تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 تیر 1403 - 15:56
36 بازدید
کد خبر : 246297

بیش از ۴۰۰ تانکر ایرانی پشت مرز افغانستان متوقف شده‌اند

بیش از ۴۰۰ تانکر ایرانی پشت مرز افغانستان متوقف شده‌اند

بیش از ۴۰۰ تانکر ایرانی حامل گازو‌ئیل صادراتی عراق ۳ هفته است که پشت مرز افغانستان معطل مانده‌اند و طالبان به رانندگان این تانکرها که … بیش از ۴۰۰ تانکر ایرانی حامل گازو‌ئیل صادراتی عراق ۳ هفته است که پشت مرز افغانستان معطل مانده‌اند و طالبان به رانندگان این تانکرها که شهروند ایران‌ هستند اجازه نمی‌دهند

بیش از ۴۰۰ تانکر ایرانی حامل گازو‌ئیل صادراتی عراق ۳ هفته است که پشت مرز افغانستان معطل مانده‌اند و طالبان به رانندگان این تانکرها که …

بیش از 400 تانکر ایرانی پشت مرز افغانستان متوقف شده‌اندبیش از 400 تانکر ایرانی پشت مرز افغانستان متوقف شده‌اند

بیش از ۴۰۰ تانکر ایرانی حامل گازو‌ئیل صادراتی عراق ۳ هفته است که پشت مرز افغانستان معطل مانده‌اند و طالبان به رانندگان این تانکرها که شهروند ایران‌ هستند اجازه نمی‌دهند تانکرها را تخلیه کنند و به مبدا بازگردند.

خبرگزاری صداوسیما در گزارشی نوشت که این تانکرها در عراق بارگیری کرده‌اند. خبرگزاری ایلنا هم تاکید می‌کند مقام‌های طالبان توضیح نداده‌اند که چرا دستور متوقف کردن این تانکرها را صادر کرده‌اند. 

به گفته یکی از رانندگان، گازوئیل‌ها متعلق به یک بازرگان افغان است، اما مشخص نیست میان بازرگان و طالبان چه مشکلی وجود دارد که بیش از ۴۰۰ تانکر گازوئیل را در مرز معطل نگه داشته‌اند.

طالبان در سه سال گذشته بارها تانکرهای ایرانی حامل گازوئیل، نفت و گاز ایران را از مرز اسلام‌قلعه، میلک یا ابونصر فراهی مسترد کرده‌اند. در بیشتر موارد، سازمان ملی استاندارد افغانستان که زیر نظر طالبان اداره می‌شود، ادعا کرده است که نفت و گاز صادراتی ایران کیفیت لازم را ندارد و نباید در افغانستان توزیع شود.

سازمان ملی استاندارد طالبان در سال ۲۰۲۳ هم بیش از سه هزار کامیون حامل کالاهای تجاری را به کشورهای صادرکننده مسترد کرد که اغلب آن‌ها متعلق به ایران و حامل نفت، گاز یا گازوئیل بودند.

احمد معروف‌خانی، رئیس اتحادیه محصولات نفتی ایران، دسامبر ۲۰۲۳ در واکنش به اقدام طالبان در مسترد کردن پی‌درپی تانکرهای ایرانی از مرز افغانستان، گفت که در آزمایشگاه‌های داخل افغانستان برای تشخیص کیفیت کالاهای صادراتی از ایران و دیگر کشورها امکانات لازم وجود ندارد اما مقام‌های طالبان هم در پاسخ از بازرگانان و شرکت‌های ایرانی خواستند که کیفیت کالاهای صادراتی‌شان را افزایش دهند، چون در صورتی که در آزمایشگاه‌های مستقر در مرز افغانستان و ایران تشخیص داده شود که استاندارد لازم را ندارند، مسترد خواهد شد.

با این حال این نخستین‌ بار است که طالبان کاروانی شامل بیش از ۴۰۰ تانکر ایرانی را در مرز متوقف می‌کنند و به رانندگان اجازه سفر به سمت مقصد و تخلیه را نمی‌دهد. سازمان ملی استاندارد طالبان تا پیش از این درباره دلایل متوقف یا مسترد شدن کامیون‌های حامل کالاهای تجاری توضیحاتی ارائه می‌کرد، اما در این مورد تاکنون توضیحی نداده است. در رسانه‌های تحت کنترل طالبان نیز گزارشی در این خصوص منتشر نشده است و مشخص نیست بلاتکلیفی بیش از ۴۰۰ راننده ایرانی در مرز افغانستان و ایران چه زمان پایان می‌یابد. 

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn