تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مهر 1403 - 3:26
8 بازدید
کد خبر : 342480

۲۰ سال تئاتر ایران روی صحنه | اوستا و عبدلی به صحنه برمی گردند

۲۰ سال تئاتر ایران روی صحنه | اوستا و عبدلی به صحنه برمی گردند

به گزارش آفتاب نو، ‌ سال‌های دهه شصت، اوستا و عبدلی شخصیت‌های یک برنامه نمایشی بودند که بر اساس سیاه بازی، ‌ یکی از گونه‌های نمایش ایرانی، کار شده بود. اوستا یک حجره دار بازاری بود و عبدلی هم شاگرد او بود که مثل سیاه‌ نمایش سیاه‌بازی، خرابکاری می‌کرد، زبان تندی داشت و هر حرفی

به گزارش آفتاب نو، ‌ سال‌های دهه شصت، اوستا و عبدلی شخصیت‌های یک برنامه نمایشی بودند که بر اساس سیاه بازی، ‌ یکی از گونه‌های نمایش ایرانی، کار شده بود. اوستا یک حجره دار بازاری بود و عبدلی هم شاگرد او بود که مثل سیاه‌ نمایش سیاه‌بازی، خرابکاری می‌کرد، زبان تندی داشت و هر حرفی در شکل شوخی و پنهان پشت کم‌عقلی‌اش به اوستا می‌گفت.

بازیگران این دو نقش جواد انصافی و امیر پارسی بودند که در آن سال‌ها نمایش‌هایشان طرفداران زیادی داشت و شوخی‌هایشان خنده‌های زیادی می‌گرفت. جواد انصافی در باره شکل گرفتن این برنامه و این دو شخصیت و ارتباطشان با سیاه‌بازی در گفت وگویی با همشهری گفته است: «سال‌ها پیش که محدودیت برای شبکه‌های تلویزیونی زیاد بود و نقش سیاه‌بازی مبارک و ارباب کمی‌به حاشیه کشیده شده بود من و پارسی با هم حرف زدیم و به این نتیجه رسیدیم که قرار نیست رنگ صورت دلیلی شود برای اینکه برنامه‌ای پخش نشود. از این رو ما فقط آمدیم رنگ سیاه صورت مبارک را تبدیل به سفید کردیم و مابقی حرکات، صوت، فرم، موسیقی همچنان باقی ماند. ارباب تبدیل به اوستا و مبارک هم تبدیل به عبدلی شد. نوع پوشش هم مانند عرق‌چین ارباب تبدیل به کلاه و کت و شلوار شد و عبدلی هم لباس وردست را به تن کرد و حجره هم‌ محلی شد برای اتفاقات پیش آمده و این‌گونه بود که زوج عبدلی و اوستا متولد شد.»

این دو حالا در نمایشی با عنوان «بمون، ‌ بخون و بخند» همبازی شده اند که از ۲۴ مهر تا ۲۰ آبان در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود. نویسنده و کارگردان این نمایش که البته هیچ ارتباطی با اوستا و عبدلی ندارد، سمیه مهری است و آنطور که گفته شده مستندی است از اتفاقاتی که از دهه ۲۰ تا امروز برای تئاتر ایرانی رقم خورده است. مهری در گفت وگو با ایران فیلم پرس در باره این نمایش گفته: «خیلی زیاد توجه کردیم تا نمایش ما به تئاتر آزاد نزدیک نشود و فاصله بین این دو، زمین تا آسمان است. در این نمایش، اشک و آه داریم و قصه‌هایی که برای تماشاچی بسیار تکان‌دهنده است. در نمایش ما هیچ‌گونه شوخی زننده‌ای وجود ندارد و سعی کردیم به هر چیزی برای خندان مردن دست نزنیم. بازار ارزهای دیجیتال و تتر یکی از بخش‌های جذاب بمون، بخون، بخندون است.»

نمایش داستان ۲ بازیگر تئاتر است که قصد مهاجرت دارند، اما رازهای زندگی پدرشان را میفهمند و تصمیمات جدیدی برای زندگیشان می‌گیرند.

جواد ‌انصافی، امیر پارسی، حسن اسدی، سامان ‌شکیبا، امیرحسین ‌انصافی، مرجان ‌آقانوری، میترا ‌قلعه ‌پور، مریم شریف زاده، مهدی ‌مزدارانی، سامان ‌ترده، حامد ‌مظفری، بابک ‌جدی، محسن ‌رحمانی، بهنام ‌زرستونیا، ‌هاویر نظری کاکاوندی، نیلوفر ‌زمانی، نسیم ‌ولیخانی و سمیه ‌مهری بازیگران این نمایش هستند. زنگ افتتاح این نمایش را فرهاد ناظرزاده کرمانی روز ۲۴ مهر به صدا درخواهد آورد.

منبع خبر: همشـهری

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn