تاریخ انتشار : دوشنبه 2 مهر 1403 - 14:45
47 بازدید
کد خبر : 323718

قلعه نویی گفت این بازیکن را برای بازی با پرسپولیس آماده کن!/ جواب مدیران این باشگاه را داخل زمین دادیم/ مشکل امروز استقلال قدرت‌طلبی است

قلعه نویی گفت این بازیکن را برای بازی با پرسپولیس آماده کن!/ جواب مدیران این باشگاه را داخل زمین دادیم/ مشکل امروز استقلال قدرت‌طلبی است

استقلال در آستانه دربی اتفاقات داخلی عجیب و غریبی را تجربه کرده است. مصاحبه‌های جواد نکونام و داوود حقدوست شرایط آبی پوشان را در آستانه تقابل با پرسپولیس متشنج کرد و این دقیقاً همان نکته‌ای است که صمد مرفاوی در مصاحبه با آفتاب نو از آن انتقاد می‌کند. همواره رسم بر این بوده که شرایط

استقلال در آستانه دربی اتفاقات داخلی عجیب و غریبی را تجربه کرده است. مصاحبه‌های جواد نکونام و داوود حقدوست شرایط آبی پوشان را در آستانه تقابل با پرسپولیس متشنج کرد و این دقیقاً همان نکته‌ای است که صمد مرفاوی در مصاحبه با آفتاب نو از آن انتقاد می‌کند.

همواره رسم بر این بوده که شرایط روانی استقلال و پرسپولیس قبل از دربی به هر طریق ممکن آرام نگه داشته شود ولی استقلال حالا دقیقاً در آستانه جدال با حریف سنتی خود دچار یک معضل بزرگ داخلی شده است. چرا این طوری شد؟

خب به نظر شما چرا این اتفاق رخ داد؟

واقعا نمی‌دانم چه بگویم؟ استقلال از فصل قبل شاهد درگیری میان اعضای کادرفنی و مدیران خود بوده است، روندی که متاسفانه همچنان ادامه دارد. احساس می‌کنم ویروس قدرت طلبی و جاه طلبی به جان استقلال افتاده است.

می‌خواهیم یک مقدار از این ماجرا فاصله بگیریم و برویم سراغ خاطرات شما و دربی. به نوعی می‌توان گفت صمد مرفاوی یکی از گلزنان بدشانس دربی پایتخت محسوب می‌شود چون زمستان سال ۷۰ و بهار سال ۷۱ در هر دو مسابقه‌ای که استقلال توانست پرسپولیس را شکست بدهد، گل زد اما به خاطر اختلاف میان فدراسیون و تلویزیون، هیچکدام از این بازی‌ها پخش نشد

به هر حال این اتفاقات و همان دو مسابقه‌ای که شما گفتید حالا دیگر جزئی از خاطرات فوتبالی من شده است. بله! در آن دو بازی گل زدم ولی خب پخش زنده نشد. آن سالها جنگ تازه تمام شده بود و شرایط کاملاً متفاوت با این روزها بود. اگر من و بسیاری از بازیکنان آن زمان فوتبال ایران در حال حاضر فوتبال بازی می‌کردیم قطعاً وضعیتمان متفاوت با آن دوره بود ولی همان طور که گفتم، باید بپذیریم که ماجراهای فوق جزیی از خاطرات فوتبال است. البته این را هم بگویم که من بعد از پایان دوران فوتبال خودم، فیلم بازیها و گل‌هایی که به پرسپولیس زدم را جمع آوری کردم و آنها را دارم.

شما در دو مقطع لژیونر بودید و به همین خاطر چند دربی را از دست دادید، هنگامی که ایران نبودید و استقلال به مصاف پرسپولیس می‌رفت، نتیجه این بازی را چطور دنبال می‌کردید؟

از طریق تماس مستمر با خانواده و دوستان. مرتب با تهران تماس می‌گرفتیم تا ببینیم بازی چند چند است. یادم می‌آید تابستان سال ۷۴ در همان مسابقه معروف که استقلال با نتیجه ۳ بر یک پرسپولیس را برد، من و رضا حسن‌زاده با هم کویت بودیم و تصاویر بازی را هم دریافت نمی‌کردیم به همین خاطر رضا دقیقه به دقیقه با خانواده‌اش در تهران تماس می‌گرفت و نتیجه را به من اطلاع می‌داد.

در میان دربی‌هایی که خارج از کشور بودید، کدام مسابقه بود که دوست داشتید در ترکیب استقلال قرار می‌گرفتید؟

همان دربی تابستان سال ۷۴. واقعا دوست داشتم در آن مسابقه حاضر بودم.

قلعه نویی گفت این بازیکن را برای بازی با پرسپولیس آماده کن!/ جواب مدیران این باشگاه را داخل زمین دادیم/ مشکل امروز استقلال قدرت‌طلبی است

اگر حضور داشتید، فکر می کنید چه می شد؟

قطعاً نهایت تلاش خودم را می‌کردم. وظیفه یک مهاجم در هر تیمی گل زدن است. البته این را هم بگویم که آن زمان ما به خاطر گلزنی چیزی به عنوان آپشن قرارداد نداشتیم و واقعاً این مساله برایم عجیب است که چطور در قراردادهای فوتبالیست‌های امروزی برای یک فوروارد آپشن گلزنی می‌گذارند!؟ مهاجم وظیفه‌اش گل زدن است و بابت همین کار قرارداد می‌بندد و پول می‌گیرد. وقتی یک فوروارد با باشگاهی قرارداد بسته یعنی اینکه باید برایش گل بزند نه اینکه یک پول تحت عنوان قرارداد بگیرد و به خاطر انجام وظیفه خود آپشن هم داشته باشد!

شما در دوران سرمربیگری همزمان علی پروین در پرسپولیس و تیم ملی، مهره فیکس تیم ملی بودید و اتفاقا در همان مقطع تحت عنوان مهاجم استقلال سه بار به پرسپولیس گل زدید. علی آقا هیچ وقت بابت این ماجرا در اردوی تیم ملی به شما کنایه نزد؟ 

اصلاً. علی آقا هرگز چنین حرفی را در اردو به من نزد و صحبت دربی را به میان نمی‌کشید. ایشان فوق العاده به من احترام می‌گذاشت و من هم متقابلاً به عنوان یک شاگرد همیشه حرمت ایشان را نگه می‌دارم. در تمام سال‌هایی که شاگرد آقای پروین در تیم ملی بودم ایشان حتی یک بار هم به من تذکر فنی یا اخلاقی نداد. در مورد دربی هم هرگز چنین مسائلی را در اردوی تیم ملی مطرح نمی‌کرد.

برسیم به دربی پاییز سال ۸۲. اولین سرمربیگری امیر قلعه نویی مقابل پرسپولیس که شما هم دستیار اول او بودید. وقتی استقلال وارد زمین شد و امیرحسین صادقی که آن زمان یک بازیکن جوان و بسیار کم تجربه بود، در ترکیب ثابت قرار گرفت هواداران استقلال ترسیدند که اتفاقات بدی رخ بدهد اما صادقی یکی از بهترین بازی‌های خود را ارائه کرد و آنقدر خوب از پس مهار علی دایی برآمد که شهریار در نیمه دوم تعویض شد. بازی هم ۲-۱ به نفع استقلال تمام شد. چطور به صادقی جوان  اعتماد کردید؟

امیرحسین از رده پایه ازیکن من بود و شرایط روحی او را می‌شناختم. صادقی اعتماد به نفس بالایی داشت و آن زمان به سرعت در حال پیشرفت بود. از ابتدای لیگ سوم کادر فنی استقلال به او زیاد بها می‌داد چون نسبت به توانایی‌هایش واقف بود. قبل از همان مسابقه که شما می‌گویید تمام اعضای کادر فنی به این نتیجه رسیدند که امیرحسین می‌تواند فیکس بازی کند به همین خاطر آقای قلعه نویی به من ماموریت داد قبل از جدال با پرسپولیس صادقی را از نظر روحی آماده دربی کنم و چنین کاری را هم انجام دادم. صادقی وقتی فهمید قرار است در دربی فیکس باشد دقیقاً به خاطر همان بحث اعتماد به نفس که گفتم، خیلی استقبال کرد و شرایط روانی بسیار خوبی داشت.

قبل از همان مسابقه برخی از مدیران غیر فوتبالی آن زمان باشگاه پرسپولیس مصاحبه‌های عجیبی کردند و حتی مدعی بودند که می‌توانند استقلال را با ۶ گل شکست بدهند ولی مربیان استقلال هیچ جوابی به این مصاحبه‌ها ندادند. اصل قضیه چه بود؟

ببین! ما به واسطه حضور مستمر در فوتبال کاملاً فضای این رشته را می‌شناسیم و می‌دانیم برخی حرف‌ها عملاً حکم جوک و طنز را دارد. دقیقاً به خاطر دارم هیچکدام از اعضای کادر فنی استقلال به این صحبت‌ها جواب ندادند البته این به معنای آن نبود که ما نمی توانستیم پاسخ بدهیم بلکه نمی‌خواستیم چنین کاری را بکنیم. می‌خواستیم تمرکز تیم حفظ شود و همین کار را هم کردیم. در واقع جواب مدیران غیر فوتبالی آن زمان پرسپولیس را داخل زمین دادیم.

و به عنوان سوال آخر، اگر از شما بپرسیم کدام بازیکن استقلال جدال چهارشنبه به پرسپولیس گل می‌زند، کدامیک از آبی پوشان را به ما معرفی می‌کنید؟

(به فکر فرو می‌رود) در مجموع فکر می‌کنم اگر جلال الدین ماشاریپوف جزو نفرات اصلی استقلال به میدان برود، شانس گلزنی خواهد داشت. البته باید مسابقه شروع شود و ببینیم چه شرایطی در داخل زمین رخ می‌دهد.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn