تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 2:04
27 بازدید
کد خبر : 317277

علی علیپور، هدیه قلعه‌نویی به تاریخ باشگاه پرسپولیس!

علی علیپور، هدیه قلعه‌نویی به تاریخ باشگاه پرسپولیس!

به گزارش آفتاب نو؛ علی علیپور متولد ۲۰ آبان ۱۳۷۴ ‏در روستای قراخیل از توابع قائم‌شهر در استان مازندران است. او همیشه به زادگاهش افتخار کرده و هنوز هم به محض داشتن فرصت راهی این روستا می شود و کنار خانواده و اهالی وقت می گذراند. علی در یک خانواده چهار نفره به عنوان فرزند

به گزارش آفتاب نو؛ علی علیپور متولد ۲۰ آبان ۱۳۷۴ ‏در روستای قراخیل از توابع قائم‌شهر در استان مازندران است. او همیشه به زادگاهش افتخار کرده و هنوز هم به محض داشتن فرصت راهی این روستا می شود و کنار خانواده و اهالی وقت می گذراند.

علی در یک خانواده چهار نفره به عنوان فرزند اول به دنیا آمده و یک برادر دارد. مثل تمام پسر بچه های مازندران ورزش را با کشتی شروع  کرد و یک سال در این ورزش مشغول فعالیت بود ولی بخاطر علاقه ای که به فوتبال داشت از بین فوتبال و کشتی، فوتبال را انتخاب کرد.

تابستان ۱۳۹۰ به تهران آمد و توسط سعید آذری -مدیر سابق نساجی- به تیم مشهور و کهکشانی استیل آذین پیوست که البته به لیگ یک سقوط کرده و حال و روز خوشی نداشت. پس از یکسال راهی سنگ آهن بافق شد و فصل ۱۳۹۱-۱۳۹۲ برای این تیم در لیگ آزادگان توپ زد.

علیپور تابستان ۱۳۹۱ ابتدا سر تمرین نفت تهران رفت و تست داد و منصور ابراهیم زاده او را انتخاب کرد. ولی پس از اخراج منصور ابراهیم زاده و عدم تمایل سران نفت تهران، انتقالش به این تیم منتفی شد و به تیم سنگ آهن بافق یزد پیوست.

یزدی ها اولین باشگاهی بودند که به علیپور ۱۸ ساله اعتماد و او در ۲۵ بازی برای سنگ آهن بازی و ۳ گل هم زد. نخستین بار علیپور در این تیم در سطح بزرگسالان فیکس شد.

تابستان ۱۳۹۲ و در حالی که هنوز جشن تولد ۱۸ سالگی نگرفته بود، به راه آهن تهران آمد و تست داد و برای لیگ برتر پذیرفته شد. علیپور لیگ سیزدهم (۹۲-۹۳) در ۲۵ بازی برای راه آهن به میدان رفت و آن قدر خوب بود که سال ۱۳۹۳ به پرسپولیس آمد. در هفته بیست و نهم لیگ سیزدهم با گلی که مقابل پرسپولیس تهران به ثمر رساند، اسم خود را بر سر زبان ها انداخت. این بازی با نتیجه ۲ بر ۲ به اتمام رسید و وی نقش بسزایی در از دست دادن قهرمانی پرسپولیس تهران با رهبری علی دایی در لیگ برتر داشت.

علی علیپور، هدیه قلعه‌نویی به تاریخ باشگاه پرسپولیس!

علیپور در باشگاه پرسپولیس در فصل هفدهم ۹۷–۱۳۹۶ آقای گل لیگ برتر ایران و بهترین مهاجم سال فوتبال ایران شد. او جانشین طارمی شد و اتفاقا همان مسیر را برای خود انتخاب کرد. جوان‌ترین گلزن تاریخ شهرآورد تهران یکی از کسانی است که از اولین دربی عمرش گل زده و تا کنون ۴ بار در شهرآورد تهران دروازه استقلال را گشوده و هنوز شانس افزایش این رکورد را دارد. همچنین او در فینال جام حذفی فوتبال ایران ۹۸–۱۳۹۷ گل پیروزی‌بخش را برابر استقلال به ثمر رساند.

اما این مسیر درخشان در پرسپولیس از ۹ دی ۱۳۹۳ و با قراردادی یک و نیم ساله آغاز شد. بعدها این قرارداد به مدت ۳ فصل دیگر تمدید شد اما  با اتفاقاتی که هنوز در ذهن فوتبالی ها مانده است. علیپور با فقط ۶۰ میلیون تومان قرارداد بست و از همان اولین بازی با پیراهن پرسپولیس در ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ دروازه نفت مسجدسلیمان را باز کرد.

او که تنها بازیکن تاریخ شهرآورد تهران است که دو بار موفق شده تک گل ۳ امتیازی برای تیمش بزند، وقتی ازدواج کرد و می خواست خانه ای اجاره کند و همسرش را به تهران بیاورد، به باشگاه رفت و تقاضای مساعده برای ودیعه مسکن کرد. باشگاه به شرط تمدید سه ساله ۱۰۰ میلیون تومان برای ودیعه به او داد!

علیپور بازیکن فیکس پرسپولیس بود که قبل ازدواج در یک اتاق ساده زندگی می کرد. به همین دلایل وقتی قراردادش به پایان رسید، برای ساختن آینده اش رفت و کسی هم از او دلخور نشد چون تا آن زمان پولی از فوتبال نگرفته بود.

در مقام مقایسه، بازیکنان تازه وارد با پرسپولیس قرارداد یک میلیاردی می بستند تا ذخیره علیپور باشند اما خودش چون قرارداد داشت، با سالی ۲۰۰ میلیون بازی می کرد! علیپور اولین بار در لیگ شانزدهم و فصل ۹۶–۱۳۹۵ به مقام قهرمانی دست یافت؛ همچنین او با گلی که در ثانیه ۳۰ وارد دروازه ماشین‌سازی تبریز کرد، سریع‌ترین گل لیگ شانزدهم را به نام خود ثبت کرد.

او جزو ۱۱ بازیکن تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران است که توانسته ۱۰ گل یا بیشتر در طول یک نیم‌فصل بزند. با نمایش خوب علیپور در لیگ هجدهم که فصل ۹۸–۱۳۹۷ بود، برای علیپور پیشنهادهای اروپایی و آسیایی آمد که ایرج عرب، سرپرست آن زمان پرسپولیس با جدایی اش  مخالفت کرد و او به اجبار ماندنی شد.

در لیگ نوزدهم که آخرین فصل حضور علیپور در دوره اول پرسپولیس است، او با گلزنی در مقابل شاهین بوشهر از رکورد مهدی طارمی زوج درخشانش در لیگ عبور و بهترین گلزن پرسپولیس در لیگ برتر شد که هنوز هم این عنوان را دراختیار دارد. سرانجام علیپور در ۷ مهر ۱۳۹۹ با قراردادی دو ساله به باشگاه ماریتیمو در لیگ برتر پرتغال پیوست.

علی علیپور، هدیه قلعه‌نویی به تاریخ باشگاه پرسپولیس!

اولین گل علی علیپور برای تیم ماریتیمو در ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ و در بازی مقابل فارنسی بود که با این گل سه امتیازی تیم ماریتیمو یک بر صفر برنده مسابقه شد. او طی دو فصل در ۶۰ بازی ۹ گل برای این تیم زد و سال ۱۴۰۱ راهی ژیل ویسنته شد. ماریتیمو با داشتن بازیکنان ایرانی دیگر مثل علیرضا حقیقی خانه مناسبی برای ستاره های ایرانی در پرتغال شو و علیپور از مشورت طارمی هم در این کشور استفاده می کرد.

اردیبهشت ۱۴۰۱ با اعلام باشگاه ژیل ویسنته پرتغال علی علیپور با عقد قراردادی رسماً به این باشگاه پیوست. او در اولین بازی خود با پیراهن ژیل ویسنته در لیگ پرتغال توانست گل سه امتیازی برای تیمش به ثمر برساند. علی علیپور در این بازی نیمکت نشین بود. او در دقیقه ۸۰ به میدان رفت و تنها ۶ دقیقه بعد از حضورش توانست گل پیروزی‌بخش تیمش را به‌ثمر رساند.

اما خوشبختی ها و رویاهای او در ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ در بازی مقابل فامالیکاو خراب و دچار پارگی رباط صلیبی و بیش‌تر از ده ماه خانه‌نشین شد. او در بازگشت هم دیگر نتوانست به آن فرم درخشان قبلی برگردد و در نتیجه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۳ با قراردادی دوساله مجدد به پرسپولیس بازگشت.

در تمام این سالها زمزمه بازگشت او مطرح بود اما علیپور دوست داشت به ماجراجویی در اروپا ادامه دهد. او از ابتدا تمایلی به رفتن به پرتغال نداشت و ترجیح می داد مسیر طارمی را دنبال و ابتدا به یک لیگ عربی برود اما با اصرار همسرش راهی اروپا شد. حالا او دیگر راضی نبود برگردد.

وقتی هم تصمیم بازگشت گرفت، استقلال و تراکتور با پیشنهادی لااقل ۶۰ درصد بیشتر خواهان جذب آقای گل بودند و در جوی که بیرانوند و ترابی به تراکتور و رامین به استقلال رفته بودند، هواداران دیگر تحمل رفتن علیپور را نداشتند و پس از کش وقوس فراوان او حاضر نشد به گذشته و رکوردهایی که در پرسپولیس خلق کرده بود، پشت کند و با رقم کمتر به خانه برگشت تا محبوب تر از همیشه شود.

علیپور زیرنظر گاریدو به عنوان مهاجم اصلی، جانشین و در ترکیب دو مهاجم کنار آل کثیر در لیگ ۲۴ بازی و نتوانسته هنوز گل بزند. او در بازی لیگ نخبگان برابر الاهلی هم مهاجم ثابت پرسپولیس بود و بازهم پایش به گل باز نشد.

علی علیپور در تمام رده های ملی پیراهن ایران را پوشیده و تنها در بزرگسالان موفق به گلزنی برای ایران نشده است. او ۶ بازی رسمی برای نوجوانان ۳ گل و در همین تعداد بازی برای تیم ملی جوانان ۸ گل زده است.  اکبر محمدی او را اولین بار برای تیم نوجوانان انتخاب کرد.

علیپور نخستین بار توسط کارلوس کی‌روش به تیم ملی فراخوانده و نخستین بازی ملی خودش را برابر تیم ملی فوتبال سیرالئون انجام داد. بعد از مدتی دوری از تیم ملی، با درخششی که در بازی فینال جام حذفی داشت توسط مارک ویلموتس برای بازی دوستانه برابر سوریه و کره جنوبی به تیم ملی دعوت شد اما در ۳ بازی رسمی ملی هنوز گلی نزده و در تمام این سالها منتظر دعوت دوباره مانده است.

علی علیپور، هدیه قلعه‌نویی به تاریخ باشگاه پرسپولیس!

او با پرسپولیس ۴ قهرمانی و یک نایب قهرمانی لیگ، یک قهرمانی حذفی، ۳ سوپرجام و یک نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ دارد. او لیگ هفدهم ۱۹ گل زد که بعدا فقط یکبار آقای گل از این عدد عبور کرده است. بهترین گلزن تاریخ پرسپولیس در لیگ برتر با ۵۶ گل، بهترین گلزن تاریخ باشگاه در لیگ قهرمانان آسیا با۱۰ گل هم هست.

او در اولین دربی برانکو –برگشت لیگ چهاردهم، اردیبهشت ۹۴- برای اولین بار در دربی به میدان رفت و گل ۳ امتیازی زد. او در ۱۲ دربی متوالی بعد از آن بازی کرده و یکی از باتجربه ها در این عرصه است. دو اخطار دارد و در سال ۹۶ بازی رفت لیگ هفدهم دوباره گل ۳ امتیازی زد. دربی برگشت لیگ ۱۹ در سال ۹۸ و دربی نیمه نهایی جام حذفی در سال ۹۹ که هر دو ۲-۲ مساوی شد هم دروازه استقلال را باز کرده و بعد از صفر ایرانپاک و حسین کلانی در کنار مهدی هاشمی نسب سومین گلزن تاریخ دربی هاست.

علی علیپور سال ۱۳۹۲ در ۱۸ سالگی با خانم زهرا دژوان عقد کرده و سال ۱۳۹۵ در ۲۱ سالگی مراسم عروسی خود را گرفت. حاصل این ازدواج پسری به نام شنتیا متولد ۱۳۹۵ است، علیپور با دایی خود باجناق و همسرش از همشهری ها و آشنایان و اقوام است. شنتیا یک نام شمالی و به معنی فاتح و پیروز است. او فارغ التحصیل رشته کتابداری است.

علیپور که با تست راه خود را به لیگ برتر باز کرد، بجز نفت و راه آهن سال ۱۳۹۱ در ۱۷ سالگی برای مدت کوتاهی در تمرینات استقلال تهران هم شرکت می کرد و امیر قلعه نویی سرمربی استقلال به وی گفت که فرصت بازی به تو نمی رسد و بهتر است برای دیده شدن به تیمی بروی که بتوانی بازی کنی و تجربه به دست بیاوری.

او زمانی که در تیم راه آهن شهر ری مشغول بازی بود، بعد از تمرین با ماشین خود مسافر کشی می کرد تا خرج زندگی خود را در بیاورد. در هفته بیست و نهم لیگ سیزدهم وقتی مقابل پرسپولیس گلزنی کرد و سبب از دست دادن قهرمانی این تیم شد، در مصاحبه بعد از بازی عنوان کرد که «استقلالی ام و بخاطر از دست دادن قهرمانی پرسپولیس خوشحالم!»

او دلسوز، خوش قلب، مهربان، صاف و ساده و به خانواده خود اهمیت زیادی می دهد. بهنام بانی (یک استقلالی) خواننده مورد علاقه وی و عاشق رئال مادرید است. الگوهای او علی دایی و کریستیانو رونالدو و به غذاهایی که سیب زمینی دارند علاقه زیادی دارد و عاشق فسنجون است. هنوز بعد این همه سال از هواپیما می ترسد و هنوز هم بلک لیست و شهرزاد سریال های مورد علاقه وی هستند!

علیپور یک مهاجم سریع و دونده با قدرت بدنی بالا است. او نه مثل سردار آزمون متخصص هجده قدم است و نه مثل طارمی متکی بر توپ گیری و تکنیک و با توجه به مصدومیت و بالارفتن سن، برخی کارشناسان در خرید او تردید داشتند و معتقدند پرسپولیس ریسک کرد.

علیپور بیشتر وقتش را با خانواده گذرانده و با پسرش بازی می کند. هدف او از ابتدا بازی در لیگ برتر و سپس تیم های بزرگ بود و بعد رفتن به اروپا و پوشیدن پیراهن رئال مادرید و مهاجم اول تیم ملی شدن که هنوز به دو مورد آخر نرسیده و امیدوار است بازگشت به پرسپولیس او را در دعوت مجدد به تیم ملی کمک کند. البته اگر بازهم قلعه نویی مثل بار قبل و جوانی، عذرش را نخواهد!

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn