تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مرداد 1403 - 1:02
36 بازدید
کد خبر : 282252

در مورد «ابر ماه آبی» چه میدانید؟ / تماشای ماه جادویی امشب را از دست ندهید +زمان وقوع

در مورد «ابر ماه آبی» چه میدانید؟ / تماشای ماه جادویی امشب را از دست ندهید +زمان وقوع

بزرگترین و درخشان‌ترین ماه کامل سال ۱۴۰۳ امشب ۲۹ مرداد طلوع خواهد کرد. ماه‌های آبی هر دو تا سه سال یک بار رخ می‌دهند. دو نوع ماه آبی وجود دارد یک ماه آبی ماهانه (دومین ماه کامل در یک ماه) و یک ماه آبی فصلی (سومین ماه از چهار ماه کامل در همان فصل نجومی).

بزرگترین و درخشان‌ترین ماه کامل سال ۱۴۰۳ امشب ۲۹ مرداد طلوع خواهد کرد. ماه‌های آبی هر دو تا سه سال یک بار رخ می‌دهند. دو نوع ماه آبی وجود دارد یک ماه آبی ماهانه (دومین ماه کامل در یک ماه) و یک ماه آبی فصلی (سومین ماه از چهار ماه کامل در همان فصل نجومی).

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از تسنیم، در مورد ماه آبی ۱۹ آگوست، ما با نوع دوم، یعنی ماه آبی فصلی مواجه هستیم. از آنجا که در فصل تابستان (پس از انقلاب تابستانی در ۲۰ ژوئن)، شاهد چهار ماه کامل هستیم، سومین ماه کامل این فصل (یعنی ماه خاویاری) به عنوان ماه آبی نیز شناخته می‌شود.

Untitled111

چرا این پدیده نادر است؟

قمرهای آبی از هر دو نوع، به طور متوسط هر دو تا سه سال یک بار رخ می‌دهند. آخرین ماه آبی فصلی در آگوست ۲۰۲۱ اتفاق افتاد و ماه آبی فصلی بعدی نیز تا می ۲۰۲۷ به تأخیر خواهد افتاد.

ویژگی‌های ابرماه آبی

بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین: ابرماه‌ها به دلیل قرارگیری در نزدیک‌ترین فاصله به زمین، بزرگ‌تر و درخشان‌تر از ماه‌های کامل معمولی به نظر می‌رسند.

نادر: ترکیب ابرماه با ماه آبی، یک رویداد نادر و قابل توجه در آسمان شب ایجاد می‌کند.ماه کامل آگوست؛ ماه خاویاری یا ماه دانه؟

ماه کامل آگوست هر ساله توجه بسیاری از علاقه‌مندان به نجوم را به خود جلب می‌کند. اما این ماه زیبا و درخشان تنها یک نام ندارد. در واقع، دو نام اصلی برای ماه کامل آگوست وجود دارد که هر کدام ریشه در فرهنگ و باورهای اقوام مختلف دارند.

ماه خاویاری:

طبق اطلاعات ارائه شده توسط سایت timeanddate.com، نام رایج برای ماه کامل آگوست، “ماه خاویاری” است. دلیل این نام‌گذاری فراوانی ماهیان خاویاری در دریاچه‌های بزرگ در این زمان از سال است. ماهیگیران بومی آمریکا در گذشته از این ماه برای صید این ماهیان ارزشمند استفاده می‌کردند.

ماه دانه:

از سوی دیگر، قوم Anishinaabeg، یکی از بزرگ‌ترین قبایل بومی آمریکا، ماه اوت را “Minoomini Giizis” می‌نامند که به معنای “ماه دانه” یا “ماه برنج وحشی” است. این نام‌گذاری نشان‌دهنده اهمیت جمع‌آوری دانه‌های برنج وحشی در این ماه برای بقا و تغذیه در طول زمستان بوده است.

چرا دو نام متفاوت؟

وجود دو نام متفاوت برای یک پدیده طبیعی نشان‌دهنده غنای فرهنگی و تنوع باورهای اقوام مختلف است. هر کدام از این نام‌ها، ریشه در مشاهدات و تجربیات مستقیم مردم از طبیعت و محیط اطراف خود دارد.

ماه کامل آگوست علاوه بر جنبه‌های نجومی، در بسیاری از فرهنگ‌ها دارای اهمیت نمادین و مذهبی نیز هست. برای برخی، این ماه نماد فراوانی، تجدید حیات و آغاز فصل برداشت شده است. در حالی که برای برخی دیگر، ماه کامل آگوست با مراسم و آیین‌های خاصی همراه است.

افسانه‌ها و فرهنگ؛ ماه آبی نشانه چیست؟

به‌طور خلاصه، ماه آبی در طول تاریخ با طیف گسترده‌ای از افسانه‌ها و فرهنگ‌ها همراه بوده است؛ گاهی رویداد نجومی نادر یا ظهور قدرت‌ها و پیشگویی‌های جادویی دیده می‌شود و گاهی نیز الهام‌بخش شاعران و نویسندگان بوده است. در ادامه به برخی از این تاثیرات اشاره می‌کنیم:

قدرت‌های جادویی: در برخی فرهنگ‌ها، اعتقاد بر این است که ماه آبی قدرت جادویی دارد؛ برای مثال، در فرهنگ بومیان آمریکا، در زمان رخداد این پدیده می‌توان با ارواح و اجداد ارتباط برقرار کرد و آرزوها را برآورده کرد.

پیشگویی‌ها و نشانه‌ها: در برخی فرهنگ‌ها، ماه آبی‌ نشانه‌ای از رویدادهای مهم در آینده در نظر گرفته می‌شود، چه خوب چه بد. برخی از فرهنگ‌های باستانی معتقد بودند این پدیده هشداری درمورد فاجعه‌ای قریب‌الوقوع است، درحالی‌که برخی دیگر آن را نشانه‌ای از خوش‌شانسی می‌دانستند.

عشق و عرفان: در فرهنگ عامه، ایت پدیده اغلب با عشق و عرفان همراه است. عبارت «یک بار در ماه آبی» اغلب برای توصیف چیزی نادر و خاص، مانند برخورد تصادفی با معشوق استفاده می‌شود.

خرافات و شایعات: در برخی فرهنگ‌ها، این پدیده به‌عنوان نشانه‌ای از عذاب قریب‌الوقوع در نظر گرفته می‌شود، درحالی‌که در برخی دیگر، زمان افزایش انرژی معنوی تلقی شود. در اروپای قرون وسطی، مردم معتقد بودند که ماه سیزدهم نشانه فاجعه، قحطی یا بیماری است. اما اکنون برخی بر این باورند که در این زمان به احتمال زیاد آرزوها برآورده می‌شوند یا زمانی است که باید ریسک کنید و تصمیمات جسورانه بگیرید.

ترانه‌ها و ادبیات: اصطلاح ماه آبی‌ در آهنگ‌ها و قطعات ادبی متعددی نیز ظاهر شده است. معروف‌ترین نمونه ترانه‌ای به همین نام است که توسط «ریچارد راجرز» و «لورنز هارت» در سال ۱۹۳۴ نوشته شده است. این آهنگ توسط هنرمندان بی‌شماری بازخوانی شد و تبدیل به کلاسیکی جاودانه شده است.

چگونه این پدیده را مشاهده کنیم؟

برای مشاهده ابرماه آبی، نیازی به تجهیزات خاصی نیست. کافی است در تاریخ ۱۹ آگوست، پس از غروب خورشید، به آسمان نگاه کنید. این پدیده آسمانی، فرصتی عالی برای رصدگران و عکاسان نجومی است.

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn