تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 مهر 1403 - 18:42
7 بازدید
کد خبر : 326558

آگهی/ همه چیز درباره آر تی ام اس

آگهی/ همه چیز درباره آر تی ام اس

جامعه ورزشی آفتاب نو: کد خبر: ۲۶۹۶۰۹ تاریخ انتشار: چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ – ۱۲:۲۲   آر تی ام اس (rTMS ) یا تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای تکراری یک روش درمانی غیرتهاجمی است که از پالس های مغناطیسی بدون درد برای کاهش علائم افسردگی یا بیماری هایی چون پارکینسون و … استفاده می کند. در

جامعه ورزشی آفتاب نو:

کد خبر: ۲۶۹۶۰۹

تاریخ انتشار: چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ – ۱۲:۲۲

 

آر تی ام اس (rTMS ) یا تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای تکراری یک روش درمانی غیرتهاجمی است که از پالس های مغناطیسی بدون درد برای کاهش علائم افسردگی یا بیماری هایی چون پارکینسون و … استفاده می کند. در این روش درمانی، نیازی به بستری شدن بیمار در بیمارستان نیست. همچنین بدون بیهوشی انجام می شود و بیمار در طول درمان، نیازی به استفاده از داروی بیهوشی یا یا آرام بخش ندارد.

به صورت معمول نیز، هر فرد برای درمان با آر تی ام اس (rTMS ) یاید پنج بار در هفته به یک کلینیک یا مطب پزشک مراجعه کند. طول دوره درمان با استفاده از این روش، معمولاً چهار تا شش هفته خواهد بود.

با توجه به اینکه این روش نوین و غیرتهاجمی در درمان اختلالات روانی، به ویژه درمان افسردگی با آر تی ام اس، نقش بسزایی ایفا می‌کند؛ ما در ادامه این مقاله، با بهره گیری از اطلاعات جامع و به روز سایت معتبر آر تی ام اس ایران، به بررسی دقیق و همه جانبه‌ روش درمانی تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای تکراری (rTMS) خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا با مکانیسم عملکرد rTMS، مزایای این روش درمانی و … آشنا شوید.

مکانیسم عملکرد آر تی ام اس چیست؟

در روش درمانی تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای تکراری (rTMS)، با استفاده از پالس های مغناطیسی، فعالیت سلول های عصبی در نواحی خاصی از مغز (که مسئول تنظیم خلق و خو هستند.) تحریک می شود.

شدت میدان مغناطیسی مورد استفاده در rTMS تقریباً مشابه شدت میدان مغناطیسی در اسکن تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) خواهد بود.

اقدامات لازم برای انجام درمان آر تی ام اس چیست؟

قبل از شروع درمان، باید هر چیزی را مانند جواهرات فلزی و کارت های اعتباری که به آهن ربا حساس است، از خود دور کنید. برای محافظت از شنوایی خود نیز، ملزم به استفاده از گوش گیر هستید. زیرا دستگاه rTMS صدای کلیک بلندی ایجاد می کند.

در هر جلسه بر روی یک صندلی راحت خواهید نشست. سپس پزشک یا تکنسین اندازه گیری هایی انجام خواهد داد تا بهترین مکان برای قرار دادن سیم پیچ الکترومغناطیسی دستگاه آر تی ام اس (که پالس های مغناطیسی را ارسال می کند) را بر روی سر بیمار پیدا کند.

به صورت معمول اولین جلسه درمانی به دلیل، صرف زمان برای پیدا کردن مکان دقیق قرار گیری سیم پیچ ها، کمی بیشتر و در حدود یک ساعت طول می کشد.

پزشکب برای یافتن دوز مناسب (قدرت مغناطیسی) برای درمان بیمار، ابتدا قشر حرکتی را هدف قرار می دهد. این قسمت از مغز کنترل حرکت عضلات را بر عهده دارد. آن ها چند پالس مغناطیسی کوتاه را تا زمانی که قدرت مورد نیاز برای تکان خوردن دست یا انگشتان شما را پیدا کنند، اعمال خواهند کرد. این آستانه حرکتی شما نامیده می شود.

سپس پزشک سیم پیچ الکترومغناطیسی را به جلو می برد تا قسمت دیگری از مغز به نام قشر پیش پیشانی پشتی جانبی را هدف قرار دهد. این ناحیه از مغز شناخته شده است که در افسردگی نقش دارد. اندازه‌گیری ها و آزمایش برای یافتن آستانه حرکتی شما نیازی نیست که در هر جلسه تکرار شوند.

احساس بیمار در زمان انجام درمان با آر تی ام اس چیست؟

درمان با استفاده از این روش، حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می کشد. در طول درمان، احتمالاً بیمار احساس ضربه زدن روی پوست سر خود زیر سیم پیچ را خواهد داشت و صدای کلیک بلندی می شنود. این صدا از خاموش و روشن شدن سیم پیچ الکترومغناطیسی برای ارسال پالس های مغناطیسی ایجاد می شود و صدای آن تقریباً به اندازه صدای اسکن MRI است

عوارض جانبی درمان با آر تی ام اس چیست؟

اکثر افراد عوارض جانبی زیادی در طول درمان ندارند. با این حال، برخی افراد ممکن است عوارض جانبی خفیف و موقتی را تجربه کنند. به عنوان مثال از این عوارض عبارت اند از:

  • سردرد: حدود ۵۰ درصد افراد در طول یا بعد از جلسات اول آر تی ام اس خود سردرد دارند. این سردردها معمولاً خفیف هستند و می توان آن ها را با داروهای مسکن بدون نسخه درمان کرد. در طول درمان نیز، سردردها اغلب کمتر و کمتر می شوند.
  • احساس درد: خیلی کم اتفاق می افتند که افراد در طول اولین درمان خود احساس سوزن سوزن شدن یا تکان خوردن در عضلات صورت خود داشته باشند.

پزشک می تواند بلافاصله موقعیت سیم پیچ و قدرت پالس های مغناطیسی را تنظیم کند تا بیمار درد کمتری احساس کند.

هر گونه ناراحتی باقی مانده نیز، معمولاً با درمان های اضافی از بین می رود.

سرگیجه: برخی افراد در طول یا درست بعد از درمان های احساس آر تی ام اس سرگیجه می کنند. سرگیجه معمولاً بلافاصله بعد از جلسه درمانی از بین می رود و با هر درمان کمتر احساس می شود.

خطرات و مشکلات rTMS

تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای تکراری یک درمان ایمن و مؤثر در نظر گرفته می شود. با این حال، از خطرات و مشکلات این درمان که در به ندرت و خیلی کم بیماران به آن دچار می شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات شنوایی: درصد کمی از افراد، حتی با استفاده از گوش گیر، می گویند که بلافاصله بعد از یک جلسه آر تی ام اس مشکل شنوایی پیدا می کنند. این عارضه جانبی به صورت معمول موقتی است. از طرف دیگر، در صورتی که از گوش گیر استفاده نکنید، ممکن است باعث از دست دادن شنوایی برای طولانی مدت شود.
  • بدتر شدن علائم اختلال دو قطبی: گزارش هایی از تحریک یک دوره شیدایی در افرادی که قبلاً اختلال دو قطبی داشته اند، توسط rTMS وجود دارد. علائم یک دوره شیدایی شامل رفتار پرخطر و تکانشی، افکار مسابقه ای و احساس عدم نیاز به خواب یا غذا خوردن زیاد است.
  • تشنج: این مشکل در افراد تحت درمان بسیار نادر است. با این حال، مهم است که به پزشک خود بگویید که آیا اختلال تشنجی دارید یا قبلاً تشنج را تجربه کرده اید.

اگر یک بیماری پزشکی دارید که شما را در معرض خطر بسیار بالای تشنج قرار می دهد، پزشک شما ممکن است درمان با آر تی ام اس را به شما پیشنهاد ندهد.

rTMS چقدر مؤثر است؟

از این شیوه برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله افسردگی های مقاوم به درمان، اختلالات اضطرابی، اختلالات حرکتی ناشی از بیماری هایی چون پارکینسون و … استفاده می شود. در مطالعات انجام شده بر روی بیماران به ویژه افرادی که افسردگی مقاوم به درمان داشتند، ۵۰ تا ۶۰ درصد با استفاده از آر تی ام اس درمان و بهبود یافته اند.

حدود ۳۰ درصد از این افراد نیز، بهبودی کامل داشتند (علائم آنها کاملاً از بین رفته بود).

با این حال، مانند اکثر روش های درمانی، اثرات rTMS نیز، دائمی نیستند. به طور متوسط، علائم پس از حدود یک سال باز می گردند. برخی افراد هنگامی که علائم بیماری آن ها باز می گردد، تصمیم می گیرند تا مجددا از این شیوه درمانی استفاده کنند.

سخن پایانی

تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای تکراری (rTMS) یک روش درمانی غیرتهاجمی است که برای تنظیم فعالیت مغز استفاده می شود. این روش می تواند در درمان طیف وسیعی از اختلالات عصبی و روانی موثر باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آر تی ام اس ،توصیه می کنیم به سایت جامع و به روز آر تی ام اس ایران مراجعه کنید.

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn