تاریخ انتشار : یکشنبه 22 مهر 1403 - 19:27
10 بازدید
کد خبر : 347683

آشغال‌های شهر میانه چطور به زیر زمین می رود؟ + فیلم

آشغال‌های شهر میانه چطور به زیر زمین می رود؟ + فیلم

به گزارش همشهری ‌آنلاین ، مخزن‌های زیرزمینی زباله به عنوان طرح جدید جمع‌آوری زباله از سطح شهرها در حال رشد و توسعه است. مخازن زیرزمینی زباله، در زیر زمین جایگذاری می‌شود و فقط به هنگام تخلیه به سطح خیابان می‌آید. همین امر سبب شده تا با قابلیت‌های زیست محیطی و فرهنگی بسیاری همراه باشد و

به گزارش همشهری ‌آنلاین ، مخزن‌های زیرزمینی زباله به عنوان طرح جدید جمع‌آوری زباله از سطح شهرها در حال رشد و توسعه است. مخازن زیرزمینی زباله، در زیر زمین جایگذاری می‌شود و فقط به هنگام تخلیه به سطح خیابان می‌آید. همین امر سبب شده تا با قابلیت‌های زیست محیطی و فرهنگی بسیاری همراه باشد و به کمک مدیریت پسماند شهری بیاید.
به تازگی این طرح در شهر میانه در استان آذربایجان شرقی به اجرا درآمده‌است. «عادل مرتضایی» شهردار میانه به همشهری می‌گوید: «از آنجا که طرح مخازن زیرزمینی زباله در همین روزهای نخست با استقبال شهروندان روبه‌رو شده، یک الگوی موفق است که امیدواریم به زودی نه تنها در همه خیابان‌های میانه، بلکه در استان آذربایجان شرقی و همین‌طور کلانشهرها به اجرا درآید.»

آشغال‌های شهر میانه چطور به زیر زمین می رود؟ + فیلم

چرا زیر زمین؟

۴ مخزن زیرزمینی زباله چند روزی است در خیابان بانک ملی شهرستان میانه دیده می‌شود و شهروندان برای ریختن زباله خود فقط کافیست پای خود را روی پدال بفشارند تا در مخزن باز شود. شهردار میانه در توضیح بیشتر ساز و کار این مخازن زیرزمینی زباله به همشهری می‌گوید: «این مخازن در زیر زمین مستقر می‌شوند؛ در عمق تقریبا ۳ متری. روی زمین در ورودی فلزی دارد که با فشار پا روی پدال، درمخزن باز می‌شود و شهروندان می‌توانند زباله‌های خود را داخل مخزن بریزند. با این روش دیگر زباله‌گردها هم به زباله دسترسی ندارند. چون امکان تخلیه مخزن فقط توسط ماشین وجود دارد و مخزن در زیر زمین است.»
عادل مرتضایی در پاسخ به این پرسش که استقرار مخازن زباله در زیر زمین سبب آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود یا خیر، می‌گوید: «اصلا. مخازن زیرزمینی کاملا بدون نشتی است و قبل از اینکه داخل چاهک مخزن در زیر زمین برود، شلنگ متصل به مخزن مکش در ماشین حمل زباله، شیرابه زباله را تخلیه می‌کند. مخازن ۱۰۰۰ لیتری هم هر بار بعد از خالی شدن شسته می‌شود تا هیچ بوی ناخوشایندی نداشته باشد. این نکته را هم بگویم که مخازن در عمق ۳ متری زمین هستند و آنجا به سفره آب زیرزمینی هیچ دسترسی نیست. ضمن اینکه در صورت بارندگی، آب به داخل مخزن نفوذ نمی‌کند. از آنجا هم که مخازن فقط به هنگام تخلیه زباله از زمین خارج می‌شوند، نه زباله‌ای دیده می‌شود و نه مخزن زباله.»

۵محله میانه

شهردار میانه می‌گوید: «اجرای این طرح در خیابان بانک ملی ۶۰۰ میلیون تومان هزینه داشت. بعد از خیابان بانک ملی، این طرح با ۴ مخزن زیرزمینی زباله در محدوده میدان معلم اجرا می‌شود. برنامه ما این است که این طرح در ۵ محور دیگر شهر اجرا شود.» ایجاد نشدن فضای نامطلوب ناشی از ریختن و ماندن زباله‌های مخازن کنار خیابان و نبود تجمع حیوانات موذی نیز از دیگر مزایای این طرح است که رضایت شهروندان را در پی داشته‌است.
مرتضایی ادامه می‌دهد: «مخازن با استفاده از سیستم هیدرولیک از زیرزمین بالا می‌آیند و بعد از خالی شدن دوباره به جای خود بازمی‌گردند.» قرار است به زودی سطل‌های تفکیک پسماند نیز در همین طرح اجرا شود و پسماندهای خشک نیز برای بهبود منظر شهری زیر زمین برود.

آشغال‌های شهر میانه چطور به زیر زمین می رود؟ + فیلم

مخازن زیرزمینی در شهرهای دیگر

زمزمه طرح مخازن زباله زیرزمینی به عنوان راهکار خلاقانه جمع‌آوری زباله و پسماند نخستین بار در سال ۱۳۹۷ شنیده شد. این طرح از همان سال با فراز و فرودهایی در قزوین همراه بود و به گفته «محمدرضا محرم‌پور» رئیس هیات مدیره شرکت طراحی مخازن زباله زیرزمینی در قزوین، این طرح علاوه بر قزوین در ساوه استان مرکزی نیز اجرا شد و عدم تامین اعتبار پیشرفت آن را متوقف کرد. با این حال اجرا و پیاده سازی این طرح در شهر قزوین به دلیل وجود انواع عوارض مصنوعی مانند انشعاب لوله‌های انتقال آب و گاز، کار اجرایی را دشوار ساخته و این طرح را به تعویق انداخته است.
در تهران نیز این اجرای طرح به صورت پایلوت در مناطق ۲۲ و ۲ آغاز شد، اما به دلیل نبودن تونل تاسیسات شهری، پراکندگی لوله‌ها و سیم‌های تاسیسات شهری از پیاده‌رو تا وسط خیابان، وجود معارضانی از جمله شرکت‌های آب و فاضلاب، برق و تلفن، بردن مخازن زباله زیر زمین ادامه نیافت.

تجربه کشورها

متوسط سرانه تولید زباله در ایران حدود ۷۰۰ گرم تخمین زده می‌شود، درحالی‌که سرانه جهانی حدود ۳۰۰ گرم است. فقط ۶ درصد از این زباله‌ها بازیافت و ۱۰ درصد آن‌ها برای تولید کمپوست استفاده می‌شود و بیش از ۸۰ درصد از زباله‌ها به محل‌های دفن زباله یا دپوی روباز منتقل می‌شوند. نگاهی به تجربه دیگر کشورها در استفاده از مخازن زیرزمینی زباله نشان می‌دهد که اجرای این طرح در بیشتر کشورهای اروپایی با موفقیت همراه بوده و در کشورهای ترکیه و هلند نیز به تازگی اجرا شده‌است. در کشورهای پیشرفته دنیا، هر دو مخازن زباله‌های خشک و تر به زیر زمین رفته است.

بیشتر بخوانید:
اولین کارخانه چرم در این شهر ساخته شد
اینجا اولین پیاده راه ایران است + تصاویر
ماجرای مسافرانی که اشتباها به جای بیرجند به بجنورد می‌روند !

منبع خبر: همشـهری

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn