تاریخ انتشار : شنبه 21 مهر 1403 - 18:39
13 بازدید
کد خبر : 346478

همگرایی مسیحیان لبنان با حزب‌الله | شکست دوباره مواضع نتانیاهو برای ایجاد چنددستگی در لبنان

همگرایی مسیحیان لبنان با حزب‌الله | شکست دوباره مواضع نتانیاهو برای ایجاد چنددستگی در لبنان

محمدصادق کوشکی، کارشناس مسائل سیاسی و منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب نو، با اشاره به همگرایی مسیحیان با حزب الله، اظهار کرد: ما اولین گام همگرایی مسیحیان مارونی با حزب لله لبنان را در سال‌هایی دیدیم که حزب‌الله مساعدت و هماهنگی می‌کرد تا روسای جمهور مارونی بتوانند سکان‌دار صحنه سیاسی لبنان شوند، چهره‌هایی مانند

محمدصادق کوشکی، کارشناس مسائل سیاسی و منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب نو، با اشاره به همگرایی مسیحیان با حزب الله، اظهار کرد: ما اولین گام همگرایی مسیحیان مارونی با حزب لله لبنان را در سال‌هایی دیدیم که حزب‌الله مساعدت و هماهنگی می‌کرد تا روسای جمهور مارونی بتوانند سکان‌دار صحنه سیاسی لبنان شوند، چهره‌هایی مانند امیل لحود و میشل سلیمان از جمله‌ این مسیحیان بودند که نزدیکی زیادی با حزب الله داشتند.

وی ادامه داد: درواقع این همراهی بخشی از مسیحیان با حزب‌الله لبنان و شیعیان، چنان تاثیری داشت که شاهد این بودیم که بخشی از این جریان که جزو هم‌پیمانان حزب الله در سال‌های اخیر هم به حساب می‌آمدند، از شهادت سیدحسن نصرالله ابراز ناراحتی کردند. می‌توان اینطور مطرح کرد که شخصیت شهید سیدحسن نصرالله، چنان جذابیتی برایشان داشت که عزادار شهادت او شدند، درواقع قبل و بعد از شهادت سیدحسن نصرالله این تاثیرگذاری همراهی مسیحیان با شیعیان را شاهد هستیم.

کوشکی بیان کرد: این نزدیکی حتی بعد از شهادت سیدحسن بیشتر هم شد، چراکه در سال‌های اخیر در عرصه‌های مختلف مسیحیان با شهید نصرالله همراهی زیادی داشتند چراکه موضوع امنیت و تمامیت ارضی لبنان برایشان دارای اهمیت بود و ضمن علاقه به این مسائل، با حزب‌الله همکاری می‌کردند. بنابراین نزدیک به دو دهه بود که این همکاری جریان مسیحیان مارونی با حزب‌الله منجر به یک دوستی شده بود که با شهادت دبیرکل حزب‌الله و بروز همدردی با شیعیان لبنان در شهادت او، آشکار شد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: اخیرا شاهد این بودیم که نتانیاهو خطاب به لبنانی‌ها با تروریست خطاب دادن حزب‌الله، این گروه را عامل اصلی ویرانی لبنان اعلام کرده و به مردم لبنان می‌گوید حزب الله، لبنان را به انبار سلاح برای عملیات نظامی تبدیل کرده است تا بتواند همراهی جریان‌های مختلف لبنان را علیه حزب‌الله داشته باشد.

وی گفت: این درحالی است که رسانه‌های مختلف عربی زبان در این باره نظرسنجی منتشر کردند و تاثیر این سخنان نتانیاهو را در بین سیاسیون و چهره‌های سیاسی لبنانی به آزمون گذاشتند تا میزان همراهی آنان با این بخش از ادعای نتانیاهو بررسی کردند. به‌دنبال آن شاهد بودیم شنیده شدن پاسخ رد تمامی جریان‌های سیاسی لبنان به اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی بودیم و این نشان داد نتانیاهو با این صحبت‌ها هم نمی‌تواند همراهی غیر شیعیان لبنان را با خود علیه حزب‌الله داشته باشد.

کوشکی اضافه کرد: این امر پوشیده نیست که علارغم اختلافاتی که بین جریان‌های مختلف سیاسی و حزبی که لبنان وجود دارد، اما حفظ امنیت و تمامیت ارضی لبنان در اولویت اصلی تمامی جریان‌ها حاکم در لبنان بوده و رفتارهای رژیم صهیونیستی در طول این مدت پس از پاسخ‌های حزب‌الله به حملاتی که این رژیم به مردم غزه و کشتارهای جمعی که بعد از طوفان الاقصی داشته، به قدری وحشیانه بود که مورد تنفر مردم لبنان قرار گرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: درحال حاضر وضعیت سیاسی لبنان بعد از این حملات شدید رژیم صهیونیستی به خاک، نفرت مردم را به دنبال داشته و حال شاهد هستیم که اکثر جریان‌های مختلف سیاسی و حتی همان جریان‌هایی که پیش از این با اقدامات و عملیات‌های حزب‌الله زاویه داشتند هم از صحبت های نتانیاهو نه تنها استقبال نکردند بلکه تنفر خود را ابراز کردند، این امر خلاف موضوعی بود که نخست وزیر رژیم غاصب توقع آن را داشت و تصور می‌کرد می‌تواند از اختلافات سیاسی لبنان به نفع خود علیه حزب‌الله بهره برداری کند.

منبع خبر: همشـهری

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn