تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 آبان 1403 - 3:39
8 بازدید
کد خبر : 358247

بهره‌مندی شرکت‌های دانش بنیان از یک طرح حمایتی

بهره‌مندی شرکت‌های دانش بنیان از یک طرح حمایتی

آشنایی با مفاهیم اقتصاد دانش‌بنیان (۴۶) فعالان دانش بنیان در راستای تحقق اهداف توسعه‌ای بر بهره‌گیری از تسهیلات طرح معافیت قرارداد‌های دانش بنیان از ضرایب حق بیمه قرارداد‌ها، تاکید دارند. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، با گسترش بازار‌های جهانی و افزایش تقاضا برای دستیابی به محصولات و کالا‌های مورد نیاز، اقتصاد‌های جهانی بر پایه

آشنایی با مفاهیم اقتصاد دانش‌بنیان (۴۶)

فعالان دانش بنیان در راستای تحقق اهداف توسعه‌ای بر بهره‌گیری از تسهیلات طرح معافیت قرارداد‌های دانش بنیان از ضرایب حق بیمه قرارداد‌ها، تاکید دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، با گسترش بازار‌های جهانی و افزایش تقاضا برای دستیابی به محصولات و کالا‌های مورد نیاز، اقتصاد‌های جهانی بر پایه تولیدات خلاقانه و تجاری سازی محصولات قرار گرفته است. از این رو حمایت از شرکت‌های صاحب ایده در راستای تولیدات فناورانه موضوع مهمی محسوب می‌شود.

امروزه در اجرای قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، بهبود فضای کسب‌وکار و بهره‌مندی شرکت‌ها و مؤسسات، برخی از مصوبات و طرح‌های حمایتی به عنوان بخش‌های مهم در ارتقاء و توسعه شرکت‌های دانش بنیان را در بر گرفته اند که این طرح‌ها تحول بزرگی در حمایت از دانش بنیان‌ها ایجاد می‌کنند.

مصوبات راهگشای در مسیر حرکت دانش بنیان ها

برخی قوانین و مصوبات، راهگشای مسیر حرکت دانش بنیان هاست. مدتی است که قانون معافیت پرداخت ضرایب حق بیمه قرارداد‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یکی از قوانینی که در راستای حمایت از این شرکت‌ها و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات تصویب شده است. بر اساس این قانون، شرکت‌های دانش‌بنیان که از تسهیلات و حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری برخوردار هستند و قرارداد‌های پیمانکاری خود را در زمینه‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهند، معاف از پرداخت حق بیمه قرارداد‌ها به سازمان تأمین اجتماعی هستند.

البته این معافیت به شرط تأیید موضوع قرارداد توسط معاونت علمی و فناوری صادق است و سایر قرارداد‌های منعقده طبق مقررات جاری سازمان تأمین اجتماعی محاسبه و مطالبه خواهد شد. این قانون با هدف بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، افزایش نفوذ بازار داخلی و خارجی، ترویج فرهنگ نوآوری و کارآفرینی، تقویت زیرساخت‌های علمی و فناورانه و تحقق سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی طرح شده است.

با توجه به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در ایجاد رشد مثبت تولید در اقتصاد کشور و همچنین دستور موکد رهبر معظم انقلاب در جهش تولید با مشارکت مردم، حمایت از دانش بنیان‌ها به عنوان بخش پیشرو در صنعت کشور بدیهی است. در همین راستا اقداماتی برای حمایت از این شرکت‌ها طرح ریزی شده است که از آن جمله می‌توان به معافیت قرارداد‌های دانش بنیان از ضرایب حق بیمه قرارداد‌ها اشاره کرد.

با توجه به این بخشنامه شرکت‌های دانش بنیانی که مورد تایید معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته از پرداخت ضرایب حق بیمه قرار داد‌ها معاف خواهند شد. یعنی بر اساس اجرای بند ۱۹ بخشنامه شماره ۱۲۱۰۱/۹۹/۱۰۰۰ مورخ ۲۰/۱۲/ ۱۳۹۹ سازمان تامین اجتماعی در خصوص تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای مقاطعه کاران، کلیه قرارداد‌های دانش‌بنیان که به تأیید معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور برسند از پرداخت ضرایب حق بیمه قرارداد‌ها معاف خواهند بود.

ارزیابی قراردادها تا معافیت از ضرایب بیمه ای

شرکت‌های دانش بنیان

شیوه استفاده از این خدمات به این صورت است که متقاضیان درخواست خود را به همراه متن قرارداد و نامه اعلام پایان پروژه یا درخواست مفاصاحساب توسط کارفرمای قرارداد را در سامانه مربوط ثبت کرده و پس از ارزیابی قرارداد و در صورت انطباق آن با فعالیت‌های دانش‌بنیان، شرکت نامه تأیید معافیت از ضرایب، توسط معاونت علمی و فناوری برای شعبه موردنظر در سازمان تأمین اجتماعی ارسال خواهد شد.

این چیزی است که بر روی کاغذ در مورد این بخشنامه نوشته شده است، اما آیا به راستی این بخشنامه اجرا می‌شود؟ شاید برخی ازصاحبان شرکت‌های دانش بنیان از نحوه اجرای طرح‌های حمایتی انتقاداتی داشته باشند و یا مدعی بوده اند که اجرای این طرح‌ها به کل با مشکلاتی مواجه است. اما دو فعال دانش بنیانی در بخش تولیدی وضعیت اجرای معافیت قرارداد‌های دانش بنیان از ضرایب حق بیمه قرارداد‌ها را تشریح کردند.

رفع پیچیدگی‌ها در حوزه بیمه

در ابتدا سمانه جعفری فعال دانش بنیانی در زمینه تولیدی، چنین گفت: در حوزه بیمه‌ای مشکل خاصی برای این شرکت دانش بنیان وجود ندارد و تاکنون با پیچیدگی خاصی در حوزه بیمه کارکنان و بیمه مسئولیت برخورد نشده است.

به گفته این مسئول در شرکت دانش بنیان؛ ملاحظات بیمه‌ای برای شرکت‌های دانش بنیان به عنوان یک امتیاز در اختیار این شرکت‌ها قرار گرفته است.

وی همچنین تصریح کرد که موفق به استفاده از تسهیلات طرح مذکور شده اند و این شرکت با صدور مفاصاحساب، موضوع قرداد بدون ضریب صادر شده است.

جعفری با اشاره به ضرورت تشدید حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، گفت: تاکنون مشکلی در خصوص خسارات شکست طرح‌های تحقیقاتی برای شرکت ما به وجود نیامده است، اما اگر با مورد این چنین نیز برخورد کنیم قطعا از حمایت‌های لازم در این خصوص بهره خواهیم گرفت.

حمایت‌ها از دانش بنیان‌ها

از سوی دیگر میترا سادات اسماعیل زاده حسینی دیگر فعال دانش بنیان در خصوص بهره گیری از تسهیلات طرح معافیت قرارداد‌های دانش بنیان از ضرایب حق بیمه قرارداد‌ها، گفت: شرکت‌های دانش بنیان همواره در مسیر حرکت با مشکلات زیادی مواجه هستند که در این راه باید از حمایت‌های لازم برخوردار شوند.

وی گفت: شرکت دانش بنیان توانست با استفاده از این تسهیلات قرارداد‌های خود را بدون محاسبه ضریب به ثبت برساند و با توجه به ایجاد بستر‌های لازم برای استفاده از تسهیلات، شرکت‌های دانش بنیان از این مزایا بهره‌مند شده اند.

به گفته این فعال دانش بنیان؛ تا امروز پیچیدگی خاصی نیز برای استفاده از این طرح وجود نداشته است و به راحتی توانسته ایم از تسهیلات به نحوه درست و مناسب بهره‌مند شویم.

منبع:+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn