در جریان برگزاری مراسم روز ملی صنعت و معدن؛
وزیر صمت با بیان اینکه قیمت گذاری به دلیل رانت است، گفت: ارز را به خودروهایی که مشابه ساخت داخل هستند تخصیص می دهیم تا زمینه رقابت فراهم شود.
عباس علی آبادی امروز در مراسم روز ملی صنعت و معدن با بیان اینکه باید قدرت طراحی و تحقیق و توسعه را در صنایع گسترش دهیم، اظهار کرد: وقتی به صنایع مختلف مراجعه میکنم میگویند تولید ما ۱۰۰ درصد بومی شده است، به نظر شما این اتفاق درستی است؟ به نظر من اگر ما ۸۰ درصد خودرو را بسازیم اما موتور را نسازیم حتی اگر موتور را بسازیم اما طراحی نکرده باشیم تلاش ما کامل نیست. در این دوره سعی کردیم تا ریلگذاری را به گونهای انجام دهیم تا با ارتقای سطح فناوری کشور به سطوح عالی هم ترازی با دنیا برسیم و با تحقیق و توسعه و اتکا به ظرفیتهای علمی کشور به سمت یک صنعت دانشبنیان حرکت کنیم.
وی افزود: در صورت تحقق این هدف، تردید نکنید که کیفیت تضمین میشود و ارزش افزوده بالا خلق میشود و در این شرایط دیگر گلوگاههای آزاردهنده در تولید نخواهیم داشت و بازارهای جهانی به روی ما باز میشوند و نخبگان به جای مهاجرت در صنایع حضور مییابند. در آن روز مرجع جهانی میشویم و با نام تجاری خود کالا را تولید و صادر میکنیم.
صنایع به دنبال دریافت وام ریالی هستند به جای وام ارزی!
علی آبادی تصریح کرد: بدون تردید تا زمانی که صنایع ما تعامل سازنده با مراکز علمی پیشرفته دنیا نداشته باشند نمیتوانند خود را روزآمد بدانند؛ بنابراین باید صنایع ایرانی را با دانشگاهها و مراکز صنعتی دنیا مرتبط کنیم که نیازمند تعامل گسترده با دنیا است.
وزیر صمت افزود: به عنوان مثال درحالحاضر در صنعت خودرو ۳۷ شرکت خودروسازی داریم که خودروی اقتصادی تولید نمیکنند؛ برای تولید محصول اقتصادی باید کنسرسیوم صنعتی درست کنیم تا به اندازه مطلوب اقتصادی برسیم و اگر دامنه، محدوده و مقیاس اقتصادی نباشد کالای ما رقابتی نخواهد بود.
علی آبادی اضافه کرد: تمامی عواملی که قیمت گذرای دستوری را رقم میزند ناشی از رانت است؛ هیچیک از شرکتها تاکنون از من وام ارزی نخواستهاند بلکه مطالبه وام ریالی دارند چراکه در قبال وام ارزی باید ارز پس دهند اما به دلیل تورم بالا، وام ریالی برای شرکتها جذابتر است. بنابراین صنعت ما مولد و اقتصادی نیست.
شرکتهایی که صادرات نداشته باشند باید تنبیه شوند
وزیر صمت در بخش دیگری به صادرات اشاره کرد و گفت: صادرات فتح الفتوح است و تا زمانی که شرکتها صادرات نداشته باشند با مقصد فاصله بسیاری دارند؛ باید با ابزارهای مختلف اعم از دیپلماسی، تشویقی و حتی تنبیهی شرکتها را وادار به صادرات کنیم؛ یعنی اگر شرکتی نتواند کالا صادر کند باید تنبیه شود و ارز نگیرد. ارز باید به کسی پرداخت شود که بتواند صادرات انجام دهد. محور همه امور باید صادرات باشد.
وی افزود: اساساً اگر کالا فاقد کیفیت و استانداردهای لازم نباشد در بازارهای جهانی جایی ندارد لذا شرکتها باید آماده رقابت واقعی باشند؛ مادامی که شرکتهای خودروساز ما با خود رقابت کنند وضعیت همینی است که امروز میبینید.
تخصیص ارز به خودروهای مشابه ساخت داخل
وزیر صمت ادامه داد: در تخصیص ارز به سمت خودروهایی برویم که مشابه داخل دارند نه اینکه لوکس وارد کنیم که در داخل ساخته نمیشوند؛ با این شیوه نشان میدهیم که با قیمت پایینتر میتوان خودروی خود سوار شد؛ مثلاً با ۸ هزار دلار میتوان خودروی درجه یک ساخت. خودروسازان باید خود را تکان دهند زیرا در غیر این صورت همین جایی که هستند، میمانند.
وی با بیان اینکه «هر کسی به محیطزیست احترام نگذارد آدم نیست»، گفت: به شدت معتقدم وضعیت فعلی محیطزیست کشور عدم دستیابی به فناوریهای پیشرفته است و هنوز میخواهیم به صورت سنتی کار کنیم. مادامی که فناوری در بخش معدن ارتقا نیابد، معدنکاران نباید انتظار همکاری با محیطزیست داشته باشند.