تاریخ انتشار : شنبه 21 مهر 1403 - 13:48
16 بازدید
کد خبر : 346188

آغاز جشنواره تئاتر مریوان با آیین «بوکَه بارانهِ» توسط دختران کُرد/ برپایی کارناوال شادی با حضور مردم در نقطه صفر مرزی ایران

آغاز جشنواره تئاتر مریوان با آیین «بوکَه بارانهِ» توسط دختران کُرد/ برپایی کارناوال شادی با حضور مردم در نقطه صفر مرزی ایران

جامعه ورزشی آفتاب نو: به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ شهر مرزی مریوان در استان کردستان و در حدود ۱۳۰ کیلومتری سنندج واقع شده است،دریاچه زریبار یا زریوار زیبایی شاخص و شناخته‌شده این منطقه است، طبیعت بکر، روستاهای پلکانی، هنرهای دستی، ‌محصولات کشاورزی و غذا و فرهنگ مردم این منطقه جزو ویژگی‌های کمتر

جامعه ورزشی آفتاب نو:

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ شهر مرزی مریوان در استان کردستان و در حدود ۱۳۰ کیلومتری سنندج واقع شده است،دریاچه زریبار یا زریوار زیبایی شاخص و شناخته‌شده این منطقه است، طبیعت بکر، روستاهای پلکانی، هنرهای دستی،محصولات کشاورزی و غذا و فرهنگ مردم این منطقه جزو ویژگی‌های کمتر شناخته و معرفی‌شده مریوان است.

مریوان پایتخت تئاتر خیابانی ایران

مریوان فارغ از شهرتی که در طبیعت بکر و هنرهای دستی همچون کلاش دوزی دارد، در عرصه هنر نیز توانسته با تئاتر خیابانی اسم و رسمی برای خود ایجاد کند. به گونه‌ای که مریوان به عنوان پایتخت تئاتر خیابانای ایران شهرت دارد.

این شهر قریب به دو دهه است که با همت هنرمندان و با حمایت مردم هنر دوستش توانسته جشنواره تئاتر خیابانی در دل خود جای دهد و از آن با تمام فراز و فرودهایی که در ادوار مختلف نصیبش شد، مراقب کند.

مریوان الگوی راه‌اندازی جشنواره‌های مختلف در سراسر کشور

جشنواره‌ای که الگو و عامل شکل گیری جشنواره‌های مختلفی همچون تئاتر شهروندی در سراسر کشور شد که حال می‌توان گفت اگر تئاتر شهروندی لاهیجان توانسته به عنوان رویدادی مهم در استان گیلان تلقی شود به دلیل وجود مریوان به عنوان نماد تئاتر خیابانی ایران است. در واقع می‌توان گفت مریوان تنها شهری است که مرکز استان و کلان شهر نبود اما توانست جشنواره در قامت ملی و سپس بین‌المللی برگزار کند.

اکنون این شهر مرزی با جاذبه‌های طبیعی‌اش در استان کردستان ایران، در حالی میزبان هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاترخیابانی است که گروه‌های نمایشی در بخش بین‌الملل از کشورهای  آلمان و کانادا، عراق، الجزایر، ارمنستان و در بخش مسابقه ایرانآثاری از هنرمندان شهرهای ملایر، ماهشهر، تبریز، بهبان، آبادان، بوشهر، اصفهان، آستانه اشرفیه، سروآباد، دهلران، سنندج، زاهدان،لاهیجان، بانه، کرمانشاه، رشت، مازندران و بروجرد در‌آن حضور دارند.

برپایی کارناوال شادی با حضور مردم در نقطه صفر مرزی

هر ساله افتتاحیه این جشنواره به شکلی متمایز با دیگر جشنواره‌هایی که در سراسر کشور برگزار می‌شود، صورت می‌گیرد. در واقع آغازگر مراسم افتتاحیه این رویداد با برپایی کارناوالی با حضور مردم شهر و گروه‌ها و میهمانان جشنواره در سطح شهر انجام می‌شود.

برگزاری چنین کارناوالی در نقطه صفر مرزی ایران با کردستان عراق نشان‌دهنده امنیت در نقاط مختلف کشور است که دلیل اصلی برگزاری چنین اتفاقی می‌شود.

اجرای آیین «بوکه بارانه» در افتتاحیه/ دختران  کُرد تمنای باران از آسمان کردند

اما آنچه افتتاحیه هفدهمین جشنواره تئاتر خیابانی را بیش از گذشته منحصر به فرد جلوه داد، برگزاری آیین «بوکَه بارانه» توسط گروهی از دختران که لباس محلی بر تن داشتن، بود.

«بوکه بارانه» (به فارسی: عروس باران) نوعی مراسم تمنا و درخواست برای باریدن باران است که در مواقع خشکسالی در کردستان انجام می‌شده و هنوز هم در برخی شهرهای کردنشین برگزار می‌شود. در این آیین بسیار قدیمی، بر تن چوب بلندی لباس‌های زنانهمی‌پوشانند یا، درصورت امکان، از عروسکی دارای لباسی محلی استفاده می‌کنند، و دختران جوان، درحالی‌که آن را دوره می‌کنند، از آنخواهش می‌کنند بارش باران برای مردمان سرزمینشان آغاز شود.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از ۲۱ تا ۲۵ مهر ماه به دبیری فاتح بادپروا در شهر مریوان برگزار می‌شود.

  
انتهای پیام/ 

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn