تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 آبان 1403 - 11:23
10 بازدید
کد خبر : 358588

دیدار نخست‌وزیر اتیوپی با پزشکیان

دیدار نخست‌وزیر اتیوپی با پزشکیان

به گزارش جام‌جم‌آنلاین از فارس، آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی در حاشیه نشست سران گروه بریکس که قرار است در روسیه برگزار شود، با مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد. پزشکیان در حاشیه اجلاس سران گروه بریکس با نارندا مودی، نسخت‌وزیر هند نیز دیدار و گفتگو کرده است.بریکس چیست؟ بریکس مخفف پنج اقتصاد

به گزارش جام‌جم‌آنلاین از فارس، آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی در حاشیه نشست سران گروه بریکس که قرار است در روسیه برگزار شود، با مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.

پزشکیان در حاشیه اجلاس سران گروه بریکس با نارندا مودی، نسخت‌وزیر هند نیز دیدار و گفتگو کرده است.
بریکس چیست؟

بریکس مخفف پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور است: برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی. از سال ۲۰۰۹، دولت‌های کشور‌های بریکس سالانه در اجلاس‌های رسمی تشکیل جلسه داده اند. چین میزبان چهاردهمین اجلاس سران بریکس در ۲۴ جولای ۲۰۲۲ به صورت مجازی بود.

فعالیت این گروه در سال ۲۰۰۹ به صورت غیررسمی و با هدایت روسیه آغاز شد و هدف آن فراهم کردن بستری بود تا اعضای آن نظم جهانی تحت سلطه آمریکا و دولت‌های غربی را به چالش بکشند.

اجلاس سران این کشور‌ها به صورت سالانه برگزار می‌شود و مسئولیت ریاست گروه نیز یک سال یک بار به صورت چرخشی به اعضا واگذار می‌شود که در از سال گذشته میلادی تاکنون ریاست این اجلاس به عهده کشور آفریقای جنوبی است.

مساحت کشور‌های عضو بریکس مجموعاً ۳۹.۷۴۶.۲۲۰ کیلومتر مربع (۱۵.۳۴۶.۱۰۰ مایل مربع) و جمعیت کل حدود ۳.۲۱ میلیارد، یا حدود ۲۶.۷ درصد از سطح زمین و ۴۱.۵ درصد از جمعیت جهان است. برزیل، روسیه، هند و چین جزو ده کشور بزرگ جهان از نظر جمعیت، مساحت و تولید ناخالص داخلی هستند. در سال ۲۰۲۲، این پنج کشور حدود ۲۶.۲ درصد از تولید ناخالص جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

در حال حاضر دو کشور عضو بریکس، عضویت دائم شورای امنیت را برعهده داشته و سه کشور دیگر، داعیه عضویت دائم در شورای امنیت و اصلاح ساختار‌های سیاسی و مالی جهانی را دارند.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn