جذابیت عجیب قاچاق سوخت

مدیر عامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: وقتی قیمت نفتگاز در زاهدان ۳۰۰ تومان و در کویته پاکستان ۷۰ هزار تومان …

جذابیت عجیب قاچاق سوختجذابیت عجیب قاچاق سوخت

مدیر عامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: وقتی قیمت نفتگاز در زاهدان ۳۰۰ تومان و در کویته پاکستان ۷۰ هزار تومان است آیا کسی می‌تواند جلوی قاچاق را بگیرد؟

عباس کاظمی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره قاچاق سوخت و دلایل آن اظهار داشت: دلیل اصلی قاچاق سوخت اختلاف قیمت فاحش است وقتی اختلاف قیمت با کشورهای همسایه بیش از حد باشد؛ طبیعی است که قاچاق صورت گیرد.

وی با بیان انیکه اکنون اوضاع به گونه‌ای است که هیچ سیستمی هم نمی‌تواند جلوی قاچاق را بگیرد، افزود: ما چند سال است سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز داریم ولی حریف قاچاقچیان نمی‌شوند علت عمده هم تفاوت قیمت است.

مدیر عامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: وقتی قیمت نفتگاز در زاهدان ۳۰۰ تومان و در کویته پاکستان ۷۰ هزار تومان است آیا کسی می‌تواند جلوی قاچاق را بگیرد؟

وی تاکید کرد: اکنون علت عمده و تامه قاچاق تفاوت قیمت ایران و  خارج از ایران است و راهی هم جز واقعی شدن قیمت ندارد. تاکنون اقدامات سازمان‌های مختلف، نیروهای نظامی و انتظامی، سازمان مبارزه با قاچاق و ارز و سامانه‌های پخش فراورده برای کنترل مجاری انحراف سوخت نتیجه‌ای نداشته است زیرا اگر قیمت متفاوت باشد سخت است کنترل صورت گیرد.

کاظمی با بیان اینکه سال‌هاست که سوخت از کشور ما قاچاق می‌شود و تاکنون نتوانسته‌ایم کنترل کنیم،  سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دریابانی و نیروی انتظامی موظف به جلوگیری از قاچاق هستند و اقدامات لازم را انجام داده‌اند سامانه‌های توزیع نیز کنترل انجام می‌دهند، در ۳۰ سال گذشته اقدامات زیادی برای جلوگیری از قاچاق صورت گرفته ولی به نتیجه خاصی نرسیده‌ایم و دلیل عمده تفاوت قیمت فاحش است بنابراین بعید است با این اوضاع بتوان از قاچاق جلوگیری کرد، چون هر اقدامی که در توان داشته‌ایم بکار بسته‌ایم اما به جایی نرسیدیم راهی ندارد غیر از اینکه بین قیمت سوخت در ایران و خارج از کشور تعادل بوجود آید.

وی بیان داشت: اکنون نظارت لازم صورت می‌گیرد و ولی کفایت نمی‌کند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قوانین محکمی وجود دارد، مرزبانی، فراجا و دریابانی وظیفه مبارزه با قاچاق کالاو  ارز دارند اما نتیجه ملموس و موثری نگرفته‌اند. مرزها نیز تحت کنترل است، واحدهای نظارتی کار خود را انجام می‌دهند، اما توفیق خاصی حاصل نشده است، دلیل آن نیز تفاوت قیمت بسیار غیرمتعارف است، تجربه ۳۰ سال گذشته هم نشان داده که نتوانسته‌ایم این ماجرا را ساماندهی کنیم ضمن اینکه و سال به سال هم زیادتر شده است.

مدیر عامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه قیمت‌ها باید در سال‌های گذشته به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کرد که نشده است، گفت: یکی از موارد برنامه سوم که در سال ۷۹ مصوب شد افزایش پلکانی حامل‌های انرژی بود اما مجلس هفتم برنامه را معطل و تعطیل کرد و گفتند که هدیه مجلس به ملت است از آن زمان واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی متوقف شد، هرچند قیمت بنزین در چند مرحله اضافه شد اما واقعی نشد ولی قیمت نفتگاز و نفت سفید و گاز و برق تقریبا ثابت ماند،  البته در شرایط کنونی نیز فضا به گونه‌ای نیست که قیمت‌ها افزایش یابد.

وی گفت: قاچاق که تجارت غیرقانونی را منجر شده یک بحث و قیمت پایین بحث دیگر است، به هرحال از اقتصاد ملی سوبسید داده می‌شود اکنون ۵۲ میلیارد دلار فقط روی نفتگاز و بنزین از اقتصاد ملی سوبسید پرداخت می‌کنیم، ضمن اینکه بخشی هم قاچاق و بدمصرفی می‌شود.

کاظمی درباره قاچاق سوخت در مسیر نیروگاه توضیح داد: با توجه به اینکه نیروگاه سوخت را رایگان دریافت می‌کند فرضیه قاچاق از نیروگاه تقریبا منتفی است، زیرا نیروگاه تقریبا مجانی سوخت را تحویل می‌گیرد، خروجی نیز مشخص است، در نیروگاه هم باسکول وجود دارد و باتوجه به مقدار سوختی که تحویل می‌گیرند باید برق تولید کنند بنابراین قاچاق در این بخش محسوس نمی‌تواند باشد، بیشتر نشتی احتمالا از چاه‌های کشاورزی و یا بعضا راننده‌هایی است که سوخت را می فروشند، زیرا قیمت تفاوت دارد و این جاذبه بوجود می‌آورد.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn