تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 مهر 1403 - 10:53
14 بازدید
کد خبر : 343928

ازبکستان چند سال بعد یکی از قدرت‌های آسیا می‌شود

ازبکستان چند سال بعد یکی از قدرت‌های آسیا می‌شود

حمیدرضا اسکندریخبرنگار  تیم ملی کشورمان در سومین بازی مرحله سوم مقدماتی جام جهانی امروز در تاشکند به مصاف ازبکستانی خواهد رفت که به مانند ایران ۶ امتیازی است و تفاضل گل بهتری‌‌ نسبت به شاگردان امیر قلعه‌نویی دارد. پیروزی در این مسابقه می‌تواند ایران را به صدر جدول این گروه ببرد، اگرچه تیم ملی با

حمیدرضا اسکندریخبرنگار

 تیم ملی کشورمان در سومین بازی مرحله سوم مقدماتی جام جهانی امروز در تاشکند به مصاف ازبکستانی خواهد رفت که به مانند ایران ۶ امتیازی است و تفاضل گل بهتری‌‌ نسبت به شاگردان امیر قلعه‌نویی دارد. پیروزی در این مسابقه می‌تواند ایران را به صدر جدول این گروه ببرد، اگرچه تیم ملی با قلعه‌نویی در دو بازی اخیرش با ازبکستان نتوانسته پیروز شود و به نتایج دو بر دو و تساوی بدون گل دست یافته است. از اردوی ازبکستان خبر می‌رسد که همه‌چیز برای حضور اوستون اورونوف، ستاره تیم پرسپولیس در بازی امروز فراهم است؛ خبری که تعجب خیلی‌ها‌ از جمله هواداران پرسپولیس را به همراه داشت.

به هر شکل اورونوف در عرض سه، چهار روز مصدومیت همسترینگش برطرف شده و جدال او‌ احتمالا با صالح حردانی جالب توجه خواهد بود. مسئله دیگری که این هفته خیلی خبرساز شد حکمی بود که علیه بیرانوند در‌مورد شکایت باشگاه پرسپولیس صادر شد و مهم‌تر از آن حرف‌های عجیبی بود که این دروازه‌بان مطرح کرده و به کمیته انضباطی نیز احضار شد. برخی اعتقاد دارند که بیرو تمرکز و روحیه لازم را برای بازی امروز ندارد، همان‌طور که در بازی تراکتور و فولاد روز خوبی نداشت. در این خصوص با اصغر مازیار، کارشناس فوتبال کشورمان گفت‌وگو داشتیم که ماحصل آن را در این شماره «فرهیختگان» از نظر می‌گذرانید. 

 باید در نظر بگیریم اورونوف بازی می‌کند

مازیار در ابتدا راجع‌به حواشی ایجاد‌شده در مورد حضور یا عدم حضور اورونوف در بازی امروز ازبکستان و ایران گفت: «فکر نمی‌کنم این مسئله خیلی ذهن مربیان ما را مشغول کرده باشد. به هر حال اورونوف چند بار مقابل ایران به میدان رفته و در لیگ خودمان بازی می‌کند.

از این رو او بازیکن شناخته‌شده‌ای برای ملی‌پوشان است. حتما مربیان تیم ملی در این مورد تمهیدات لازم را اندیشیده‌اند. باید در نظر بگیریم که اورونوف در بازی امروز در ترکیب ازبک‌ها خواهد بود و فکری برای مهار او و بستن نفوذهایش کنیم. به نظر من اورونوف وقتی در بازی با چادرملو خواست که به خاطر درد در پایش بازی نکند احتمال می‌دهم تمام توانش را برای بازی با ایران گذاشته بود و بیشتر به خودش استراحت داد تا امروز سرحال‌تر باشد. ضمن اینکه حتما کادر پزشکی پرسپولیس در جریان شدت مصدومیت اورونوف بوده و سرمربی تیمش را در جریان این موضوع قرار داده است.» 

 سخت است از تیم ملی انتظار تاکتیکی بالایی داشته باشیم

وی در واکنش به انتقاداتی که از مربیان تیم ملی درخصوص مسائل تاکتیکی می‌شود، عنوان کرد: «قبل از مطرح کردن این موضوع باید این را در نظر بگیریم که بازیکنان تیم ملی چه مدتی در اختیار کادرفنی تیم ملی بوده و هستند. جواب این سوال روشن است. اکثر بازیکنان تیم ملی را لژیونرها تشکیل می‌دهند و آنها بعد از بازی با تیم‌های باشگاهی، ‌خودشان را از راه دور به اردوی تیم ملی می‌رسانند. طبیعی است که در مورد آنها خیلی نمی‌شود فشار آورد و باید با ریکاوری مناسب و تمرینات ویژه آنها را آماده مسابقه کرد. در چنین شرایطی مربیان تیم ملی خیلی فرصت این را ندارند که بخواهند کارهای تاکتیکی خاصی را انجام دهند. از این رو انتظار در مورد مسائل اینچنینی از تیم ملی باید منطقی و معقول باشد.» 

 ازبکستان مسیر خیلی خوبی در پیش گرفته است

کارشناس فوتبال کشورمان در رابطه با اینکه چرا تیم ملی در دو بازی اخیرش با ازبک نتوانسته برتری داشته باشد و هر دو بازی مساوی شده است، یادآور شد: «ابتدا به این موضوع اشاره کنم که وقتی فیفا تعداد تیم‌های جام جهانی را به عدد ۴۸ رساند خیلی از کشورها برای حضور در این مسابقات بزرگ برنامه‌ریزی وسیعی را انجام دادند.

برای همین می‌بینیم که تیم‌های قدرتمند آسیا مقابل تیم‌های رده پایین‌تر به سختی پیروز می‌شوند و این دلیلش این است که همه این تیم‌ها پیشرفت کرده‌اند و شما دیگر تیمی را در رقابت‌های مقدماتی نمی‌بینید که حریف دست و پا بسته مقابل تیم‌های برتر باشد. اما در‌مورد ازبکستان باید بگویم که وقتی کشور شوروی به چند بخش تقسیم شد، تیم ملی ازبکستان در اولین حضورش در رقابت‌هایی آسیایی توانست به قهرمانی برسد، به این جهت که بازیکنانش اکثرا اروپایی به حساب می‌آمدند و دارای ژن فوتبالی خوبی بودند.

بعد از چند سال کم کم این تیم دچار افت شد و برای اینکه این روند متوقف شود آنها برنامه‌ریزی وسیعی را روی تیم‌های پایه خود انجام دادند که در این دو، سه سال هم می‌بینیم در رده پایه موفقیت‌های بسیار خوبی را در سطح آسیا و حتی المپیک و جهانی کسب کرده‌اند. شک نکنید در دو، سه سال آینده ازبکستان به یکی از تیم‌های قدرتمند آسیا تبدیل خواهد شد، چراکه توانسته با یک برنامه‌ریزی مدون و حساب‌شده سطح فوتبال خودش را بالا ببرد.» 

 قدر استعداد‌‌های‌مان را نمی‌دانیم

مازیار در ادامه با بیان اینکه فوتبال ایران سرشار از استعداد است، عنوان کرد: «‌خیلی از رشته‌های ورزشی کشور ما سرشار از استعداد است. مخصوصا در فوتبال که متاسفانه آن‌طور که باید در پرورش این استعداد‌ها موفق عمل نمی‌کنیم. خیلی مهم است که باشگاه‌ها در این زمینه با استراتژی درستی حرکت کنند و در انتخاب مربیان پایه خود دقت داشته باشند.

حتی فدراسیون هم باید در استخدام مربیان تیم‌های پایه دقت زیادی داشته باشد چون کار کردن در این رده‌ها تخصص خاص خودش را می‌خواهد. در خیلی از باشگاه‌ها می‌بینیم که وقتی بازیکنی در رده بزرگسالان فوتبالش تمام می‌شود سریعا در تیم‌های پایه مشغول به کار می‌شود در حالی که نباید این‌طور باشد. کار کردن با بازیکنان نونهال، نوجوان و جوان خیلی با مربیگری در رده بزرگسالان فرق دارد چون آنها به سن بلوغ رسیده‌‌اند و حتما باید مربیانی در این رده‌ها مشغول به کار شوند که دوره‌های لازم را گذرانده و تخصص لازم را داشته باشند.» 

 باید فکری به حال زمین‌هایمان بکنیم

بازی رفت ایران و قطر با نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا باید در زمین بی‌طرف باشد. در چنین شرایطی مربیان تیم ملی باید به دنبال این باشند که در کشور دیگری میزبان قطری‌ها باشند. مازیار در این خصوص اظهار داشت: «انتظار می‌رفت که این اتفاق برای تیم ملی و در ادامه نمایندگان‌مان در لیگ قهرمانان رخ دهد. به نظرم کشور امارات به واسطه ورزشگاه‌های خوبی که دارد و فوتبال‌دوستان ایرانی که در این کشور اقامت دارند، گزینه بهتری نسبت به دیگر کشورهاست. البته باید در این مورد شرایط دیگری را هم ‌‌مدنظر قرارداد که این به سیاست دولتمردان کشور ارتباط دارد. اما نباید این را فراموش کنیم که حتما نیاز است مشکل زمین‌های بی‌کیفیت‌مان را در داخل کشور برطرف سازیم و امیدوارم یک عزم جدی برای این کار از سوی مسئولان و البته باشگاه‌ها صورت گیرد. این موضوع کمک زیادی به پیشرفت فوتبال کشورمان هم خواهد کرد.» 

 بیرانوند فیکس نباشد بهتر است

کارشناس فوتبال کشورمان درخصوص حواشی‌ای که برای بیرانوند در هفته‌ای که گذشت اتفاق افتاد و بی‌تأثیر در عملکرد بد او در بازی تراکتور و فولاد نبود، گفت: «قطعا مربیان تیم ملی برای انتخاب ترکیب ایده‌آل خود خیلی از مسائل را در نظر می‌گیرند و بازیکنانی را که از هر نظر در فرم مطلوب قرار دارند، به میدان می‌فرستند. من اگر تصمیم‌گیرنده بودم مطمئنا از بیرانوند با شرایطی که با آن مواجه شده در ترکیب استفاده نمی‌کردم. به هر حال ما سه دروازه‌بان یک‌سطح داریم و شاید زمان آن رسیده از پیام نیازمند یا سیدحسین حسینی در ترکیب اصلی بهره ببریم.» 

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn