقطه نقدینگی در خرداد ماه برابر با ۲۶.۸ درصد بوده که بانک مرکزی در تلاش است تا این نرخ را در پایان سال به کانال ۲۱ تا ۲۵ درصد برساند. این گزارش به سه سناریوی احتمالی برای مقدار نقدینگی و نرخ رشد نقطه‌ای آن در پایان سال پرداخته است.

مشروح این گزارش را در اکوایران با تیتر «پیش‌بینی متغیر تورم‌ساز؛ رشد نقدینگی وارد کانال ۳۰ درصد می‌شود؟» بخوانید. 

 

 

 

منبع خبر

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn