تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مهر 1403 - 5:35
28 بازدید
کد خبر : 324510

نقش لندن در تشدید جنگ اوکراین

نقش لندن در تشدید جنگ اوکراین

مقامات کاخ کرملین درصدد سنجش دقیق کمی و کیفی نقش‌آفرینی لندن در جنگ اوکراین هستند و به نظر می‌رسد با مشخص شدن نتایج این تحقیقات، رویکرد رادیکال‌تر و عمل‌گرایانه‌تری را در تقابل با انگلیس در پیش بگیرند. به گزارش خبرگزاری آنا، اگرچه مقام‌های انگلیس علاقه زیادی به اظهارنظر‌های رسمی در خصوص جنگ اوکراین ندارند، اما

مقامات کاخ کرملین درصدد سنجش دقیق کمی و کیفی نقش‌آفرینی لندن در جنگ اوکراین هستند و به نظر می‌رسد با مشخص شدن نتایج این تحقیقات، رویکرد رادیکال‌تر و عمل‌گرایانه‌تری را در تقابل با انگلیس در پیش بگیرند.

به گزارش خبرگزاری آنا، اگرچه مقام‌های انگلیس علاقه زیادی به اظهارنظر‌های رسمی در خصوص جنگ اوکراین ندارند، اما نقش پنهان و آشکار آنها در تشدید مناقشه جاری میان کی‌یف و مسکو غیرقابل‌انکار است. تحلیلگران حوزه روابط بین‌الملل متفق‌القول هستند که یکی از موانع چینش میز مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین، لندن است. دولت‌های کارگری و محافظه‌کار در انگلیس هر دو یک وجه اشتراک داشته و دارند: حفظ فرامتن و بستر جنگ در محیط پیرامونی روسیه.

به عبارت بهتر، انگلیسی‌ها معتقدند باید سایه بحران به‌صورت مستمر در اطراف و بطن معادلات امنیتی روسیه وجود داشته باشد.

بی‌دلیل نیست که دو نخست‌وزیر اخیر انگلیس، یعنی ریشی سوناک و کایر استارمر هر دو تشدید مناقشه در اوکراین را هدف مشترک سیاست خارجی خود قلمداد کرده و می‌کنند.

با گذشت زمان، شواهد و مستندات بیشتری در خصوص مداخله انگلیس در جنگ اوکراین منتشر می‌شود: از ارسال تجهیزات خاص نظامی و تسلیحاتی تا آموزش نیرو‌های اوکراینی.

بااین‌حال، افشاگری اخیر منابع روسی از همکاری نظامی-امنیتی لندن و کی‌یف نشان می‌دهد ماجرا فراتر از حد تصور اولیه است!

سرگئی لبدف هماهنگ‌کننده سازمان مخفی در اوکراین، اعلام کرد نیرو‌های مسلح روسیه به یک انبار مخفی در بندر چرنومورسک در استان اودسا که مزدوران انگلیسی در آنجا مستقر بودند، ضربه وارد کرده‌اند.

این انبار مهمات که به‌تازگی به‌طور محرمانه موشک‌هایی به آنجا رسانده شده بود، مورد اصابت قرار گرفته و نیرو‌های انگلیسی مستقر در این مکان، بلافاصله به سمت رومانی حرکت کرده‌اند. منابع امنیتی روسیه، درحال پیگیری این پرونده مهم هستند- پرونده‌ای که اگر ابعاد بیشتری از آن فاش شود، لندن با دردسر بزرگی مواجه خواهد شد.

مقامات کاخ کرملین درصدد سنجش دقیق کمی و کیفی نقش‌آفرینی لندن در جنگ اوکراین هستند. به نظر می‌رسد با مشخص شدن نتایج این تحقیقات، روس‌ها رویکرد رادیکال‌تر و عمل‌گرایانه‌تری را در تقابل با انگلیس و منافع آن در داخل و خارج از این کشور اروپایی در پیش بگیرند.

 نباید فراموش کرد که انگلیس در جریان وقوع جنگ اوکراین نیز با اصرار بر گسترش ناتو به شرق، نقش به سزایی در آغاز این تنش خطرناک بین‌المللی ایفا کرد. ضمن آنکه مقامات انگلیسی به ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین وعده داده بودند که در صورت وقوع جنگ، اقداماتی مانند ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز کی‌یف و عضویت فوری اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی را در دستور کار قرار خواهند داد- وعده‌هایی که هیچ‌یک از سوی لندن و واشنگتن عملیاتی نشد.

یکی دیگر از موضوعات مهم، نقش عملیاتی لندن در میدان جنگ است. به نظر می‌رسد استقرار برخی موشک‌انداز‌ها و ایستگاه‌های راداری در منطقه اودسا (و حتی برخی دیگر از مناطق حساس و سرنوشت‌ساز نبرد) با عاملیت انگلیس صورت می‌گیرد.

در تازه‌ترین تحول، دیوید لامی، وزیر امور خارجه انگلیس از متحدان غربی خواسته است تا در حمایت از اوکراین در برابر روسیه جسارت بیشتری از خود نشان دهند. اظهارات وی در جریان اصرار برای رفع محدودیت‌های استفاده از تسلیحات غربی دوربرد برای اوکراین جهت حمله به عمق خاک روسیه مطرح شد. 

کی‌یف از انگلیس موشک‌های سایه طوفان و از آمریکا موشک‌های اتکمز را دریافت کرده است؛ بااین حال فقط مجوز استفاده از آنها برای دفاع از خود در خاک کشورش را دارد و نباید به هیچ عنوان برای حمله به خاک روسیه از آنها استفاده کند.

پیش‌تر وزارت دفاع روسیه گزارش داده بود که در جریان حمله با استفاده از سامانه موشکی عملیاتی – تاکتیکی «اسکندر»، دو موشک‌انداز پدافند هوایی پاتریوت و یک ایستگاه راداری Giraffe نیرو‌های مسلح اوکراین در منطقه اودسا جنوبی منهدم شده است.

منبع:+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn