تاریخ انتشار : یکشنبه 22 مهر 1403 - 14:32
9 بازدید
کد خبر : 347419

مجوز استخدام ۱۵ هزار پرستار داده شده است

مجوز استخدام ۱۵ هزار پرستار داده شده است

جامعه ورزشی آفتاب نو: به گزارش پارسینه؛ رئیس کمیته پرستاری کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: درخواست کرده‌ایم امسال حداقل مجوز جذب ۱۵ هزار پرستار داده شود تا بتوانیم با اضافه شدن نیروی پرستاری، هم تعداد پرستاران دولتی افزایش دهیم. سید محمد جمالیان رئیس کمیته پرستاری کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهارکرد: مبلغ حق اضافه

جامعه ورزشی آفتاب نو:

به گزارش پارسینه؛ رئیس کمیته پرستاری کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: درخواست کرده‌ایم امسال حداقل مجوز جذب ۱۵ هزار پرستار داده شود تا بتوانیم با اضافه شدن نیروی پرستاری، هم تعداد پرستاران دولتی افزایش دهیم.

سید محمد جمالیان رئیس کمیته پرستاری کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهارکرد: مبلغ حق اضافه کاری پرستاری واقعا پایین است. برای اصلاح این موضوع، وزارت بهداشت باید پیشنهاد خود را به شورای حقوق و دستمزد اعلام کند تا این شورا هم نظر خود را اعلام کرده و ابلاغ شود.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت در روزهای گذشته نامه پیشنهاد خود را برای افزایش مبلغ اضافه کاری به شورای حقوق و دستمزد ارسال کرده و سازمان برنامه و بودجه نیز اعلام کرده که نظر موافق خود را برای افزایش مبلغ حق اضافه کار پرستاران اعلام خواهد کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مطمئنا در شورای حقوق و دستمزد این مطالبه پرستاران مصوب و پس از تصویب سریع ابلاغ خواهد شد. بر اساس انتظاری که داریم و فشارهایی که می‌آوریم امیدواریم این اتفاق تا پیش از روز پرستار بیفتد.

وی ادامه داد: از مبلغ پیشنهادی در نامه وزارت بهداشت برای حق اضافه کاری پرستاران اطلاعی ندارم. در هر صورت این رقم باید در شورای حقوق و دستمزد بررسی کارشناسی شود و رقمی مصوب شود که قابلیت پرداخت داشته باشد.

جمالیان گفت: ما علاقه داریم که رقم مناسبی بابت اضافه کاری به پرستاران پرداخت شود، اما اضافه کار از درآمدهای اختصاصی بیمارستان پرداخت می‌شود و بیمارستان‌ها باید توان پرداخت داشته باشند. در هر صورت به طور مسلم است رقم پایین فعلی اضافه کاری تغییر خواهد کرد و این تغییر هم چشمگیر خواهد بود.

رئیس کمیته پرستاری کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت مطالبات پرستاران و اقدامات مجلس و دولت در این باره گفت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به ریاست جمهوری، خواستار پیگیری ۸ اولویت به‌عنوان مطالبات اصلی پرستاران شد.

وی ادامه داد: در جوابیه‌ای که از طرف ریاست جمهوری برای کمیسیون بهداشت ارسال شد، رئیس جمهوری این موضوع را به سازمان برنامه و بودجه ارجاع داده بودند و در نهایت در جواب این سازمان آمده بود که حدود ۶ همت مطالبات پرستاری مربوط به بیمه سلامت بوده و در اختیار این بیمه قرار گرفته است.

جمالیان گفت: مطالبات پرستاران تامین اجتماعی و بودجه‌های مورد نیاز وزارتخانه هم پرداخت شده است تا بتوان معوقات پرستاری را در کل کشور جلو انداخت.

پرداخت ۶ همت از مطالبات پرستاران از بیمه سلامت

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: در پیگیری موضوع از بیمه سلامت ، این سازمان اعلام کرد که ۳ همت از این مبلغ به حساب دانشگاه‌های کشور واریز شده است و ۳ همت دیگر هم به دلیل اینکه به‌صورت اوراق بوده است تا هفته آینده برای دانشگاه‌ها واریز خواهد شد.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی درباره ادامه پیگیری‌های کمیته پرستاری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با وجود این پرداختها پس از پیگیری از سازمان نظام پرستاری متوجه شدیم در پرداخت معوقه پرستاران اتفاقی چندانی نیفتاده و معوقات همچنان وجود دارد.

حداقل نیمی از مطالبات پرستاران تا روز پرستار باید پرداخت شود

جمالیان گفت: با توجه به دغدغه بسیار دکتر ظفرقندی وزیر بهداشت در موضوع مطالبات پرستاری در نامه‌ای از وزیر بهداشت خواستار توضیح درباره واریزی بیمه سلامت به حساب دانشگاه‌ها و پرداخت نشدن معوقات پرستاران شدیم و اعلام کردیم حداقل تا روز پرستار بیش از نیمی از مطالبات پرستاران پرداخت شود.

وی درباره برآورد کل معوقات پرستاران  بیان کرد: بر اساس آمارهایی که در دست داریم اکثر دانشگاه‌ها بین ۶ ماه تا یک سال در پرداخت معوقات پرستاران تاخیر دارند. بعضی از دانشگاه‌ها با وضعیت مناسب‌تر ۶ ماه و برخی دیگر ۱۲ تا حتی ۱۴ ماه معوقه دارند.

معوقات مطالبات پرستاری به ۳ تا ۴ ماه می‌رسد

رئیس کمیته پرستاری کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: اگر این مبالغ به دانشگاه‌ها پرداخت شود، تقریبا تا اردیبهشت ۱۴۰۳ بیمه سلامت بدهی خود را کامل تسویه کرده است. همچنین اگر ۳ همت باقیمانده هم در هفته آینده پرداخت شود، تقریبا تا مرداد ماه بیمه سلامت بدهی خود را پرداخت کرده است.

جمالیان درباره دیگر مبالغ هم گفت: سازمان تامین اجتماعی هم دو همت بدهی معوقه به پرستاران دارد که  این مبلغ هم پرداخت خواهد شد. اگر این مبالغ پرداخت شود حداقل عمر معوقات به‌طور میانگین باید به ۳ تا ۴ ماه برسد. اکنون میانگین تاخیر در پرداخت‌ها ۹ ماه هست و با این پرداخت‌ها به میانگین ۳ تا ۴ ماه خواهد رسید که شامل کارانه و اضافه کار خواهد بود.

وی ادامه داد: بر اساس انتظاری که داریم و  فشارهایی که می‌آوریم امیدواریم این اتفاقات تا پیش از روز پرستار بیفتد. یکی از مسائلی که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و خودم شخصا پیگیر هستیم این است که آن دسته از مطالبات پرستاری را که می‌توانیم جواب قطعی دهیم اجرایی شود تا روز پرستار تعیین تکلیف کنیم.

رئیس کمیته پرستاری مجلس گفت: به همین دلیل به‌صورت کتبی و هم تلفنی و هر روشی که باشد پیگیر مطالبات پرستاران هستیم. این کمترین کاری است که می‌توانیم در قبال بزرگواری پرستاران انجام دهیم. قولی که می‌دهیم این است که روزانه یکی از کارهای ما پیگیری جدی مطالبات پرستاری است.

مجوز استخدام ۱۵ هزار پرستار

عضو کمیسیون بهداشت و درمان درباره کمبود پرستار و مجوز استخدام نیرو گفت: موضوع دیگری که در حال پیگیری هستیم، افزایش تعداد پرستاران است. تعداد پرستار به تخت با استاندارد فاصله زیادی دارد. پیشنهاد داده شده است که نسبت پرستار به تخت حداقل به عدد ۱.۸ برسد و بتوانیم مشکل کمبود پرستار و اضافه کاری اجباری را از بین ببریم.

جمالیان افزود: بر اساس قانون؛ اضافه کاری اجباری برای پرستاران جایگاهی ندارد، اما متاسفانه به‌دلیل کمبود نیرو تا امروز در کل کشور پرستاران به بهانه‌های مختلف با خواهش یا حتی به زور مجبور به اضافه کاری اجباری شده‌اند.

وی گفت: با توجه به پیگیری‌هایی که انجام دادیم، درخواست کرده‌ایم امسال حداقل مجوز جذب ۱۵ هزار پرستار داده شود تا بتوانیم با اضافه شدن نیروی پرستاری، هم تعداد پرستاران دولتی افزایش پیدا کرده و هم کیفیت خدمات پرستاری بالا رود و هم ساعت اضافه کاری اجباری پرستاران کاهش پیدا کند.

جمالیان بیان کرد: برای عملیاتی شدن این موضوع، مراحل قانونی صدور مجوز استخدام در حال طی شدن است. تغییرات دولت اندکی موضوع را به تعویق انداخته است، اما در حال بررسی مجوزهای جذب هستند.

وی ادامه داد: به محضور اینکه سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی مجوز استخدام را به وزارت بهداشت بدهند، آزمون را سریع برگزار خواهد شد و روند جذب روال خود را طی خواهد کرد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: ممکن است موضوع استخدام به‌ دلیل نیاز به تشکیل کارگروه‌های مختلف کمی بیش از دیگر مطالبات به زمان نیاز داشته باشد و نتوانیم این خبر خوش را در روز پرستار بدهیم، اما مطمئن باشید که امسال این مطالبه نیز به سرانجام خواهد رسید.

پیشنهاد افزایش ضریب فوق العاده خاص و درج در حکم

رئیس کمیته پرستاری کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای درباره فوق العاده خاص و ترمیم حقوق پرستاران اظهار کرد: برای فوق‌العاده خاص یا ترمیم حقوق پرستاران هم پیشنهاد دادیم ضریب ۰.۴ به یک تبدیل شود تا هم میزان آن بالاتر رود و هم در حکم وارد شود.

وی گفت: دولت این موضوع را هم به شورای حقوق و دستمزد ارجاع داده است که همراه با پیشنهاد مبلغ اضافه کاری، این موضوع هم پیشنهاد خواهد شد. البته دولت اعلام آمادگی کرده و گفته با این موضوع هم موافق است.

جمالیان گفت: در موضوع سختی کار پرستاری و قوانین آن‌ هم پیگیر هستیم. طبیعی است اگر پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور حساب شود، مزایایی برای پرستاران دارد و امیدواریم بتوانیم مطالبات پرستاری را پاسخگو باشیم.


منبع:


انتخاب

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn