تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مهر 1403 - 18:48
19 بازدید
کد خبر : 339759

سیگنال های مثبت از تصویب FATF در مجمع تشخیص به روایت یک نماینده /تندروها مانع ایجاد می کنند اما نهادهای تصمیم‌گیر به جمع بندی رسیدند

سیگنال های مثبت از تصویب FATF در مجمع تشخیص به روایت یک نماینده /تندروها مانع ایجاد می کنند اما نهادهای تصمیم‌گیر به جمع بندی رسیدند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز گذشته عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد از تلاش‌های دولت برای انجام اقدامات لازم در راستای اجرای FATF خبر داد. او به این نکته اشاره کرد که اقدامات مذکور بنابر دستور رئیس جمهور و در هماهنگی با نهادهای اقتصادی و شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود. همتی در شرایطی از اجرای اقدامات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز گذشته عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد از تلاش‌های دولت برای انجام اقدامات لازم در راستای اجرای FATF خبر داد. او به این نکته اشاره کرد که اقدامات مذکور بنابر دستور رئیس جمهور و در هماهنگی با نهادهای اقتصادی و شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود.

همتی در شرایطی از اجرای اقدامات لازم در راستای FATF صحبت می‌کند که لایحه مذکور هنوز در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیف است و باید دید نامه مسعود پزشکیان به مجمع با پاسخ مثبت روبرو می شود یا نه.

اما این اظهارات وزیر اقتصاد می‌تواند حاکی از برگشتن فضا در مجمع تشخیص به سمت تصویب FATF باشد؟ در پاسخ به این پرسش فرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید که به نظر می‌رسد فضا به سمت مباحث کارشناسی حرکت کرده است.

او همچنین بر این باور است که تندروها در حال حاضر هم نسبت به این قضیه موضع گیری منفی دارند.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با سیدفرید موسوی، عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

***

*آقای موسوی! روز شنبه وزیر اقتصاد اعلام کرد که بنابر دستور رئیس جمهور در حال انجام اقدامات لازم درباره FATF است، به نظر شما در حال حاضر فضا برای پذیرش FATF فراهم است؟

در گذشته مسیری طی شد و FAFT را قبول نکردیم اما در حال انجام همه الزامات آن هستیم ولی از مواهب آن بهره‌مند نشدیم. FATF یکی از الزمات توسعه و رشد صنعت بانکداری ما است، اما در حال حاضر صنعت بانکداری ما از این ابزار محروم است و نمی‌توانیم به صورت کامل از ظرفیت‌های شبکه بانکی در توسعه تجارت و تولید استفاده کنیم.

من فکر می‌کنم در شرایط فعلی با تجربه چند ساله گذشته که داریم، می‌توانیم در فضای خارج از احساس و بحث‌های سیاسی موضوع را به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار دهیم.

متاسفانه در این سال‌های گذشته موضوع FATF سیاسی شد و افراد در فضای سیاسی درباره آن اظهارنظر می‌کردند. به نظر بنده در حال حاضر دولت و دستگاه‌های مسئول باید تلاش کنند که موضوع را به صورت کارشناسی و به دور از نظرات سیاسی بررسی کنند و مشاهده کنند که چه چیزی به دست آوردیم و چه از دست دادیم.

* تا چه اندازه احتمال می‌دهید که فضای اظهارنظرها درباره FATF از احساسی به سمت کارشناسی حرکت کند؟

من فکر می‌کنم الان فضا مناسب این قضیه است چرا که دوستانی تلاش کردند چنین فضایی را ایجاد کنند، الان به این نتیجه رسیدند که ما علی‌رغم اجرای همه آن دستورالعمل‌ها نتوانستیم از مزایای آن استفاده کنیم.

*بنابراین این احتمال را نمی‌دهید که طیف تندرو مانع تصویب FATF شود؟

یک طیف تندرو مانع تراشی خواهند کرد اما به نظر من دستگاه‌های تصمیم‌گیر در این ۳،۴ ساله به نظر می‌رسد به یک جمع‌بندی رسیدند که باید FATF در فضای کارشناسی مورد بحث قرار بگیرد.

در مجموع اگر در یک فضای کارشناسی بر روی این قضیه بحث و رایزنی شود، فکر می‌کنم مشکلات برطرف می‌شود یعنی فارغ از اینکه نتیجه هر چه هست حداقل افراد بیشتری می‌توانند با این قضیه همراهی لازم را داشته باشند.

۲۷۲۱۱

منبع:+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn