تاریخ انتشار : یکشنبه 22 مهر 1403 - 12:58
9 بازدید
کد خبر : 347321

مقایسه شغل رانندگی در ۲ نسل اخیر

مقایسه شغل رانندگی در ۲ نسل اخیر

قبل از صحبت در مورد شغل رانندگی خوب است بدانید، استعلام کارت هوشمند راننده الزامی است. این کارت در حال حاضر به عنوان مجوز رانندگی از سازمان حمل و نقل بار و مسافر برای رانندگان صادر می‌شود. رانندگان قدیم از دفترچه کار رانندگی استفاده می‌کردند، اما  اکنون این کارت جایگزین آن شده است. سیر تغییرات

قبل از صحبت در مورد شغل رانندگی خوب است بدانید، استعلام کارت هوشمند راننده الزامی است. این کارت در حال حاضر به عنوان مجوز رانندگی از سازمان حمل و نقل بار و مسافر برای رانندگان صادر می‌شود. رانندگان قدیم از دفترچه کار رانندگی استفاده می‌کردند، اما  اکنون این کارت جایگزین آن شده است.

سیر تغییرات مشاغل مختلف در گذر زمان این نکته را متذکر می‌شود که هر شغلی عمر به خصوص خود را دارد. زیرا معمولا مشاغل قدیم یا متقاضی‌ای ندارند و حذف شده‌اند و یا اینکه با گزینه‌های جدید جایگزین گردیده‌اند. شغل رانندگی نیز از این قضیه مستثنی نیست. در حال حاضر با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی و مکانیزاسیون‌هایی صورت گرفته، رانندگی نسبت به نسل قبل بسیار متفاوت ظاهر شده است. این تغییر تا آنجا پیش خواهد رفت که در آینده‌ای نه چندان دور، ربات‌ها و ماشین‌ها جای رانندگان را خواهند گرفت.

استعلام کارت هوشمند راننده

از جمله مدارک رانندگی که برای حمل بار و مسافر بسیار ضرورت دارد، کارت هوشمند رانندگی است. اهمیت این شغل باعث شد که در سال ۱۳۸۹، مسئولان دولتی برای نظارت بر حمل کالا و مسافر، این کارت را معرفی کنند.

بدون کارت هوشمند رانندگی عملا صدور بارنامه و صورت وضعیت حمل و نقل امکان‌پذیر نیست. رانندگان نسل قبل به جای ارائه کارت هوشمند، از دفترچه کار رانندگان استفاده می‌کردند. این دفترچه‌ها مشکلاتی مانند عدم نظارت صحیح بر وضعیت راننده و رانندگی آنها را در پی داشت. مسئله جان و مال مردم آن قدر اهمیت دارد که مسئولان را به فکر جایگزین مناسب این دفترچه‌ها انداخت.

اطلاعات موجود در کارت هوشمند رانندگان

با استعلام کارت هوشمند راننده متوجه خواهید شد که اطلاعات راننده و سابقه رانندگی ایشان و اطلاعات مرتبط با آن در این کارت ذخیره شده است. رانندگانی که در بخش حمل و نقل کالا و مسافر فعال هستند و یا قصد فعالیت دارند، برای دریافت این کارت باید به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مراجعه نمایند.

مزایا و معایب کارت هوشمند راننده

اگر بخواهیم مزایا و معایب کارت هوشمند راننده را بررسی کنیم، به قابلیت‌ها و موارد زیادی برخورد می‌کنیم که در ادامه بیان شده‌اند.

  • شناسایی هویت دقیق راننده به کمک خوانش کارت توسط تکنولوژی  RFIDامکان‌پذیر است. از طرفی این کارت اطلاعات نحوه فعالیت وی را نیز در اختیار ارگان‌های مربوطه قرار می‌دهد.
  • هر کارت شماره سریال مخصوص به خود را دارد. این شماره کمک می‌کند تا کارت‌های تقلبی و تکراری صادر نشوند. در واقع این کارت جلوی بسیاری از خلاف‌های رانندگی را می‌گیرد. از طرفی این کارت به دلیل رمزنگاری شدن، مانع از سرقت و انتقال غیرمجاز اطلاعات راننده می‌گردد.
  • از آنجا که این کارت حاوی اطلاعات جدید راننده و ماشین وی است، صدور بارنامه را نسبت به نسل‌های قبل ساده‌تر کرده است.
  • این کارت با اتصال به سامانه مرکزی، امکان استعلام کارت هوشمند راننده را به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ممکن ساخته است. پس بدون مراجعه به مراکز مربوطه می‌توان اطلاعات مربوط راننده و وسیله نقلیه ایشان، مانند بارنامه، تخلفات، بیمه و موارد دیگر را دریافت کرد.
  • کارت هوشمند امکان بررسی رفتار راننده در طول مدت رانندگی را نیز فراهم کرده است. بنابراین تخلفات راننده به راحتی در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار می‌گیرد.

معایب

معایب خاصی را نمی‌توان به این کارت نسبت داد. تنها شرط سنی را شاید بتوان به عنوان یکی از عیوب این کارت بیان کرد. سازمان راهداری سن فعالیت در این شغل را ۶۹ سال اعلام کرده است. اما افرادی که بعد از ۵۵ سالگی بخواهند برای دریافت این کارت اقدام نمایند، دچار مشکل خواهند شد. زیرا صدور کارت هوشمند منوط به ارائه بیمه است. اما بیمه تامین اجتماعی با افراد بالای ۵۵ سال قرارداد نمی‌بندد و همین موضوع صدور کارت بیمه را بعد از ۵۵ سالگی با اختلال روبرو کرده است.

عوامل باطل کننده کارت هوشمند

  • اتمام زمان اعتبار کارت
  • انقضای زمان گواهینامه راننده
  • پایان مدت بیمه ماشین
  • به پایان رسیدن مدت زمان کارت سلامت و گواهی آزمایش عدم اعتیاد راننده
  • استفاده از این کارت توسط فردی غیر از راننده
  • عدم رعایت مقررات مرتبط با آزادراه‌ها و همچنین حد نصاب رانندگی
  • جابه‌جایی کالای قاچاق و حمل مواد مخدر
  • عدم پایبندی به اصول اخلاقی و دینی در مدت رانندگی

مدارک مورد نیاز برای صدور کارت هوشمند

نیاز است که رانندگان برای دریافت کارت هوشمند رانندگی یکسری مدارک و گواهینامه را برای ارائه به سازمان راهداری آماده نمایند. البته دقت نمایید که کارمندان دولت و افراد بازنشسته مجاز به دریافت این کارت نیستند.

  • ثبت‌نام و قبولی در آزمون کارت هوشمند
  • رعایت محدوده سنی ۲۳ تا ۵۵ سال
  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه
  • داشتن مدرک سیکل و بالاتر برای گواهینامه پایه یک، دو و سه
  • تاییدیه تحصیلی
  • به همراه داشتن گواهینامه منطبق با وسیله نقلیه
  • تاییدیه عدم اعتیاد
  • تاییدیه عدم سوء پیشینه
  • داشتن کارت سلامت برای رانندگان
  • دو قطعه عکس ۴×۳ پرسنلی
  • عقد قرارداد با بیمه تامین اجتماعی
  • به همراه داشتن معرفی نامه از انجمن و یا کانون رانندگان استان

بررسی شغل رانندگی

رانندگان با توجه به نوع شغلشان، مسافت‌های گوناگونی را طی می‌کنند. بر این اساس برخی رانندگان وانت بار اینترنتی، مسافت‌های درون شهری را می‌پیمایند و برخی مانند رانندگان ماشین سنگین در جاده‌های بیرون شهر تردد دارند. در هر صورت راننده باید صبر و حوصله، آشنایی با قوانین راهنمایی و رانندگی، تجربه و مهارت بالا در رانندگی را داشته باشد. در ادامه انواع شغل رانندگی را معرفی خواهیم کرد.

  • راننده تاکسی درون‌شهری: این رانندگان در مسیرهای کوتاه داخل شهر تردد دارند و در این مسیرها مسافران را جابه‌جا می‌کنند. البته خود این شغل به چند دسته تاکسی‌های آنلاین، آژانس و بی‌سیم تقسیم می‌شود.
  • راننده اتوبوس: رانندگان اتوبوس بسته به اینکه در کدام رده و شرکت فعالیت دارند، هم در مسیرهای درونی و هم در مسیرهای بیرون شهر به جابه‌جایی مسافر مشغول هستند.
  • راننده مینی‌بوس: رانندگان مینی‌بوس نیز مانند اتوبوس در مسیرهای مشخص مسافران را جابه‌جا می‌کنند، اما مسیرهای کوتاه‌تر از اتوبوس را می‌پیمایند.
  • راننده کامیون: رانندگان کامیون با توجه به ظرفیت وسیله نقلیه‌ای که دارند در انواع مسیرهای درون و بیرون از شهر و حتی جاده‌های بین‌المللی تردد دارند. راننده کامیونت، کامیون، تریلی از جمله مشاغل این رده هستند که به جابه‌جایی کالا و بار اشتغال دارند.
  • لیفتراک: راننده لیفتراک برای جابه‌جایی کالا و محصولات در کارخانه‌ها، بنادر و انبارها استخدام می‌شود.
  • راننده جرثقیل: جرثقیل وسیله‌ای است که برای جابه‌جایی بارهای سنگین و بزرگ در محل پروژه‌های ساختمانی و عمرانی به کار گرفته‌ می‌شود. رانندگان آنها نیز به کنترل این وسیله مشغول هستند.

وانت بار اینترنتی

راننده وانت بار اینترنتی

هنوز هم در بسیاری از مناطق از روش‌های قدیمی در حمل کالا و اثاثیه استفاده می‌شود. اما با پیشرفت‌ تکنولوژی و گسترش استفاده از اینترنت، بسیاری از مشاغل مانند باربری‌ها، خدمات خود را در بستر اینترنت جاری ساختند. در واقع با اینترنتی شدن مشاغل، باربری‌ها نیز برای جلب نظر مشتریان، افزایش کمیت، سرعت حمل و نقل و بازده شرکت، خدمات خود را در قالب انواع پلتفرم‌های اینترنتی مانند وانت بار اینترنتی ارائه دادند.

از مزایای اینترنتی شدن حمل بار می‌توان به افزایش سرعت و عدم محدودیت زمانی و مکانی در ارسال درخواست نیرو مانند راننده وانت بار اینترنتی اشاره کرد. این امر سبب شد مشتریان بتوانند نسبت به قبل، صرفه‌جویی بیشتری در هزینه و زمان خود داشته باشند. زیرا روش‌های سنتی هم کندتر هستند و ممکن است قیمت را حتی به صورت تخمینی اعلام نکنند.

در ضمن با ارسال بار به صورت اینترنتی، می‌توانید وسیله نقلیه مورد نظر را به صورت آنلاین بر روی نقشه دنبال کنید. این کار خیالتان بابت سلامت بار را نیز آسوده می‌سازد. از طرفی شرکت‌های اینترنتی برای جلب رضایت مشتری معمولا از نیروهای پشتیبان قوی نیز استفاده می‌کنند تا بتوانند جلوی بروز مشکلات احتمالی را بگیرند.

شغل رانندگی مناسب چه افرادی است؟

شغل رانندگی به گونه‌ای است که باید در انتخاب آن، عواملی مانند ارزش‌های خانوادگی، علاقه، ارزش‌های مبتنی بر اجتماع، نیازهای جامعه و موارد دیگر را مد نظر قرار داد. بسیاری از ارزش‌های خانوادگی و اجتماعی در گذر زمان تغییر کرده‌اند. بنابراین هر فرد قبل از انتخاب این شغل باید به آگاهی کامل از شخصیت خود و اطرافش رسیده باشد تا بتواند به موفقیت هم برسد. به طور کلی نمی‌توان گفت کدام تیپ شخصیتی در این شغل موفق‌تر عمل می‌کند. اما آمارها نشان می‌دهند که افراد علاقه‌مند به رانندگی و ارتباط با مردم، سرآمدتر هستند.

فرصت‌های شغلی

با توجه به تغییرات گسترده‌ای که در کل جوامع نسبت به قبل اتفاق افتاده است، می‌توان گفت که در حال حاضر رانندگان می‌توانند در قسمت‌های مختلف صنعتی، تجاری، معادن و غیره به فعالیت مشغول شوند. البته در این شغل مشکلاتی مانند حقوق کم، مزایای ناکافی و عدم وجود حامی قوی صنفی وجود دارد. اما به هر حال تنوع شغلی در این حرفه بسیار بالاست که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است.

  • استخدام در شرکت‌های حمل و نقل عمومی: این شرکت‌ها برای جابه‌جایی مسافر به رانندگان تاکسی، اتوبوس و مترو که گواهینامه مناسب داشته باشند، نیاز دارند.
  • شرکت‌های باربری: جابه‌جایی و حمل بار در انواع مسیرهای کوتاه و طولانی به رانندگان ماشین‌های سنگین و نیمه‌سنگین نیاز دارد. در نتیجه شرکت‌های باربری با استخدام رانندگان دارای گواهینامه مرتبط، این امر را میسر می‌سازند.
  • به عنوان نیروی لجستیک: شرکت‌های لجستیکی، رانندگانی که مجوز کار با وسایلی مانند لیفتراک دارند، استخدام می‌کنند تا در بخش‌های مورد نیاز صنعتی و غیرصنعتی به فعالیت بپردازند.
  • شرکت‌های خدماتی: بسیاری از شرکت‌های خدماتی که در زمینه حمل و ارسال بار به محل مشتریان فعالیت دارند، رانندگان دارای گواهینامه مرتبط را استخدام می‌کنند.

مزایا و معایب شغل رانندگی

مزایا و معایب شغل رانندگی

اگر مزایا و معایب شغل رانندگی را در کنار سختی‌ها و مشکلات این حرفه قرار دهیم، مشاهده می‌شود که رانندگی نیز مزایای نسبتا خوبی دارد. در ادامه بیشتر با این مزایا و معایب آشنا می‌شویم.


  • مزایای شغل رانندگی

از مزایای شغل رانندگی می‌توان اشاره کرد به اینکه اغلب رانندگان رئیس کار خودشان هستند. زمان کار، استراحت، تفریح و… همگی در دست خود رانندگان است و خودشان در این مورد تصمیم می‌گیرند. سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری از دیگر امکاناتی است که این شغل در اختیار شما قرار می‌دهد.

 در واقع حین انجام کارتان با افراد، مناطق و مکان‌هایی آشنا می‌شوید که تا قبل از آن شاید تجربه نکرده باشید. دریافت سفارش از شرکت‌های مختلف و مرتبط با شغل شما در کنار پذیرش‌های آنلاین سفارشات، فرصت‌های خوبی است که برای رانندگان فراهم شده است.

از آنجا که همیشه تقاضا برای رانندگان حرفه‌ای در اکثر جاها وجود دارد، به نحوی می‌توان گفت این صنف از امنیت شغلی بالایی برخوردار است. درآمد رانندگان به خصوص رانندگان ماشین سنگین نیز تقریبا بالاست که از آن می‌توان به عنوان یکی از مزیت‌های این شغل نام برد.


  • معایب شغل رانندگی

رانندگی نیز مانند بسیاری از شغل‌ها در کنار مزایایی که دارد، یکسری معایب نیز برای آن برشمرده‌اند. از معایب این شغل می‌توان به ساعت‌ها پشت فرمان نشستن و رانندگی کردن اشاره کرد که ممکن است بسیار خسته کننده باشد.

از طرفی در کنار همه خستگی‌ها و سختی‌ها باید حتما قوانین مرتبط با رانندگی را نیز اجرا نمایند، زیرا در غیر این‌صورت کارت هوشمند و مجوز آنان لغو می‌گردد. با توجه به وضعیت ترافیکی خیابان‌ها و جاده‌ها و همچنین کیفیت آنها، احتمال خطرات بالقوه رانندگی همیشه بالا است. بنابراین یکی دیگر از معایب این شغل خطراتی است که هر لحظه امکان رخ دادنشان وجود دارد. 

کلام آخر

در این مقاله سعی شد تا حرفه رانندگی را بهتر مورد ارزیابی قرار دهیم و مزایا و معایب شغل رانندگی را بیشتر لمس کنیم. با گسترش دنیای دیجیتال، کارت‌های هوشمند رانندگان جای دفترچه‌های قدیم را گرفت و اکنون بهتر از قبل می‌توان از هویت، سلامت و مهارت راننده با خبر شد. از طرفی اینترنت سبب شد، بسیاری از شرکت‌های حمل بار مانند آسان‌بار خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه دهند. این امر سبب شد که آنها بتوانند بهتر از قبل رضایت مشتری را از همه لحاظ جلب نمایند.

 

 

منبع:+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn