به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رسانه ملی، محمدرضا موحدی صفت در نشست علمی «گسترش هوش مصنوعی و بحرانهای سازمانهای رسانهای» که صبح امروز دوشنبه ۱۴ آبان در مرکز تحقیقات صداوسیما برگزار شد، گفت: هوش مصنوعی بیشاز ۷۰ سال قدمت دارد، اما ما در پذیرش هوش مصنوعی درست عمل نکردهایم. در برآوردهای امسال ایران، در هوش مصنوعی رتبه ۹۴ در دنیا را داریم درحالیکه سال قبل رتبه ۷۸ بودیم و این نشان میدهد که در یک سال کشورهای دیگر از ما جلو رفتند و اگر با همین شیوه پیش برویم، رتبه ما سال بعد بالای ۱۰۰ میشود. در چنین شرایطی در بررسی کشورهای همسایه میبینیم که رشد چشمگیری در هوش مصنوعی داشتهاند و حتی وزیر و وزارتخانه هوش مصنوعی در کشوری مانند امارات وجود دارد.
وی با بیان اینکه یک زمانی ادبیات هوش مصنوعی در کشور و فضای آکادمیک جا نیفتاده بود و این ادبیات از سال ۹۸ وارد رسالههای دکترا شد، گفت: اکنون میدانیم که هوشمندسازی یک اصل است و به دانشجویان نیز در انواع رشتههای مختلف تأکید شده که به این موضوع در تولیدات علمی خود بپردازند و در تمام حوزههای لشکری و کشوری این مسئله مورد تأکید است.
موحدیصفت افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها از اهمیت هوشمندسازی سازمانها و هوش مصنوعی گفتهاند و تأکید دارند که رتبه هوش مصنوعی کشور باید ارتقا پیدا کند و در سالهای آینده به رتبه زیر ۱۰ در دنیا برسیم. زمانی به این رتبه در دنیا خواهیم رسید که همه سازمانها و نهادها به هوشمندسازی توجه کنند. در این بین هوشمندسازی سازمانی مانند صداوسیما به عنوان رسانه ملی اهمیت بسیاری دارد.
وی با بیان اینکه هوش مصنوعی تمامی فناوریهای نوین را تحت تأثیر خود قرار داده است، گفت: تعریف هوش مصنوعی در یک کلمه تجزیه و تحلیل اطلاعات است. این فناوری در همه جوانب تحولآفرینی میکند. صداوسیما هم تحت تأثیر این تحولات است. هوش مصنوعی که تحولآفرین است برای صداوسیما نقشآفرینی خواهد کرد.
وی ضمن تأکید براینکه ساختارهای سازمانی، الگوهای تعاملی و… در صداوسیما در مواجهه با هوش مصنوعی متحول میشود ادامه داد: یک سازمان هوشمند ارکان چندگانه دارد؛ ازجمله ساختارها و فرایندها، سرمایه انسانی و فناوریهای هوش مصنوعی. هر کدام از این ارکان باید تحول ناشی از سازماندهی هوشمند را درک کرده باشند.
وی با بیان اینکه باید چیستی سازمان هوشمند را تعریف کرد، توضیح داد: ۸۰ درصد مسائل علمیبا فهم چیستی حاصل میشود. چرایی هوشمندسازی سازمانها هم باید پاسخ داده شود تا مثلا به صداوسیمای هوشمند برسیم. سازمان هوشمند، سازمانی یادگیرنده است. این سازمان میداند که تحولاتش چه تأثیراتی برجا میگذارد و مبتنی بر هوش مصنوعی است.
استادیار دانشگاه دفاع ملی با بیان اینکه صداوسیما سازمانی بزرگ، پیچیده و اثرگذار است گفت: ارتقای عملکرد این سازمان یعنی جهش که با هوشمندسازی سازمانی به توسعه میرسد. با نگاه به مجموعه فناوریهای نوین، میبینیم هر لحظه قرار است فناوری تازهای به میدان بیاید. پیش بینی شده که هوش مصنوعی حوزههای تعاملی و ابزارهای ارتباطی نوین را هم دگرگون و پاسخگو خواهد کرد.
این استاد دانشگاه در مورد انتظارات از سیستمهای هوشمند عنوان کرد: پیشبینی وضعیت سازمان یکی از این انتظارات است که بر اساس آن میتوان نقاط قوت و ضعف را یافت و برای تحول در آن نکاتی را آموخت.
موحدیصفت از عملکرد مبتنی بر مدیریت دانش در سازمان هوشمند گفت و توضیح داد: سیستمهای ما باید به جای ذخیره صرف دادهها، دانستهها را نگهداری و مدیریت کنند. همچنین حکمرانی در سازمان هوشمند باید با بهکارگیری سامانههای خبره تصمیمات را پشتیبانی کند. در واقع سیستم هوشمند میتواند در فرایندهایی تصمیم بگیرد و حتی اجرا کند.
وی در خصوص کاربردهای کلی هوش مصنوعی عنوان کرد: پیشبینی روندها، کمک در تولید محتوا، تجزیه و تحلیل دادههای رسانه در محیط ابر توزیع شده، شخصیسازی محتوا، یادگیری ماشینی، بازنمایی دانش و… از جمله کاربردهای هوش مصنوعی در سازمانهاست که به صداوسیما هم کمک بسیاری خواهد کرد.
موحدیصفت ضمن بیان اینکه ابرهوش در آینده اهمیت بیشتری هم پیدا خواهد کرد، در مورد کاربستهای هوش مصنوعی و چالشهای سازمانهای رسانهای عنوان کرد: چالش اول هوش مصنوعی تولید محتوای نامناسب مبتنی بر تحلیل دادههای موجود است که میتواند باعث گمراهی مخاطب شود. همچنین ضعف یا فقدان روابط عاطفی انسانی بهدلیل تحلیلهای ماشینی، تحلیل سطحی بهعنوان زمینه تولید محتوا بهدلیل نداشتن درک عمیق و لایهای، ضعف تحلیل محتویات علیالخصوص در حوزههای شناختی و حتی نقد اجتماعی، عدم توجه به شرایط پویا و متغیر محیط اجتماعی در تولید محتوا از دیگر چالشهای سازمانهای رسانهای در جریان بکارگیری کاربستهای هوش مصنوعی است.
این استاد دانشگاه با پیشنهاد حکمرانی پلتفرمی در هوشمندسازی سازمان صداوسیما، تأکید کرد: سکوهای خبر تحلیل داده، یادگیری عمیق، سکوی پردازش زبانهای طبیعی، توصیهگر، تبلیغات، تعامل با مخاطب و… در حکمرانی سکویی به صداوسیما کمک میکند و بدنه رسانه ملی را به سمت سازمانی هوشمند میبرد. بنابراین هوشمندسازی سازمان صداوسیما دنبال کوچکسازی سازمان نیست بلکه توسعه دامنه اثرگذاری صداوسیما هدف است.
+
آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.