تاریخ انتشار : جمعه 30 شهریور 1403 - 10:39
18 بازدید
کد خبر : 319921

مشکل مسکن ایثارگران تا ۲ سال دیگر حل می‌شود – آفتاب نو | اخبار ورزشی

مشکل مسکن ایثارگران تا ۲ سال دیگر حل می‌شود – آفتاب نو |  اخبار ورزشی

به گزارش آفتاب نو، سعید اوحدی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: رئیس‌جمهور یک شعار محوری دارند که آن وفاق ملی و قانون‌گرایی است. وفاق ملی تحقق پیدا نمی‌کند مگر اینکه بستر آن را فراهم کنیم. بستر وفاق ملی هم مشارکت‌دادن مردم است. باید فاصله‌مان را با مردم کم کنیم و

به گزارش آفتاب نو، سعید اوحدی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: رئیس‌جمهور یک شعار محوری دارند که آن وفاق ملی و قانون‌گرایی است. وفاق ملی تحقق پیدا نمی‌کند مگر اینکه بستر آن را فراهم کنیم. بستر وفاق ملی هم مشارکت‌دادن مردم است. باید فاصله‌مان را با مردم کم کنیم و دامنه تاب‌آوری و تحملمان نسبت به شنیدن نظرهای مختلف بیشتر باشد.

وی در یک برنامه تلویزیونی افزود: در بنیاد شهید نگاهمان این است که بتوانیم در همه برنامه‌هایمان این شعار رئیس‌جمهور را محور کارمان قرار دهیم و سعی کنیم رابطه‌مان را با جامعه ایثارگری به طرق مختلف و با بسترهایی که برای آن فراهم می‌کنیم در همه زمینه‌ها برقرار کنیم.
رئیس بنیاد شهید اضافه کرد: مقام معظم رهبری امسال را سال جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری کردند. یعنی همان مشارکت مردمی که می‌تواند بستر وفاق ملی باشد.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

اوحدی سپس درباره اولویت برنامه‌های بنیاد شهید توضیح داد: رسالت اصلی بنیاد شهید، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. اگر صادقانه و منطقی درباره موضوع دوران ۸ سال دفاع مقدس و ۲ سال علاوه بر آن که بعضی رزمندگان در اسارت بودند، بپرسیم که چه چیزی باعث شد باوجوداینکه ما در سخت‌ترین شرایط، شامل تحریم اقتصادی، تحریم سلاح، حدود ۱۵ هزار کیلومتر از خاک ایران در اشغال بود، بیش از ۳ هزار روستا و ۱۰ شهر در اشغال بود، این عزت نصیب ما شود؟ دلیل آن چیزی نیست مگر همین فرهنگ ایثار و شهادتی که ما را از این شرایط بسیار سخت نه‌تنها در دوران دفاع مقدس، بلکه بعد از دوران دفاع مقدس هم عبور داد. ما هم رسالت اصلی بنیاد را همین موضوع می‌دانیم.

به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به طور اداری ورود نکنیم

اوحدی گفت: باید در نظر داشته باشیم که نباید ورود به مقوله ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یک ورود اداری، انتزاعی و یک‌طرفه باشد. باید مخاطب‌شناسی کنیم. باید گفتمان ما با نسل جدید، گفتمانی باشد که بتواند این فرهنگ را منتقل کند. در دوره جدید برنامه‌ریزی بسیار خوبی در این حوزه داریم.

معاون رئیس‌جمهور بیان داشت: در دوره قبلی که بنده در بنیاد شهید بودم، سند ملی ایثار، شهادت و مقاومت در شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی به‌عنوان یکی از اولین سندها به تصویب رسید. نگاهمان این است که دوباره بتوانیم طبق آن سند وظایف و مأموریت‌های دستگاه‌ها را تعیین کنیم و برنامه‌های متنوعی داشته باشیم تا بتوانیم مخاطبمان را قانع کنیم.

وی بیان کرد: از روش‌های هنری که می‌تواند اثرگذار باشد استفاده می‌کنیم. در هفته دفاع مقدس که عمدتاً برنامه‌های فرهنگی است، ۵۴ برنامه را اجرا می‌کنیم. برنامه‌ای را در سال ۱۳۹۹ برگزار کردیم با عنوان «لشکر فرشتگان تاریخ‌ساز». ۱۷ هزار زن این کشور یا جانباز بودند یا شهید شدند یا آزاده هستند. خیلی از مردم کشور اصلاً از آن خبر نداشتند. ۳۵ جانباز قطع نخاع زن داریم. از این ۳۵ عزیز، امروز ۱۶ نفر زنده هستند. زندگی آن‌ها باید در قالب هنر تهیه و تنظیم شود.

اوحدی درباره تغییر ساختار در بنیاد شهید اظهار داشت: تغییر ساختار ظرافت دارد و باید با دقت به آن پرداخته شود. اگر دیدارها با گروه‌های مختلف ایثارگر را نداشته باشیم نمی‌توانیم مشکل آن‌ها را درک کنیم. با دیدارهای چهره به چهره می‌توانیم به راهکارهای اجرایی برسیم.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: در دیدارهایی که از بیمارستان‌های مختلف جانبازان داشتیم، تصمیم گرفتیم که برویم به سمت یک مرکز ملی تماس. این مرکز ملی تماس در بیمارستان شهید مصطفی خمینی ایجاد شد و ۴ خط تلفن آماده شده که جانبازان اگر مثلاً نیمه شب دچار یک مشکل بحرانی شدند در یک شهرستان، از این طریق بفهمند به کجا پناه ببرند، با کی تماس بگیرند یا چه کار انجام دهند؟ این مرکز ملی تماس از ساعت ۴ بعدازظهر تا ۸ صبح فعال است. شماره‌های آن به شرح زیر است:

۰۹۰۳۷۸۱۶۷۷۲
۰۹۰۳۷۸۱۶۴۸۲
۸۸۹۵۰۷۹۳
۸۸۹۶۴۱۴۷

رئیس بنیاد شهید خبر داد: این شماره‌ها را به شماره‌هایی ۴ رقمی تبدیل خواهیم کرد.

تا ۴۸ ساعت هزینه بیمه تکمیلی برای جانبازان واریز می‌شود

وی درباره مراکز درمانی مخصوص جانبازان شرح داد: با مراکز درمانی تا امروز حدود ۹ هزار قرارداد بسته شده که به سقف ۱۰ هزار می‌رسانیم. ۳۰ مرکز درمانی داریم که ۵ مرکز آن مراکز تهیه و تأمین ارتز و پروتز برای جانبازان است.

اوحدی افزود: در ۳۰ استان هم مراکز توانبخشی داریم. ۱۶ آسایشگاه برای جانبازان در سراسر کشور داریم. دوستان بیمه دی موظف هستند ظرف ۴۸ ساعت هر هزینه‌ای اگر جانباز عزیزی پرداخت کرد در مراکز درمانی، پرداخت کنند. در مراکز بیمه دی هم که گفتیم به ۱۰ هزار خواهد رسید، هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود.

وی ادامه داد: پیش‌ازاین قرارداد بیمه دی با برخی از بیمارستان‌های بنیاد شهید کامل نشده بود؛ لذا هزینه بیمه پایه دریافت می‌شد. حدود یک میلیون و ۸۶۰ هزار ایثارگر تحت پوشش بیمه تکمیلی ما هستند. تلاش داریم در ساختمان‌های بنیاد شهید در شهرستان‌ها حتماً شعبه بیمه دی یا میز خدمت بیمه دی راه‌اندازی شود.

معاون رئیس‌جمهور گفت: اگر جامعه ایثارگری مشکل یا دغدغه‌ای داشتند که می‌خواستند به اطلاع مسؤولین بنیاد برسانند، می‌توانند با شماره‌های تماس بیمه دی تماس بگیرند. ما معاونت بهداشت و درمان را مجدد احیا کردیم. موضوع درمان اولویت کار ما است.

آسایشگاه‌های جانبازان نونوار می‌شود

وی اضافه کرد: در دولت مطرح شده، شهردار تهران و دیگر شهرداران قبول کردند مسؤلیت بازسازی و آراستگی آسایشگاه‌های جانبازان را به عهده بگیرند. قول دادیم ظرف ۲ ماه ظاهر آسایشگاه‌ها را درست کنیم.

اوحدی تصریح کرد: در دوره قبلی یک سری مصوبات را نوشتیم برای همسران جانبازان قطع نخاعی و ویلچری. امیدواریم مجدداً آن‌ها احیا شود و گوشه‌ای از زحمات این همسران و همیاران جانبازان را در آسایشگاه‌ها جبران کنیم.

استخدام ۱۹ هزار ایثار

رئیس بنیاد شهید درباره اشتغال و توانمندسازی ایثارگران شرح داد: مسکن و اشتغال از موضوعات جدی ایثارگران است‌. در برنامه توسعه ششم و هفتم برای فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و شهدا دولت تعیین شده به استخدام رسمی دستگاه درآیند.

وی بیان کرد: آزمونی در دوره قبل گرفته شد که تعداد بسیار خوبی از این عزیزان طبق آن به استخدام در آمدند. آزمونی چند وقت پیش گرفته شد که حدود ۱۴ هزار عزیز پذیرفته شدند؛ البته ۳۰ هزار کد رشته به بنیاد اعلام شد. درخواست دادیم ۱۹ هزار نفر در آزمون شرکت کنند. این ۵ هزار نفر را در تکمیل ظرفیت می‌آوریم.

معاون رئیس‌جمهور گفت: ماده ۳۱ قانون جامع ایثارگران را داریم که تکلیف می‌کند که از هر استخدامی که در کشور صورت می‌گیرد، باید یک ظرفیتی به جامع ایثارگری داده شود. یک ظرفیت هم صندوق اشتغال ما است.

وی ادامه داد: سفرهای استانی را بعد از هفته دفاع مقدس شروع می‌کنیم. در این سفرها یک ظرفیت‌ها مثل شرکت‌های خصوصی یا کارخانجات بزرگی هستند که می‌توانیم از آن ظرفیت برای حل این مشکل استفاده کنیم.

حل ریشه‌ای مشکل مسکن ایثارگران تا ۲ سال دیگر

اوحدی درباره مشکل مسکن ایثارگران افزود: مواد ۲ تا ۷ قانون جامع ایثارگران تأکید دارد که دولت مکلف است زمین و مسکن جامعه ایثارگری جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر را تأمین کند. زیبنده نیست افرادی که ۳ هزار روستا و ۱۰ شهر و ۱۵ هزار کیلومتر مربع از کشورمان را آزاد کردند، خانه‌های مردم را از دست اشغالگران آزاد کردند، خیلی از آن‌ها یک وجب خانه برای خودشان نداشته باشند.

رئیس بنیاد شهید اظهار داشت: ما با وزیر راه، مسکن و شهرسازی نهضت زمین و مسکن ایثارگران را راه‌اندازی می‌کنیم که طبق آن در کم‌تر از ۲ سال باید بحث مسکن ایثارگران را به صورت ریشه‌ای حل شود. سه‌شنبه هفته آینده وزیر راه همایش مدیران استانی را گذاشتند و از بنیاد شهید دعوت کردند حضور داشته باشد. یک تفاهم‌نامه بی‌سابقه‌ای برای اولین بار امضا می‌کنیم.

سرانجام خودروی جانبازان هست

وی درباره خودروی جانبازان عنوان کرد: بحث خودرو در قانون بودجه سال قبل آمد؛ اما متأسفانه اتفاق جدی نیفتاد. امسال در جز ۱۰ بند ۳ تبصره ۱۳ قانون بودجه آمده است یعنی شورای نگهبان ابلاغ کرده است که دولت و وزارت صمت مکلف هستند خودروی جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر را امسال تأمین کنند. جانبازان مطمئن باشند اگرچه این وظیفه بر عهده وزارت صمت قرار داده شده، اما بنیاد شهید با عنوان صیانت از حق این عزیزان در کنارشان است.

۱۰۵۰۰ نخبه ایثارگر

اوحدی گفت: خیلی وقت‌ها فرزندان عزیز ایثارگر ما حاضر نیستند در پرسش‌نامه کنکور اعلام کنند که فرزند ایثارگر هستند. امروز ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر از عزیزان جامعه ایثارگری، شامل فرزندان شهدا، فرزندان آزادگان، فرزندان جانبازان و همسران شهدا جز نخبگان کشور هستند. این یعنی این عزیزان شاخص‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنیاد ملی نخبگان برای تعیین نخبه دارند، دارند. اینجا دیگر سهمیه‌ای نیست.

رئیس بنیاد شهید تأکید کرد: امروز بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از جامعه ایثارگری عضو هیأت علمی دانشگاه هستند. این افتخاری است برای این کشور. ۱۸۰ نفر از این عزیزان طی چند سال گذشته رتبه ۲ رقمی کنکور را داشتند.

وی ادامه داد: امروز ۴۰ هزار فرزند شاهد در بیش از ۱۴ هزار دبستان شاهد سراسر کشور ثبت‌نام کرده‌اند. بیش از ۷۰ هزار دانشجو داریم. بیش از ۱۲۰ تشکل جامعه ایثارگری داریم. آن‌ها می‌توانند پل ارتباط ما با جامعه هدف باشد. بیش از هزار و ۲۰۰ مجموعه پیشران علمی (استارت‌آپ) داریم که ۶۵۰ تا از آن توسط بنیاد علمی نخبگان و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تأیید شده‌اند که ۸۰ محصول از این شرکت‌ها به عنوان محصولات دانش‌بنیان به ثبت رسیده‌اند.

پرونده‌های شهادت و جانبازی تا پایان سال به روز می‌شوند

اوحدی درباره تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران اظهار داشت: این موضوع در قانون بودجه سال بعد دنبال خواهد شد.

وی در پایان درباره احراز شهادت و جانبازی ایثارگران توضیح داد: غیر از شهدای دفاع مقدس، شهدای امنیت، ترور، مدافع حرم، منا و … را داریم. ما کمیسیون احراز شهادت و تعیین درصد جانبازی را در بنیاد داریم. ۶۰ هزار عزیز پشت در این کمیسیون منتظرند. اعلام کردیم کمیسیون پزشکی باید به صورت روزانه در ۳۰ استان با پزشکان مشاوری که پرونده‌ها را از قبل آماده می‌کنند برگزار شود. مصوب و ابلاغ کردیم که تا پیش از پایان سال کمیسیون پزشکی ما به روز شود.

منبع:+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn