تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 مهر 1403 - 8:58
11 بازدید
کد خبر : 343843

بازدید از معادن هر ۵ سال یکبار است

بازدید از معادن هر ۵ سال یکبار است

امیر ولدخانی مدیر بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست ایمیدرو در جمع تعدادی از خبرنگاران در رابطه با موضوع ایمنی معادن کشور با نگاه ویژه …  امیر ولدخانی مدیر بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست ایمیدرو در جمع تعدادی از خبرنگاران در رابطه با موضوع ایمنی معادن کشور با نگاه ویژه به حادثه اخیر معدن معدنجو، در خصوص ایمنی

امیر ولدخانی مدیر بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست ایمیدرو در جمع تعدادی از خبرنگاران در رابطه با موضوع ایمنی معادن کشور با نگاه ویژه …

بازدید از معادن هر 5 سال یکبار استبازدید از معادن هر 5 سال یکبار است

 امیر ولدخانی مدیر بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست ایمیدرو در جمع تعدادی از خبرنگاران در رابطه با موضوع ایمنی معادن کشور با نگاه ویژه به حادثه اخیر معدن معدنجو، در خصوص ایمنی معادن و نقش دستگاه نظارتی در حوادث پرتکرار معادن، گفت: در حوزه ایمنی معادن، دستگاه نظارتی طبق قانون معادن، وزارت صنعت، معدن و تجارت است و بر اساس قانون کار، وزارت کار و بخش بازرسی کار است. در حقیقت دو مدل نظارت بر ایمنی معادن داریم.

وی افزود: وزارت صمت بر اساس الزامی که دارد این وظیفه نظارتی خود را به سازمان نظام مهندسی معدن محول کرده است. سازمان نظام مهندس نیز براساس تفاهم‌نامه و در واقع قراردادی که با وزارت صمت دارد، سالانه طبق فرمت خاصی، معادن را مورد ارزیابی و نظارت قرار می‌دهد و بر اساس نرم‌افزارها، گزارشاتی از آن استراج می‌کند. وزارت کار نیز این وظیفه نظارتی خود را بر عهده “بازرسی کار” گذاشته است. در واقع بازرسان با حضور در معادن بازرسی می‌کنند و موارد را در مطابقت یا عدم مطابقت با آیین نامه‌های حفاظتی، فنی و بهداشتی کار را بررسی و ثبت می‌کنند و از طریق وزارتخانه از ادارات کل استانی به کارفرما ابلاغ می‌کنند.

ولدخانی خاطرنشان کرد: طبق قانون کار بایستی نقشه، هر کارگاه جدیدی را به تایید وزارت کار برساند و سپس دوره‌ای یا بر اساس بروز حادثه/شکایت (هر دو حالت ممکن است) بازدید می‌کنند و زمان خاصی ندارد. اما محدودیت مهمی که ما بر آن، تاکید داریم و به دنبال آن هستیم که برای معادن به‌روز رسانی و تعیین تکلیف شود، موضوع تعداد بازرسان و استفاده از افراد آشنا و متخصص در امر معدن است.

به گفته وی ، هر پنج یا شش سال یکبار شاید نوبت یک واحد، کارگاه، معدن یا هر بخش دیگری می‌شود که مورد نظارت و بازرسی قرار گیرد و فاصله زمانی بسیار زیاد است. ضمن اینکه بازرس‌های کار، واحدهای صنعتی، معادن، واحدهای صنفی و کارگاه‌ها را با همدیگر بازرسی می‌کنند و بازرس متخصص در آن حوزه وجود ندارد.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست ایمیدرو تصریح کرد: تعداد بازرس‌های کار بسیار کم است و آنطور که خودشان نیز اذعان دارند، هر پنج- شش سال یکبار شاید نوبت یک واحد، کارگاه، معدن یا هر بخش دیگری می‌شود که مورد نظارت و بازرسی قرار گیرد و فاصله زمانی بسیار زیاد است. ضمن اینکه بازرس‌های کار، واحدهای صنعتی، معادن، واحدهای صنفی و کارگاه‌ها را با همدیگر بازرسی می‌کنند و بازرس متخصص در آن حوزه وجود ندارد. تعداد این واحدها بسیار زیاد است و یک صنف کوچک با معدن با صنعت، همگی توسط یک گروه مشترک از بازرس‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت هم طبق قانون کار، بخش بهداشتی را بازرسی می‌کند. طبق گفته‌ها حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ بازرس کار داریم و حدود ۲۵۰۰ بازرسی بهداشت حرفه‌ای داریم که این‌ها بسیار سخت است که بتوانند به همه رسیدگی کنند. این درحالیست که در دنیا، بهداشت و ایمنی با هم بازدید می‌شود. غالباً در کشورهایی نظیر سنگاپور، مالزی، کشورهای همسایه یا کشورهای پیشرفته نظیر کانادا و آمریکا، همه به این شکل است که ایمنی بهداشت با هم هستند؛ اما در کشور ما، طبق قانون کار، این‌ها از هم جدا شده است.

این مدیر ایمیدرو، گفت: پیشنهادی که ارائه کرده‌ایم این است که اولاً معدن باید از صنعت و صنف جدا شود؛ چراکه معدن کاری تخصصی است و یک بازرس نمی‌تواند تمامی اطلاعات را برای بازرسی درست و دقیق به‌ویژه در بحث ایمنی داشته باشد. انتظار ما این بود که نظارت ایمنی و بهداشت، یکی شود و یک سازمان مرکزی ایمنی و بهداشت ایجاد شود که بتوانیم از تمام توان بازرسی کشور استفاده کنیم (هم در بحث ایمنی و هم در بحث بهداشت).

ولدخانی خاطرنشان کرد: در اینصورت علاوه بر اینکه تعداد بازرس‌ها زیاد می‌شود، افراد و بازرسان تخصصی می‌توانند این بازرسی‌ها را انجام دهند. در مورد معادن هم تصور این است که با توجه به اختصاصی بودنِ کار معادن، خوب است که همچون بسیاری از کشورها، بخش معدن را از صنعت جدا کنیم. یعنی بازرس‌های اختصاصی معدن آموزش داده شوند و در این بخش بصورت تخصصی بازدید داشته باشند و تاییدیه بدهند. شاید بتوان از نظام مهندسی هم در این سازمان مرکزی ایمنی و بهداشتی که به شکل متمرکز بر روی معدن می‌خواهد کار کند، استفاده کرد.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست ایمیدرو تاکید کرد: در قدم اول، نیاز است که قانون اصلاح شود. اگر بخواهیم اتفاق درستی بیفتد، قانون کار، قانون معادن و… باید به روز رسانی و تکمیل شوند. پس از آن باید این سازمان ایجاد و شروع کند به انتشار آیین‌نامه و مقررات اختصاصی مخصوص خود و سپس این به‌روز رسانی، نظارت‌ها بصورت به‌روز انجام شود. خواسته ما در واقع به این شکل است که این اتفاق بیفتد. به نظر می‌رسد همچون دیگر کشورها، یک مرکز تحقیقاتی هم لازم داریم (مثل مرکز تحقیقات مجلس) که باید ورود کنند و الزامات را مقایسه کرده و نهایتا به یک فرمول یکسان برای کشور برسیم و همه هم تابع آن باشیم. در غیراینصورت، ایستایی باعث می‌شود شرایط بهمینگونه باقی بماند.

وی در پاسخ به اینکه آیا ایمیدرو نقش نظارتی ندارد، گفت: همانطور که اشاره شد، وزارت صمت بخش نظارت را از طریق نظام مهندسی معدن انجام می‌دهد. ایمیدرو اما متولی معادن و صنایع معدنی است که مدیریت‌شان با ایمیدرو است./ تسنیم

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn