تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 آبان 1403 - 16:37
12 بازدید
کد خبر : 358900

راهکار ساده برای جلوگیری بیماری های غیرواگیر

راهکار ساده برای جلوگیری بیماری های غیرواگیر

جامعه ورزشی آفتاب نو: کد خبر: ۲۷۱۴۵۱ تاریخ انتشار: چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳ – ۱۰:۱۰ به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علی میری در جلسه گروه کاری سلامت استان، اظهار کرد: در حوزه سرطان کارهای خوبی انجام شده و آموزش‌های روز به گروه‌های مختلف از جمله بانوان شاغل در ادارات مشهد داده شده و آخرین برنامه

جامعه ورزشی آفتاب نو:

کد خبر: ۲۷۱۴۵۱

تاریخ انتشار: چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳ – ۱۰:۱۰

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علی میری در جلسه گروه کاری سلامت استان، اظهار کرد: در حوزه سرطان کارهای خوبی انجام شده و آموزش‌های روز به گروه‌های مختلف از جمله بانوان شاغل در ادارات مشهد داده شده و آخرین برنامه در هفته ملی سلامت زنان اجرا شد.

وی تصریح کرد: میزان ابتلا به سرطان در خراسان رضوی از میانگین کشوری که ۴۴ در ۱۰۰ هزار است کمتر بوده و عدد آن ۳۴ در ۱۰۰ هزار است؛ همچنین ابتلا به این بیماری در دنیا از ۴۵ سال و در ایران از ۳۵ سال شروع می‌شود و گرچه به نسبت آمارهای جهانی از وضعیت بهتری برخوردار هستیم، اما در سن ابتلا ۱۰ سال جوان‌تر هستیم که باید این موضوع با رعایت موارد پیشگیرانه، انجام غربالگری‌های لازم، تغذیه سالم و فعالیت بدنی مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی خراسان رضوی با بیان اینکه موضوع پیشگیری بهتر درمان یک اصل بسیار مهم در حوزه سلامت بوده و تنها یک شعار نیست، خاطرنشان کرد: ما با تغییر در سبک زندگی‌مان می‌توانیم از ابتلای به بسیاری از بیماری‎‌های مزمن غیرواگیر از جمله سرطان به‌دور باشیم و موارد بسیار ساده آن تغذیه مناسب، مصرف سبزیجات و میوه‌جات، عدم استفاده از الکل، دخانیات و فست‌فود‌ها و غداهی فرآورده، تحرک و فعالیت بدنی مناسب و واکسیناسیون HPV است.

شناسایی و تخصیص صحیح و زودهنگام سرطان بین ۸۰ تا ۹۰ درصد در درمان این بیماری موثر است

همچنین دکتر سیدامیر آل‌داوود، مدیر گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این جلسه، گفت: آمار سرطان در کشور ما نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش هم داشته و با کمال تاسف باید بگوییم که شیب آن در کشور ما از متوسط جهانی آن بیشتر است و نکته بسیار مهم دیگر اینکه هم سن ابتلا کاهش یافته و هم تعداد مبتلایان بیشتر شده است.

وی افزود: در جهت دوری از سرطان باید اقدامات پیشگیرانه و غربالگری‌های آن را مورد توجه قرار دهیم، چرا که شناسایی و تخصیص صحیح و زودهنگام سرطان بین ۸۰ تا ۹۰ درصد در درمان این بیماری موثر است، اما اگر این کار دیر انجام شود و تشخیص بیماری دیرهنگام و در مرحله شدید آن باشد میزان موفقیت بین ۲۰ تا ۳۰ است و در چنین مواقعی درمان بیمار با نتیجه خوبی همراه نیست.

متخصص پرتو درمانی و رادیوتراپی ادامه داد: همچنین نکته بسیار مهم دیگر در حوزه سرطان شناخت درست و درمان به‌هنگام بیماری بوده و در همین خصوص باید اشاره کنیم که نتیجه هر فرد مبتلا به سرطان مرگ نیست و اینکه هیچگاه نباید ناامید باشیم، چرا که ما داشتیم افرادی را که با اراده قوی و روحیه بالا بر بیماری خود غلبه کرده‌اند.

دکتر آل‌داوود تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایل ایجاد بیماری در سرطانی‌ها مصرف انواع دخانیات به‌ویژه سیگار و قلیان بوده و نکته نگران‌کننده‌تر اینکه سن مصرف کاهش و میزان آن افزایش یافته و امروزه در دست پسر و دختر نوجوان ما سیگار دیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین باید در کنار توجه به موضوعات تغذیه‌ای به مباحث معیشتی مردم هم توجه شود تا که سبک زندگی درستی داشته باشند و از بیماری‌های مختلفی همچون سرطان به‌دور باشند.

مدیر گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان گفت: باید با مراجعه به‌موقع به مراکز بهداشت و مطب پزشک، ضمن پیشگیری، از تشدید بیماری جلوگیری کنیم و اینکه از حضور در نزد افراد فاقد تخصص که از آنها به عنوان مداخله‌گران سلامت نام برده می‌شود خودداری نماییم تا که با مشکلات شدیدتر و بعضاً غیرقابل جبران مواجه نباشیم.

باید روی موضوع الزامی شدن معاینات غربالگری بیش از پیش کار شود

در این جسله دکتر محمد احمدیان، مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: عمده مشکلات و چالش‌ها در حوزه سلامت بانوان در مواردی همچون عدم مراجعه به مراکز بهداشتی و توجه کم به موضوع بسیار مهم سلامت و همچنین اقدامات تبلیغی و ترویجی کم از سوی رسانه‌ها بوده است.

وی افزود: ما معتقدیم که باید روی موضوع الزامی شدن معاینات غربالگری بیش از پیش کار شود و اینکه انجام این کار در تمامی سنین و گروه‌های سنی انجام شود، به‌خصوص افراد ۱۸‌ سال به بالا که برای آنها یک نیاز مبرم است.

دکتر احمدیان تاکید کرد: تبادل همکاری در حوزه سلامت با مجموعه‌های مختلف در ارتقاء سلامت پرسنل آن مجموعه و خانواده‌های آنان بسیار حائزاهمیت است و ما در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد آماده همکاری با تمامی مجموعه‌های دولتی، غیردولتی، خصوصی، نظامی و خیریه‌ای هستیم.

وی اضافه کرد: در طی سال‌های اخیر همکاری بسیارخوبی با NGOها و انجمن‌های خیریه‌ای فعال در حوزه سلامت داشتیم که یک نمونه آن مرکز سپند بوده که کارهای بسیارخوبی در جهت پیشگیری از سرطان‌های پستان و دهانه رحم و تشخیص درست و به‌هنگام مبتلایان به این بیماری‌ها داشته، اقدامی موثری که نتیجه مثبت آن در درمان بیماری فرد در همان مراحل اولیه بوده است.

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: همچنین کار خوب دیگری که در طی ۳ سال اخیر انجام شده در حوزه جوانی و افزایش جمعیت بوده و آن اقدام درمان موفقیت‌آمیز زوج‌های نابارور و بهره‌مندی آنان از نعمت فرزند بوده است.

دکتر احمدیان خاطرنشان کرد: در هفته پایانی مهر ماه امسال و از بیست‌وچهارم تا سی‌ام این ماه که هفته ملی سلامت بانوان ایران (سبا) بود کارهای خوبی انجام شد و برنامه‌های این هفته با شعار (بانوی سالم، مادر سالم و نسل سالم) برگزار شد.

تشخیص درست و زودهنگام کمک بزرگی در رفع مشکل فرد مبتلا در همان مراحل اولیه داشته است

در ادامه این جلسه دکتر بابک اقبالی، رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان کرد: ۶۰ درصد بیماران دیالیزی به دیابت مبتلا هستند که تعدادی از آنها منجر به قطع پا می‌شود و از دیگر مشکلات و عوارض دیابتی‌ها می‌توان به خونریزی چشم، نارسایی کلیه و  انواع سرطان‌ها اشاره کرد.

وی اضافه کرد: برای شناسایی دیابت باید ابتدا آزمایش قند و چربی خون و اندازه‌گیری فشار خون را داشته باشیم و سپس در جهت انجام کارها و اقدامات درمانی موردنیاز گام برداریم تا که بتوانیم زندگی‌ای عادی داشته باشیم و از تشدید بیماری جلوگیری نماییم.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه عمده مشکلاتی که در سنین مختلف مشاهده شده با تغذیه ناسالم و عدم تحرک کافی مرتبط بوده است،گفت: به‌طور مثال در بحث تغذیه مصرف بالای فست‌فودها و در موضوع فعالیت بدنی هم عدم ورزش و تحرک روزانه دیده می‌شود و باید در بهترین حالت ۷ هزار گام و معادل ۳۰ تا ۴۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه داشته باشیم.

دکتر اقبالی تصریح کرد: در حوزه سرطان روی موضوع آموزش مدارس کار شده و معتقدیم که روی موضوع تغذیه هم که چاقی و اضافه وزن کودکان و نوجوانان را داریم باید کار شود و در کنار نیز به‌ آموزش‌های مرتبط با حوزه سرطان در ادارات و دیگر محل‌های کار و همچنین صداوسیما برای اطلاع‌رسانی به عموم مردم کار کرد.

وی تاکید کرد: در حوزه سرطان کارهای خوبی همچون غربالگری‌های سرطان‌های پستان، روده بزرگ و دهانه رحم انجام شده و موارد شناسایی شده هم تحت درمان‌های سطوح ۲ و ۳ قرار گرفتند و همین تشخیص درست و زودهنگام کمک بزرگی در رفع مشکل فرد مبتلا در همان مراحل اولیه داشته و از درمان‌های‌ طولانی‌مدت و هزینه‌های زیاد دارویی و درمانی جلوگیری شده است.

در این جلسه نمایندگان ادارات، نهادها، سازمان‌‌ها، ارگان‌ها، ثمن‌ها، انجمن‌ها و NGOها گزارشی از اقدامات مجموعه کاری خود در بحث پیشگیری از سرطان ارائه و بر آمادگی این مجموعه‌‎ها جهت همکاری با دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص و در راستای داشتن جامعه‌ای سالم و به‌دور از بیماری‌های مختلف از جمله سرطان تاکید کردند.  

+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn