صحرایی افزود: موضوع اصلی این همایش حکمرانی در تعلیم و تربیت است. در هفتههای منتهی به برگزاری این همایش، برخی از عزیزان پرسیدند چرا مفهوم حکمرانی را به عرصه تعلیم و تربیت وارد کردهایم. پاسخ روشن است؛ این ابتکار ما نیست، بلکه تمایز میان حکمرانی و مدیریت، مفهومی علمی و پذیرفتهشده است. در حوزه تعلیم و تربیت نیز این تفاوت بهوضوح قابل مشاهده است.
وی توضیح داد: حکمرانی به چارچوبها، سیاستها و فرآیندهایی اشاره دارد که یک نظام را هدایت میکند و به این پرسش پاسخ میدهد که چه کاری باید انجام شود؟ در حالی که مدیریت بیشتر به چگونه انجام شدن امور مربوط است.
صحرایی ادامه داد: یکی از وظایف حکمرانان در این حوزه، اولویتبندی مسائل مختلف کشور و تفکیک موضوعات کلیدی از مسائل کماهمیت است. ما با چالشهای متعددی روبهرو هستیم که باید با شناسایی دقیق آنها، راهکارهای منطقی و اجرایی برای حلشان ارائه دهیم.
وی همچنین به یک خلأ شناختی و ادراکی میان ذینفعان نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: طبق پژوهشی که اخیراً انجام شد، دیدگاه معلمان، مدیران و اولیا تقریباً همسو بود، اما دیدگاه دانشآموزان بهطور قابلتوجهی متفاوت بود. این شکاف نشاندهنده یک خلأ جدی است که اگر به آن توجه نشود، میتواند برای آینده نظام تعلیم و تربیت کشور خطرآفرین باشد.
معاون بنیاد مستضعفان بر ضرورت مشخص بودن اصول استراتژیک در فرآیند تحول نظام آموزشی تأکید کرد و اظهار داشت: تغییرات باید بر اساس اصول استراتژیک انجام شود و از تردید یا تأخیر در تصمیمگیری پرهیز کنیم؛ چرا که این موارد میتوانند مانع پیشرفت و دستیابی به نتایج مطلوب شوند.
وی در پایان به اهمیت انسجام و هماهنگی در نظام حکمرانی آموزشوپرورش اشاره کرد و گفت: انسجام میان ارکان مختلف نظام آموزشوپرورش از اهمیت ویژهای برخوردار است. باید تمام منابع و امکانات موجود را برای تقویت آموزشوپرورش کشور به کار گرفت و هیچ عاملی نباید در مقابل این مسیر مانع ایجاد کند.
صحرایی با اشاره به چالشهای جهانی نظامهای تعلیم و تربیت افزود: امروزه جهان با سه چالش اصلی در این حوزه روبهرو است: شمول و دسترسی برابر به آموزش، دیجیتالی شدن و عدالت آموزشی. دولت و مجلس باید عدالت آموزشی را در اولویت قرار داده و برای حل این چالشها تدابیر مناسبی اتخاذ کنند.
وی همچنین به جایگاه ویژه تربیت در سیاستگذاریهای کلان کشور اشاره کرد و گفت: تربیت بهعنوان یکی از اصلیترین مسائل تمدنی و محور تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور، از مهمترین ارکان ساختن آیندهای بهتر برای نسلهای آینده است.
صحرایی ادامه داد: در این همایش، بیش از ۲۶۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شد که نشاندهنده علاقهمندی جامعه علمی کشور به موضوع تربیت است. از این تعداد، ۱۸۸ مقاله پذیرفته و ۲۱ مقاله ارائه خواهد شد که در قالب پنج نشست تخصصی بررسی میشوند.
در ادامه، رجبعلی برزویی، رئیس دانشگاه فرهنگیان، ضمن تبریک چهلمین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: تعلیم و تربیت وظیفه ماست و دانشگاه فرهنگیان بهعنوان مرجع علمی این حوزه، مأموریت اصلی خود را تربیت معلم میداند. نگاه ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی باعث شده که شش مصوبه مرتبط با این دانشگاه به تصویب برسد.