تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 آبان 1403 - 8:14
9 بازدید
کد خبر : 358424

مهاجرت سرمایه‌های انسانی تهدیدی برای توسعه اقتصاد دیجیتال ایران است

مهاجرت سرمایه‌های انسانی تهدیدی برای توسعه اقتصاد دیجیتال ایران است

جامعه ورزشی آفتاب نو: به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ داود مسعودی، دبیرکل انجمن هوش‌مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران با خبرنگار علم و فناوری برنا به گفتگو پرداخت. با توجه به رویکرد سند چشم‌انداز کشور، چه پیشنهادی برای افزایش سهم صادرات غیرنفتی دارید؟ افزایش سهم صادرات غیرنفتی و اصلاح ترکیب آن به سمت

جامعه ورزشی آفتاب نو:

به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ داود مسعودی، دبیرکل انجمن هوش‌مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران با خبرنگار علم و فناوری برنا به گفتگو پرداخت.

با توجه به رویکرد سند چشم‌انداز کشور، چه پیشنهادی برای افزایش سهم صادرات غیرنفتی دارید؟

افزایش سهم صادرات غیرنفتی و اصلاح ترکیب آن به سمت صدور کالاها و خدمات با فناوری بالاتر و دانش‌بنیان، یکی از اهداف مهم کشور است. در این راستا، گسترش فعالیت‌های نرم‌افزاری می‌تواند نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده و رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی ایفا کند.

با وجود توانمندی‌های انسانی در حوزه فناوری، چرا تاکنون نتوانسته‌ایم سهم قابل توجهی در بازارهای بین‌المللی کسب کنیم؟

متاسفانه، با وجود توانمندی‌های ارزشمند انسانی در حوزه تولید نرم‌افزار و توسعه فناوری‌های نوظهور از جمله هوش‌مصنوعی، نتوانسته‌ایم بازار مناسب داخلی و خارجی برای متخصصان و کارآفرینان این صنعت فراهم کنیم که این موضوع منجر به مهاجرت بسیاری از این افراد از کشور شده است.

مهاجرت‌های نیروی انسانی تهدیدی برای اقتصاد دیجیتال کشور محسوب می‌شود؟

بله، چرا که کشور ما می‌توانست به عنوان مرکز منطقه‌ای تولیدات و خدمات نرم‌افزاری و فناوری هوش‌مصنوعی شناخته شود اما در حال حاضر با مهاجرت سرمایه‌های انسانی خود مواجه است. این موضوع زنگ خطری برای توسعه اقتصاد دیجیتال و وابستگی صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به سایر کشورها است.

به نظر شما برای برون رفت از این مشکلات چه اقداماتی باید انجام داد؟

برای بررسی فرصت‌ها و چالش‌های توسعه این صنعت و کمک به اشتغال‌زایی و رشد سرمایه‌گذاری، باید از همین امروز اقدامات لازم را آغاز کنیم. ایجاد اکوسیستمی متشکل از تمامی بازیگران حوزه اقتصاد دیجیتال و فناوری هوش‌مصنوعی، از جمله شرکت‌های ارائه‌دهنده محصولات و خدمات فناورمحور، تشکل‌ها، سازمان‌های تامین سرمایه و مراکز دانشگاهی، از ضروریات این امر است.

چه پیشنهادی در این زمینه برای دولت دارید؟

پیشنهاد من برای دولت چهاردهم این است که چارچوب این اکوسیستم را براساس ایجاد مناطق فناور بین‌المللی طراحی کند. چرا که انجمن هوش‌مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران آمادگی دارد با همکاری دولت و سایر نهادها، به ایران برای تبدیل به یکی از مراکز (هاب) هوش‌مصنوعی در منطقه کمک کند.

انتهای پیام/

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn