تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مهر 1403 - 7:11
12 بازدید
کد خبر : 341476

سه بیمار با استفاده از سلول‌های ایمنی مهندسی شده درمان شدند 

سه بیمار با استفاده از سلول‌های ایمنی مهندسی شده درمان شدند 

با استفاده از سلول‌های اهدایی؛ رسانه‌های چین گزارش دادند برای نخستین بار در جهان، اختلالات خود ایمنی در سه بیمار، پس از دریافت سلول‌های ایمنی مهندسی زیستی و اصلاح شده با CRISPR بهبود یافته است. به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از IE، سه بیمار چینی، یک زن و دو مرد، اولین کسانی بودند که

با استفاده از سلول‌های اهدایی؛

رسانه‌های چین گزارش دادند برای نخستین بار در جهان، اختلالات خود ایمنی در سه بیمار، پس از دریافت سلول‌های ایمنی مهندسی زیستی و اصلاح شده با CRISPR بهبود یافته است.

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از IE، سه بیمار چینی، یک زن و دو مرد، اولین کسانی بودند که برای اختلالات خودایمنی با استفاده از سلول‌های ایمنی مهندسی شده به دست آمده از سلول‌های اهداکننده به جای سلول‌های جمع آوری شده از بدن خود، درمان شدند. 

شبکه تلویزیونی (CGTN) چین گزارش داده است یکی از دریافت کنندگان، به نام «گونگ»، به اسکلروز سیستمیک مبتلا بود؛ بیماری که بافت همبند را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند منجر به سفت شدن پوست و آسیب اعضای بدن شود. وی سه روز پس از دریافت درمان، از بهبود حال خود خبر داده است.

گونگ گفته است تنها چند روز پس از دریافت درمان توانسته دوباره انگشتان و دهان خود را حرکت دهد و همچنین می‌تواند احساس کند که پوستش شل شده و به حالت عادی باز می‌گردد.

بر اساس گزارش CGTN، این بیمار توانسته است در عرض دو هفته کار اداری خود را از سر بگیرد.

گفتنی است این روند درمان یک سال قبل تکمیل شده و هنوز هم بیمار گزارش می‌دهد که در وضعیت خوبی قرار دارد.

سلول‌های T گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR) در درمان تعدادی از بیماری‌ها از جمله سرطان‌های خون امیدوارکننده هستند.

این کارآزمایی توسط «خو هوجی» «Xu Huji»، روماتولوژیست در دانشگاه پزشکی نیروی دریایی در شانگهای رهبری شد.

محققان چینی در مقاله خود آورده اند این بیماران شش ماه پس از دریافت درمان مشتق شده از اهداکننده در حال بهبودی بودند. علاوه بر این، ۲۲ بیمار دیگر نیز درمان و یک محصول کمی تغییر یافته را دریافت کرده اند و بر اساس این گزارش، نتایج برای آنها نیز تا حد زیادی مثبت بوده است.

«لین شین» «Lin Xin»، ایمونولوژیست در دانشگاه تسینگ هوا در تایوان می‌گوید: نتایج بالینی فوق العاده است.

فرایند درمان 

فرآیند به طور کلی با گرفتن سلول‌های T از بیمار آغاز می‌شود. سپس این سلول‌ها با پروتئین‌های CAR که به طور خاص سلول‌های B را هدف قرار می‌دهند، تقویت می‌شوند.

دانشمندان از ابزار ویرایش ژن CRISPR-Cas۹ برای از بین بردن پنج ژن در سلول‌های T استفاده کردند.

هنگامی که سلول‌های CAR T دوباره به بدن بیمار تزریق شد، تکثیر شده و شروع به هدف قرار دادن سلول‌های B کردند. سلول‌های اصلاح شده قبل از اینکه تا حد زیادی از بین بروند، هفته‌ها در بدن بیمار زنده ماندند. با این حال، سلول‌های B سالم جدید خود به خود بازگشتند و خبری از سلول‌های معیوب نشد.

یکی دیگر از این بیماران زنی ۴۲ ساله و مبتلا به نوعی میوپاتی خودایمنی بود که منجر به ضعف و خستگی می‌شود. حتی پس از شش ماه پس از دریافت درمان، وی علایم درمان را نشان داده است. درمان به ترتیب در ژوئن و آگوست ۲۰۲۳ آغاز شده بود.

بر اساس گزارش نیچر، یک محصول ژنریک CAR-T می‌تواند به شرکت‌های دارویی اجازه دهد تا تولید خود را افزایش داده و به طور بالقوه هزینه‌ها و زمان‌های تولید را در آینده کم کرده و بتوانند نیاز‌های بیماران را به طور کلی برآورده کنند. 

نتایج این تحقیقات در نشریه Cell منتشر شده است.

منبع:+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn