تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مهر 1403 - 3:44
8 بازدید
کد خبر : 349085

آیا تهرانی‌ها سرترالین و فلوکستین لازمند؟

آیا تهرانی‌ها سرترالین و فلوکستین لازمند؟

همشهری‌آنلاین – پروانه بندپی: زندگی در کلانشهرها به دلایلی مثل فشارهای اقتصادی، نابرابری‌های اجتماعی، افزایش جمعیت، ترافیک سنگین، آلودگی‌ هوا، آلودگی صوتی و … با استرس و فشارهای روانی زیادی همراه است. تهران بزرگ‌ترین شهر ایران است که بیش از ۱۰ درصد از جمعیت کشور را در خود جا داده است. جمعیتی که البته روزها

همشهری‌آنلاین – پروانه بندپی: زندگی در کلانشهرها به دلایلی مثل فشارهای اقتصادی، نابرابری‌های اجتماعی، افزایش جمعیت، ترافیک سنگین، آلودگی‌ هوا، آلودگی صوتی و … با استرس و فشارهای روانی زیادی همراه است.

تهران بزرگ‌ترین شهر ایران است که بیش از ۱۰ درصد از جمعیت کشور را در خود جا داده است. جمعیتی که البته روزها بیشتر می‌شود و شب‌ها از بار آن کم می‌شود. نتایج نهایی یک پژوهش که ۲ سال پیش انجام شد، نشان داد که ۳۷.۱ درصد از ساکنان شهر تهران دچار حداقل یکی از مشکلات روانی هستند؛ ۴۵ درصد از زنان و ۲۸ درصد از مردان. شایع‌ترین اختلالات هم افسردگی (۴۳ درصد) و اضطراب (۴۰ درصد) عنوان شده بود.

سال گذشته هم در همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران اعلام شد که میزان شیوع اختلالات روانی در استان تهران ۳۷ درصد است که حدود ۷ درصد از میانگین کشوری بالاتر است. آمارهای این‌چنینی باعث شده که بسیاری از مردم خودسرانه به مصرف برخی داروهای اعصاب و روان ازجمله سرترالین، فلوکستین، آلپرازولام و … رو بیاورند. در این میان برخی افراد غیر متخصص هم بر مصرف بعضی از داروهای اعصاب و روان توسط ساکنان کلانشهرها تاکید دارند و می‌گویند ساکنان کلانشهرهایی مثل تهران باید روزانه حداقل یک سرترالین مصرف کنند. وگرنه آمار بیماری‌های روانی خیلی بالاتر خواهد رفت.

دکتر وحید شریعت، متخصص اعصاب و روان، روانپزشک که رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران هم است، در این رابطه به همشهری‌آنلاین می‌گوید: این حرف کاملا غلط و خطرناک است و اصلا توصیه نمی‌کنیم و از نظر علمی اصلا قابل دفاع نیست.

این روانپزشک می‌گوید: درست است که شیوع اختلالات روانپزشکی در مناطق شهرنشین بیشتر است اما این که بگوییم چون شیوع آن در این مناطق بیشتر است، پس همه شهرنشینان نیاز به مصرف داروهای اعصاب و روان دارند و همه می‌توانند خودسرانه دارو مصرف کنند، کاملا بی‌اساس است.

به گفته دکتر شریعت، مصرف خودسرانه داروهای روان ممکن است عوارض و خطرات مغزی ایجاد کند و هر دارویی حتما باید بعد از معاینه توسط پزشک تجویز شود.

بیشتر بخوانید؛

تبعات مصرف خودسرانه

دکتر منا کَروَندی، روانپزشک و متخصص اعصاب و روان هم در گفتگو با همشهری‌آنلاین به تبعات مصرف خودسرانه داروهای اعصاب و روان اشاره می‌کند و می‌گوید: مصرف خودسرانه داروهای اعصاب و روان تبعات زیادی دارد و می‌تواند عوارض دارویی به جا بگذارد.

این روانپزشک توضیح بیشتری می‌دهد و می‌گوید: مثلا ممکن است فردی اختلالی مثل اختلال دوقطبی داشته باشد و از آن بی‌خبر باشد و مصرف خودسرانه داروهای حوزه اعصاب و روان می‌تواند بیماری زمینه‌ایِ روانپزشکیِ او را هم تشدید کند و وضعیت جسمی و روحی او بدتر از قبل شود.

به گفته کروندی، مشکلات معده، کاهش میل جنسی و تحت تاثیر قرار گرفتن روابط بین فردی از دیگر تبعات مصرف خودسرانه داروهای اعصاب و روان هستند. بنابراین افراد برای دارودرمانی حتما باید به روانپزشک مراجعه کنند و در صورت تشخیص و تجویز پزشک، دارو مصرف کنند.

منبع خبر: همشـهری

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn