تاریخ انتشار : جمعه 30 شهریور 1403 - 8:09
5 بازدید
کد خبر : 319819

نه به‌خودرو، به احترام عابرپیاده

نه به‌خودرو، به احترام عابرپیاده

همشهری – محمد سرابی: تعدادی از خیابان‌ها هم به روی خودروها کاملا بسته می‌شوند. بعضی شهرها هم روزهای دیگری را در تقویم سالانه‌شان به روز بدون خودرو اضافه می‌کنند. جشنواره خیابانی کودکان شورای شهر لندن از ساکنان این شهر خواسته است که در روز جهانی بدون خودرو، خودروهای شخصی خود را رها کنند و شهر

همشهری – محمد سرابی: تعدادی از خیابان‌ها هم به روی خودروها کاملا بسته می‌شوند. بعضی شهرها هم روزهای دیگری را در تقویم سالانه‌شان به روز بدون خودرو اضافه می‌کنند.

جشنواره خیابانی کودکان

شورای شهر لندن از ساکنان این شهر خواسته است که در روز جهانی بدون خودرو، خودروهای شخصی خود را رها کنند و شهر را پس بگیرند. این رویداد در لندن ۲روز طول می‌کشد. شوراهای محله با توجه به تقاضای ساکنان، از ۲۰تا ۲۲سپتامبر (۳۰شهریور تا یکم مهر) بعضی از خیابان‌ها را به روی ترافیک عبوری می‌بندند. این خیابان‌ها صحنه بازی‌های شاد محلی مخصوصا برای کودکان می‌شود که تعداد آنها در شهر به ۱۰۰جشن کوچک هم می‌رسد. در این روز کرایه بعضی از اتوبوس‌ها رایگان است.

تایوان سرو قهوه رایگان

قرار است مقامات شهر در روز جهانی بدون خودرو با وسایل حمل‌ونقل عمومی رفت‌وآمد کنند و شهردار نیز با اتوبوس به محل کار خود می‌رود. در این روز خیابان‌ها هم مانند پیاده‌روهای این شهر ۵/۲میلیون نفری شلوغ و پر از عابران پیاده می‌شود. امسال شهرداری تایپه برنامه‌ای برای تشویق دانش‌آموزان مخصوصا کلاس‌های چهارم تا ششم ابتدایی دارد که بدون استفاده از خودرو و با پای پیاده به مدرسه بروند. یکی از طرح‌ها برپایی ایستگاه‌های قهوه است که از ساعت ۷:۳۰ صبح به دوچرخه‌سوارها قهوه رایگان می‌دهند.

هند نقاشی روی آسفالت

گردشگرانی که به محله کالاگهوا در شهر بمبئی می‌روند در روز بدون خودرو شاهد خلوت شدن ۵خیابان اصلی این منطقه هستند. این محله علاوه بر ساختمان‌های قدیمی، رستوران‌ها و مراکز فروش زیادی دارد که جمعیت را به‌خود جذب می‌کنند. در روز بدون خودرو رستوران‌ها می‌توانند صندلی‌های خود را در فضای باز خیابان بچینند و مسابقه‌های نقاشی روی کف خیابان برای بچه‌ها اجرا می‌شود. یک روز زودتر پلیس مانع پارک خودروها می‌شود تا سطح خیابان کاملا خالی شود. در بمبئی ۴۵میلیون خودرو حرکت می‌کنند و مالکیت خودروی شخصی اهمیت زیادی دارد.

رواندا روز آموزش‌های سلامتی

در شهر کیگالی پایتخت کشور رواندا، روز بدون خودرو همراه با برگزاری یک رویداد آموزشی است. گروه‌های فعال در زمینه بهداشت و محیط‌زیست از فرصت خالی بودن خیابان‌ها برای انتشار پیام‌های آموزشی استفاده می‌کنند. آموزش‌های بهداشتی مربوط به فشارخون، بیماری‌های چشم و غربالگری بیماری‌های غیرواگیر نیز اجرا می‌شود. فرصت ورزش عمومی که در روز بدون خودرو ایجاد می‌شود با پیاده‌روی و نرمش گروه‌های بزرگ همراه است و در حاشیه آن معاینه فشار خون و مشاوره پزشکی انجام می‌شود. سال‌های قبل هم درباره بیماری مالاریا اطلاع‌رسانی شد.

بلژیک حمل‌ونقل رایگان

سال قبل رویداد روز بدون خودرو در پایتخت بلژیک چهره شهر را تغییر داد. خیابان‌ها پر از کودکانی شد که سوار بر دوچرخه و آزادانه به هر سمتی حرکت می‌کردند بدون اینکه نگران تصادف با خودروها باشند. رضایت مردم از این اتفاق زیاد بود و براساس نظرسنجی‌ها بسیاری از آنها علاقه‌مند به افزایش روز بدون خودرو تا یک روز در هر ‌ماه هستند. روزی که رانندگی از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۹ممنوع است و فقط حمل‌ونقل عمومی، خدمات اضطراری، افراد معلول و موارد خاص اجازه رانندگی دارند. حمل‌ونقل عمومی هم در این مدت رایگان است.

بیشتر بخوانید: دوچرخه‌هایی که خیابان‌ها را مسدود می‌کنند

منبع خبر: همشـهری

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn