آفتاب نو -گروه دین و اندیشه: یکی از مسائلی که همواره در جریان اتفاقات مهم و بزرگ بینالمللی پیرامون آن سخن گفته میشود، علائم و نشانههای ظهور منجی عالم بشریت است. شهید حجت الاسلام و المسلمین سید حسن نصرالله در خصوص این مسئله در زمانهای گوناگون، سخن گفته بود.
دو فراز مهم در خصوص دیدگاه شهید نصرالله در این خصوص یکی مصاحبه حجت الاسلام محمدرضا زائری با ایشان در کتاب «نصرالله» بود و دیگری سخنرانی شهید در نشست سالانه جمعیت پیشاهنگی حزب الله.
شهید نصرالله در پاسخ به این سوال حجت الاسلام زائری که «در شرایط سیاسی بینالمللی حاضر بسیاری اشخاص از اخبار و روایات ملاحم و علائم آخرالزمان یاد میکنند که در آنها اشاراتی به کودتا در سوریه و سید حسنی و امثال آن وجود دارد و بعضاً مواردی را بر شما یا اتفاقات اخیر منطقه تطبیق میدهند. خود شما در این باره چگونه فکر میکنید؟» میگوید: «من درباره این موضوع دیدگاه خاصی دارم. شکی نیست که روایات صحیحی وجود دارد که از رویدادهای آخرالزمان و علامات خاص مربوط به ظهور مولایمان امام زمان (عج) صحبت میکنند. این از مسلمات اعتقادی ماست. این روایات در کتابهای شیعه و اهل سنت وجود دارد حتی در آنچه از ادیان آسمانی دیگر نقل شده به چشم میخورد، اما شاید تطبیق این نشانهها با اتفاقات و رویدادهای فعلی یا شخصیتهایی که الان هستند درست نباشد.
این تطبیقهای صورت گرفته در گذشته بسیار نزدیک بعداً معلوم شده که درست نبوده است و حساب کردن روی این تطبیقها به ادله قطعی مستند نیست و این که بعداً معلوم شود درست نبوده باعث میشود مردم در صحت این روایات و علائم شک کنند
شاید بتوان گفت احتمالاتی وجود دارد و از احتمال تطبیق آن نشانهها با آن چه در زمان ما رخ میدهد سخن گفت؛ فقط احتمال اما آنچه گاهی از بعضی میشنویم یا در آثار بعضی نویسندگان به عنوان برداشت قطعی میخوانیم کار مناسبی نیست و دلیلم این است که در زمانهای گذشته هم اتفاقاتی نظیر این رخ داده و این تطبیقها صورت گرفته در گذشته بسیار نزدیک و بعداً معلوم شده که درست نبوده است. حساب کردن روی این تطبیقها به ادله قطعی مستند نیست و این که بعداً معلوم شود درست نبوده باعث میشود مردم در صحت این روایات و علائم شک کنند و شاید خدای نکرده موضوع گسترش پیدا کند و به تردید در اصل موضوع منجر شود.
اصل موضوع ظهور امام مهدی (عج) برای تأمین عدالت در سراسر جهان است بنابراین توصیه میکنم مطالبی که بعضی از بزرگواران و نویسندگان ذکر میکنند به عنوان احتمال ذکر شود و اگر خیلی ضرورت دارد گفته شود والا پرداختن بیش از حد به مسائلی این گونه، حتی به صورت احتمال وقتی دهان به دهان میگردد به عنوان یک تطبیق قطعی مطرح میشود. اگر بعداً معلوم شود درست نبوده به نظر من خطرهای عقیدتی دارد.»
مطابقت از لحاظ شرعی جایز نیست
مورد دوم، سخنرانی دبیرکل شهید حزب الله در ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ در سیامین نشست سالانه جمعیت پیشاهنگی امام مهدی (عج) در این خصوص است که گفته بود: «نکته ای که من باید بار دیگر در این مناسبت مهم به آن اشاره کنم موضوع مربوط به مشکل مطابقت و نشانههای ظهور است.
ما چند هفته قبل به این موضوع اشاره کردیم. ولی با توجه به اهمیتی که دارد بار دیگر به آن میپردازیم و علما و جوانان نیز باید توجه ویژهای به آن داشته باشند. برخی با توجه به روایات درباره ظهور که در آنها به جدول زمانی نیز اشاره شده است میگویند این خراسانی، این یمانی و این سفیانی است. این فلان حادثه است و این شخص فلانی است و این که شش ماه بعد یا نه ماه بعد چنین و چنان میشود. این بسیار خطرناک است.
میگویند این خراسانی، این یمانی و این سفیانی است، این فلان حادثه است و این شخص فلانی است و این که شش ماه بعد یا نه ماه بعد چنین و چنان میشود، این بسیار خطرناک است
اولاً مطابقت به این معنا از لحاظ شرعی جایز نیست. زیرا سخنی بدون علم و به تعبیر روشنتر دروغ است. یعنی بدون علم و آگاهی به مردم دروغ میگویم و دروغ حرام است. در چنین مواردی انحراف و هتک حرمت است. علاوه بر این بعضاً باعث ناامیدی، ضعف، سستی و ایجاد شک و تردید در اصل عقیده و تفکر مهدویت میشود.
بنابراین نباید اجازه بدهیم که چنین مباحث خطرناکی در مجالس و کتابها، مساجدمان و میزگردهای فرهنگی مان مطرح شود. این موضوع اشتباه و از نظر من ویرانگر است. از نظر فکری و فرهنگی و معنوی ویرانگر است. زمینه را برای فساد فراهم میکند. اگر از باب احتمال سخن بگوییم که مثلاً احتمال دارد چنین باشد و چنان شود، اشکالی ندارد. حتی در باب احتمال نیز انسان باید محتاط باشد و ممکن است، نتایج معکوسی داشته باشد. موضوع چهارم که بسیار خطرناکتر است و در مرحله کنونی به بصیرت و هوشیاری زیادی نیاز دارد، این است که زمینه فریبکاری فراهم شده است و در فضای مجازی و اینترنت میبینیم که برخی خود را نایب امام زمان میدانند و معرفی میکنند. باید چنین ادعایی تکذیب شود. واجب است تکذیب شود.
نباید در قبال آن سکوت کرد و باید تکذیب کرد، زیرا امام زمان در زمان غیبت کبری نایب خاصی و نماینده خاصی ندارد. این که شخصی میگوید من سفیر امام زمان برای لبنانیها یا عراقیها هستم و ایشان میگویند چنین کاری را انجام بدهید یا ندهید، این کذب است. این حیله گری و حقه بازی است.
باید تکذیب شود و باید نهی منکر شود. برخی در اقدامی وقیحانه تر ادعا میکنند که فرزند امام مهدی هستند. برخی دیگر ادعا میکنند، نسل سوم و چهارم و پنجم و شش از فرزندان امام زمان هستند. میگویند من نوه ایشان و نایب آن هستم. سفیر امام مهدی هستیم و امام بعد از وی هستم و … این ادعاها وجود دارد. ما باید هوشیار باشیم. این ادعاها در شبکههای ماهوارهای نیز وجود دارد و مطرح میشود.
اینها ادعاهای پوشالی و بی اساس است و مستند نیست. بر اساس هیچ منطق و عقلی نیست.ولی با عواطف و احساسات و عقول مردم بازی میکنند و آن را به بازی میگیرند. چرا در این مناسبت این موضوع را مطرح کردم چون پیش بینی میشود این مدعیان افزایش یابند. این ادعاها با هدف چپاول مردم و به بازی گرفتن عواطف آنان صورت میگیرد. ما عاقلیم! اهل منطقه و حکمتیم. ما اصول و مبانی داریم. ما علمای بزرگی داریم. مراجع بزرگ و محققان بزرگی نیز داریم. این اقدامات بچگانه را چیزی نمیدانند! بسیاری از کسانی که مدعی امامت و نایب بودن امام مهدی را دارند، هیچ سواد علمی ندارند. من سخنان یکی از این مدعیان را شنیده ام و دیدم که هیچ فکر جدیدی ندارد.
این مدعیان علم ندارند. فقیه هم نیستند اصلاً هیچ چیزی ندارند، تنها چیزی که دارند ادعاست. ما باید مراقب باشیم. اوضاع خوبی نیست و ما هرچه به آخرالزمان نزدیک تر میشویم فتنهها نیز بیشتر میشود. فتنه تنها سیاسی و نظامی نیست. فتنههای عقایدی و فکری و فرهنگی بسیار خطرناکتر از فتنههای نظامی و سیاسی است.
موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم موضوع زمان است. بر اساس روایاتی که وجود دارد، ظهور حضرت مهدی (ع) قطعی و حتمی است. هیچ تردیدی در آن وجود ندارد. هیچ کسی نمیتواند برای ظهور زمانی را مشخص کند و مثلاً بگوید: ای مردم انشا الله در عید فطر ماه رمضان آینده امام مهدی در فلان مکان ظهور میکند. ظهور میکند و جهان دستخوش تغییر و تحول میشود. خب از کجا این سخن را میگویند. این سخن حرام است و جایز نیست. دروغ است و تقلب است. به بازی گرفتن عواطف و عقلهای مردم است.
ما امروز در سالروز میلاد مهدی (ع) و در انتظار ظهور ایشان هستیم. رویکرد صحیح این است که اولاً مطمئن باشیم به این وعده الهی ایمان داریم. وعدهای که حتماً محقق میشود، زیرا خداوند بزرگ خلف وعده نمیکند. وعده الهی قطعی است. دوم این که ما باید امید داشته و به این آینده خوش بین باشیم. سوم این که منتظر این روز باشیم و چهارم این که احساس مسئولیت کنیم. تلاش کنیم و منتظر وقوع حوادث نباشیم. ما حوادث و رویدادها را بسازیم و ایجاد کنیم و منتظر وقوع آنها نمانیم. زمین را آماده کنیم. و از خداوند تعجیل در ظهور مهدی را بخواهیم. دعای فرج را در شبهای قدر و نمازها (قنوت) و دیگر مناسبتها بخوانیم و بگوییم که اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن.. برای تعجیل در ظهور آقا دعا کنیم. این انتظار صحیح و درست است. حال دعای چه کسانی سودمند است. دعای مجاهدان در راه خدا، صابرین در راه خدا و کسانی که احساس مسئولیت و جانفشانی میکنند، سودمند است. دعای کسانی که زمین را برای ظهور آماده میکنند. دعای کسانی که در مقابل طاغوتیها میایستند. خداوند به دعای خائنان و انسانهای سست و ضعیف توجهی نمیکند. انشا الله که ما از منتظران واقعی باشیم.»