تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 مهر 1403 - 2:20
9 بازدید
کد خبر : 343610

طرح شناسایی اختلالات شناختی« دمانس» در سالمندان ۶۰ تا ۷۵ سال در قزوین اجرا می شود

طرح شناسایی اختلالات شناختی« دمانس» در سالمندان ۶۰ تا ۷۵ سال در قزوین اجرا می شود

جامعه ورزشی آفتاب نو: به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ زهرا غلامرضایی معاون پیشگیری بهزیستی استان در خصوص مهمترین اقدامات انجام شده در نیمه اول سال جاری در این معاونت اظهارداشت: در راستای پیشگیری از معلولیتهای جسمی از سوی معاونت پیشگیری بهزیستی با اجرای برنامه ها و طرحهای پیشگیرانه در جهت کاهش بروز برخی از

جامعه ورزشی آفتاب نو:

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ زهرا غلامرضایی معاون پیشگیری بهزیستی استان در خصوص مهمترین اقدامات انجام شده در نیمه اول سال جاری در این معاونت اظهارداشت: در راستای پیشگیری از معلولیتهای جسمی از سوی معاونت پیشگیری بهزیستی با اجرای برنامه ها و طرحهای پیشگیرانه در جهت کاهش بروز برخی از انواع معلولیتها فعالیت شده است.

وی در خصوص برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران اظهارداشت: برنامه غربالگری شنوایی بمنظور شناسایی و پیشگیری نوزادان و شیرخواران دارای اختلالات شنوایی از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و هم اکنون در سطح بیمارستان هایی که تولد نوزاد در آن اتفاق می ‌افتد انجام می ‌شود.

طرح شناسایی اختلالات شناختی« دمانس» در سالمندان 60 تا 75 سال در قزوین اجرا می شود

غلامرضایی افزود: در این برنامه نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص، توسط سنجش گران تحت نظارت بهزیستی مستقر در بیمارستان‌ها و بخش نوزادان سنجش می ‌شوند و در صورت مشکوک شناخته شدن به مراکز تخصصی شنوایی سنجی ارجاع شده و در آنجا پس از انجام آزمایشات تشخیصی تحت درمان قرارگرفته و در صورت نیاز به پزشکان متخصص ارجاع می شوند.

وی تعداد نوزادان غربال شده در نیمه اول امسال را ۶۸۰۰  مورد و نوزدان ارجاع شده به مرحله مداخله و درمان را ۲۰ مورد اعلام کرد.
 
غلامرضایی تصریح کرد: برنامه غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال نیز از سال ۹۴ بطور آزمایشی شروع شد و این کودکان با هدف پیشگیری از اختلالات شنوایی و شناسایی بموقع مشکلات غربال می شوند و پس از آن همه افرادی که ارجاع داده شده اند برای اطمینان از سلامت و یا مراجعه به تخصص مورد پیگیری وآگاه سازی قرار می گیرند. 
 
وی بیان کرد: افراد تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال در استان ۴۰۰۰  نفر بوده که در این میان ۳۰ کودک هم ارجاع شده است.

طرح شناسایی اختلالات شناختی« دمانس» در سالمندان 60 تا 75 سال در قزوین اجرا می شود

این مدیر با اشاره به طرح پیشگیری ازتنبلی چشم (آمبلیوپی) هم گفت: از سال ۷۴ برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام آمبلیوپی و سایراختلالات بینایی در کودکان ۳ تا ۶ ساله درسراسر کشوربه صورت طرح از ابتدای آبان تا پایان آذر و بصورت برنامه در طول سال درپایگاههای دایمی وغیردایمی اجرا می شود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین اظهارداشت: هدف از اجرای این طرح، کاهش بروز آمبلیوپی و سایراختلالات بینائی از طریق تشخیص ودرمان به موقع بیماری درسنین طلایی یعنی زیر ۵ سالگی است و کودکانی که در طرح پیشگیری از تنبلی چشم سنجش بینائی می شوند در صورت نیاز به کمک هزینه عینک و جراحی چشم از طرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می گیرند.

وی افزود: در نیمه اول امسال ۱۲ هزار و ۵۸۱ کودک سه تا شش سال تحت پوشش برنامه غربالگری بینایی قرار گرفتند و ۴۰۰ کودک مشکوک شناسایی شده است.

غلامرضایی یادآورشد: مشاوره ژنتیک از دیگر خدمات بهزیستی است که به افراد ارائه می شود و در مشاوره ژنتیک با ایجاد یک رابطه دو سویه درآن مشاور به فرد مراجعه کننده در زمینه های مختلف کمک می کند.

وی بیان کرد: در این راستا مشاوره درمورد تشخیص، پیش آگهی و کنترل بیماری باهدف پیشگیری از معلولیت های ناشی ازاختلالات ژنتیک داده شده و بررسی روش به ارث رسیدن بیماری و خطر تکرار آن در سایر افراد خانواده و شناسایی روشهای موجود برای کاهش عوامل خطر زا صورت می گیرد.

غلامرضایی یادآورشد: کمک به انتخاب موثرتر راهها برای حل مشکل که بیش از همه با فرهنگ، عقاید، همخوانی دارد با مشاوره ژنتیکی انجام می شود که در این راستا امسال بیش از یک هزار و ۴۴۲  نفر به مراکز مشاوره ژنتیک برای بار اول مراجعه کردند و خدمات گرفتند.

طرح شناسایی اختلالات شناختی« دمانس» در سالمندان 60 تا 75 سال در قزوین اجرا می شود

وی در خصوص طرح شناسایی اختلالات شناختی –دمانس در افراد ۶۰ تا ۷۵ سال هم اظهارداشت: با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در سال های آتی و شیوع «دمانس» در سالمندی و رشد تصاعدی هزینه های سلامت در جمعیت سالمندان و اهمیت تشخیص به موقع و سریع آن که منجر به درمان در مراحل اولیه بیماری و کند شدن سیر بیماری می شود و می تواند کیفیت زندگی این افراد را بالا برده و از استرس افراد مراقبت کننده بکاهد لذا معاونت پیشگیری ستاد بهزیستی کشور تصمیم گرفته طرح شناسایی اختلالات شناختی« دمانس» در سالمندان ۶۰ تا ۷۵ سال را در دواستان یزد و قزوین بصورت پایلوت اجرا کند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: این طرح با اهداف افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به دمانس، عوامل خطرساز ،علایم هشدار دهنده، برآورد شیوع دمانس و غربالگری زودهنگام و تشخیص و پیگیری درمان و مداخله به هنگام توانبخشی در افراد تحت ریسک و شناسایی شده اجرا می شود.

غلامرضایی گفت: برای اجرای این طرح می بایست افرادی با رشته های پزشک عمومی، پرستار و روان شناس ابتدا در دوره های آموزشی شرکت کرده سپس در مراکز مشخص شده مستقر شوند که در این زمینه افراد ۶۰ تا ۷۵ ساله که از طریق فراخوان و اگاه سازی مطلع شده اند به این مراکز مراجعه می کنند و پس از بررسی تعیین ریسک آلزایمر، در صورت وجود خطر در مرحله دوم به پزشک متخصص ارجاع داده می شوند.

وی افزود: در نیمه اول امسال تعداد سه هزار و ۸۸ نفر از سالمندان برای بار اول به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کردند و۱۵۸۵ نفر سالمند توسط متخصص روانپزشک ویزیت شدند.

طرح شناسایی اختلالات شناختی« دمانس» در سالمندان 60 تا 75 سال در قزوین اجرا می شود

غلامرضایی یادآورشد: آگاه سازی پیشگیری ازمعلولیتها از اهداف دیگر فعالیت این معاونت است و در راستای افزایش آگاهی عمومی نسبت به موارد لازم و پیشگیری از معلولیتها متناسب با سطح سواد مخاطبین شامل زنان سرپرست خانوار، سالمندان و مراقبین آنها و دانش آموزان مقطع دوم متوسطه بسته های آموزشی مناسب با شرایط آموزش گیرندگان تهیه شده و در اختیارافراد قرارگرفته و کلاسهای آموزشی با عناوین مشخص پیشگیری از معلولیتها برای مخاطبین در سطح محلات و مدارس برگزار شده است.

وی بیان کرد: آگاه سازی پیشگیری ازمعلولیت سالمندی برای  ۲۰۰۰ نفر از سالمندان و ۱۱۱۹ نفر از زنان سرپرست خانوار اجرا شده است.

انتهای پیام

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn