تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مهر 1403 - 18:34
9 بازدید
کد خبر : 349792

آفتاب نو – از اولین تصویر تا آخرین تصویر ناصرالدین شاه را تماشا کنید

آفتاب نو – از اولین تصویر تا آخرین تصویر ناصرالدین شاه را تماشا کنید

نگاره پنهان ناصرالدین شاه محفوظ در گنجینه کاخ موزه صاحبقرانیه به همراه تصاویر روز تشییع او برای اولین بار در تالار آبی کاخ نیاوران رونمایی شد. آفتاب نو: برای اولین بار چهره ناصرالدین شاه در قالب نمایشگاهی با عنوان «نظاره سلطان صاحبقران» در کاخ نیاوران در معرض دید عموم قرار گرفته است.محمدرضا بهزادی، پژوهشگر دوره

نگاره پنهان ناصرالدین شاه محفوظ در گنجینه کاخ موزه صاحبقرانیه به همراه تصاویر روز تشییع او برای اولین بار در تالار آبی کاخ نیاوران رونمایی شد.

آفتاب نو: برای اولین بار چهره ناصرالدین شاه در قالب نمایشگاهی با عنوان «نظاره سلطان صاحبقران» در کاخ نیاوران در معرض دید عموم قرار گرفته است.
محمدرضا بهزادی، پژوهشگر دوره قاجار از برپایی نمایشگاهی از نگاره ناصرالدین شاه به همراه تصاویر روز تشییع او برای اولین بار در تالار آبی کاخ نیاوران خبر داد و گفت: این تابلو سال‌ها در مخزن صاحبقرانیه بود.
این پژوهشگر دوره قاجار درباره برگزاری نمایشگاهی از پرتره دیده نشده ناصرالدین شاه بیان کرد: «نظاره سلطان صاحبقران» عنوان نمایشگاهی با موضوع رازگشایی نگاره مهجوری از ناصرالدین شاه قاجار است که از ۲۳ مهر ماه در تالار آبی کاخ نیاوران برگزار شد در این نمایشگاه که تا ۱۲ آبان ماه دایر است، تابلویی به نمایش در می‌آمد که تا کنون دیده نشده و برای اولین بار از آن رونمایی شد.

از اولین تصویر تا آخرین تصویر ناصرالدین شاه را تماشا کنید

«نظاره سلطان صاحبقران» عنوان نمایشگاهی با موضوع رازگشایی نگاره مهجوری از ناصرالدین شاه قاجار است که ۲۳ مهر ماه با حضور مدیران دو مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و کاخ گلستان، کارشناسان، اصحاب رسانه و علاقمندان به تاریخ، در تالار آبی کاخ نیاوران گشایش یافت.
عین السلطنه این تابلو را نزدیک‌ترین نقاشی به چهره ناصرالدین شاه توصیف کرده بود. همچنین در چندین و چند تصویر به خصوص تصاویر تکیه دولت این تابلو وجود داشته و به عقیده کارشناسان، صورت ناصرالدین شاه را در این تابلو که در دیر بزرگ تکیه دولت قرار داشته، استاد کمال الملک کشیده و پیکره او را احتمالاً فرد دیگری نقاشی کرده است.
این تابلو یک سال در تکیه دولت بوده و بعد که مقبره ناصرالدین شاه را در آرامگاه شاه عبدالعظیم می‌سازند، آن را بر بالای مقبره قرار می‌دهند و تا قبل از انقلاب هم همانجا بوده است ولی بعد از آن چه اتفاقی برای تابلو می‌افتد که سر از کاخ صاحبقرانیه در می‌آورد پرسش پژوهشگران تاریخی است که قرار است دو هفته آینده نشستی با موضوع اصالت سنجی و اهمیت این تابلو از منظر هنری و تاریخی نیز برگزار شود.
همچنین چند اثر نیز از کاخ گلستان به‌امانت گرفته شده از جمله آثاری که در نمایشگاه روایت قتل ناصرالدین شاه وسایلی از جمله چراغ‌های پایه دار و آباژورهای مقبره به همراه دستمال خونی ناصرالدین شاه و دو عکس از داخل مقبره متعلق به آلبوم خانه کاخ گلستان هم برای نمایش به‌امانت به کاخ نیاوران منتقل شد.

منبع خبر: همشـهری

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn