تاریخ انتشار : دوشنبه 30 مهر 1403 - 14:48
14 بازدید
کد خبر : 356349

فتح الله گولن کیست؟

فتح الله گولن کیست؟

فتح‌الله گولن، مخالف جدی رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، در ۸۳ سالگی در پنسیلوانیای آمریکا درگذشت. به نقل از منابع نزدیک به گولن، این واعظ ۸۳ ساله که در تبعید خودخواسته بود، پس از بستری شدن در بیمارستانی در پنسیلوانیا به دلیل عارضه قلبی از دنیا رفت. فتح‌الله گولن کیست؟ فتح‌الله گولن متولد ۲۷

فتح‌الله گولن، مخالف جدی رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، در ۸۳ سالگی در پنسیلوانیای آمریکا درگذشت.

به نقل از منابع نزدیک به گولن، این واعظ ۸۳ ساله که در تبعید خودخواسته بود، پس از بستری شدن در بیمارستانی در پنسیلوانیا به دلیل عارضه قلبی از دنیا رفت.

فتح‌الله گولن کیست؟

فتح‌الله گولن متولد ۲۷ آوریل ۱۹۴۱ در استان ارزروم است. او تا دهه ۱۹۸۰ در کشورش به عنوان امام یا روحانی فعال بود. کتاب‌های زیادی نوشته و در آثار خود درباره اسلام، فقه و نظام آموزشی آن بحث کرده است. آثار وی درباره عدالت اجتماعی و گفت‌وگوی ادیان اما سبب توجه بیشتر به او شد.

فتح‌الله گولن، رهبر سیاسی-مذهبی «جنبش خدمت» بود که زمانی به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نزدیک بود اما بعد از منتقدان او شد.

او از سال ۱۹۹۹ به آمریکا مهاجرت کرد و به خاطر وضعیت جسمی که داشت در ملکی در پنسیلوانیا و تقریبا منزوی زندگی می‌کرد و خیلی در جمع‌ها حاضر نمی‌شد. مهاجرت وی به آمریکا به خاطر درمان بود اما از آنجایی که در ترکیه برایش حکم تعقیب صادر کرده بودند، نتوانست برگردد و ماندگار شد.

دولت ترکیه فتح‌الله گولن را به سازماندهی کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه سال ۲۰۱۶ متهم کرد. موضوعی که خودش آن را رد کرده و اعلام کرده بود که کودتا را رسوایی می‌داند. 

پس از کودتای نافرجام، ترکیه درخواست استرداد آقای گولن را برای محاکمه مطرح کرد، اما آمریکا گفت ترکیه باید ابتدا شواهدی مبنی بر دخالت او در کودتا ارائه دهد. او تا زمان مرگ در آمریکا ماند.

فتح‌الله گولن از طرفداران سرسخت جدایی دین و دولت بوده و از این نظر با مصطفی کمال آتاتورک، هم نظر است. 

گولن با این استدلال که جوانان در ترکیه راه خود را گم کرده‌اند و تعلیم و آموزش بهترین پاسخ است، به شهرت رسید.

جنبش خدمت آقای گولن برای اولین بار فعالیت خود را از مدارس آغاز کرد و در ادامه موسسات آموزشی در نقاط مختلف ترکیه و سراسر جهان افتتاح کرد.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn