تاریخ انتشار : یکشنبه 8 مهر 1403 - 11:03
8 بازدید
کد خبر : 330768

زشت است که فوتبال ایران استادیوم ملی ندارد

زشت است که فوتبال ایران استادیوم ملی ندارد

 با نزدیک شدن به فیفادی، مهرماه دوباره تب و تاب تیم ملی و اخبار و حواشی این تیم داغ خواهد شد. به همین منظور نیز کادرفنی تیم ملی در‌صددند تا برای دو بازی سخت و حساس پیش‌رو مقابل ازبکستان و قطر، بهترین‌های فوتبال ایران را به اردو دعوت کنند. بر همین اساس نیز کادر تیم

 با نزدیک شدن به فیفادی، مهرماه دوباره تب و تاب تیم ملی و اخبار و حواشی این تیم داغ خواهد شد. به همین منظور نیز کادرفنی تیم ملی در‌صددند تا برای دو بازی سخت و حساس پیش‌رو مقابل ازبکستان و قطر، بهترین‌های فوتبال ایران را به اردو دعوت کنند. بر همین اساس نیز کادر تیم ملی و در رأس آنها آندرانیک تیموریان راهی اراک شدند تا دربی ۱۰۴ را از نزدیک تماشا کنند. به همین بهانه دقایقی با آندو در «فرهیختگان» به صحبت پرداختیم که متن آن را در ادامه از نظر می‌گذرانید. 

کجایید و در چه حالید؟ به نظر می‌رسد در ایام تعطیلی تمرینات تیم ملی، مشغول رسیدگی به آکادمی تیموریان باشید؟

تا حدودی اوضاع را پیگیری می‌کنم. آکادمی‌مان در تهران هر ۳ شعبه‌اش فعال است و آکادمی دبی هم فعال شده اما مهم‌تر از آن، مشغول کار در تیم ملی و خدمت به این تیم در کنار آقای قلعه‌نویی‌ام. 

به نظر می‌رسد به صورت سازماندهی شده مشغول کار با استعدادها در رده‌های سنی باشید. به این بحث نگاه مادی هم دارید؟

از روز اول که آکادمی تیموریان را تاسیس کرده و کار را شروع کردیم دیدگاه‌مان این بود که بتوانیم استعدادهایی که در رده‌های سنی مختلف حضور دارند را به‌صورت اصولی و آکادمیک زیر نظر خودمان داشته باشیم. ضمن اینکه در اکثر رده‌هایی که در حوزه شمال‌شرق مشغولیم، بچه‌ها در کوران مسابقات و شرایط بازی هم قرار می‌گیرند. کما اینکه در سال اولی که تیم نونهالان در دسته دوم شکل گرفت طی یک فصل به دسته اول صعود کرد. رده‌های دیگرمان هم قهرمانی در این حوزه را در کارنامه دارند. در کل داریم کار می‌کنیم تا برای آینده فوتبال ایران، بازیکنان و استعدادهای خوبی را از دل این آکادمی و شعبه‌های داخلی و خارجی که داریم استخراج کرده تا به این ترتیب به فوتبال ایران کمک کنیم. 

به تیم‌داری در فوتبال ایران با همین بازیکنانی که پرورش می‌دهید در رده‌های سنی بالاتر و لیگ‌های برتر استانی و کشوری هم فکر می‌کنید؟

شرایط باید مهیا باشد. ما از آکادمی خودمان نیروها را تامین می‌کنیم و تیمی نیستیم که از این‌طرف و آن‌طرف بازیکن بگیریم. البته همه بچه‌های ما به خودی خود مستعدند یا آنها را در آکادمی پرورش داده‌ایم تا به نقطه‌ای برسند که برای تیم‌های خودمان در سطح مسابقاتی که در آن شرکت می‌کنیم، بازی کنند. بنابراین اگر شرایط مهیا باشد و در آینده اتفاقات خوبی رخ دهد چراکه نه! در رده‌های بالا حتما می‌توانیم تیم‌داری هم کنیم. 

یک بار دیگر گلی که به بوریرام زدید، به‌عنوان زیباترین گل تاریخ رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا انتخاب شد. در این مورد صحبت‌های زیادی مطرح شده اما به نظر می‌رسد این موضوع برای فوتبال ایران افتخار کمی نباشد. 

در وهله اول این اتفاق همان‌طور که گفتید برای فوتبال ایران یک افتخار بزرگ است. سپس برای من هم یک افتخار است که توانستم در لیگ قهرمانان آسیا در مرحله یک‌چهارم از آن فاصله به بوریرام در تایلند گل بزنم تا تیمم به نیمه‌نهایی آسیا صعود کند. بنابراین این گل برای شخص خودم یکی از گل‌های بیادماندنی به شمار می‌رود که در دوران حرفه‌ای ورزشی‌ام به ثمر رساندم. در هر صورت این گل نه‌فقط برای من بلکه برای تک‌تک کسانی که آن بازی را دیدند و آن گل و نتیجه‌اش را به یاد دارند، خاطره‌ انگیز است. 

گل‌های قشنگ زیادی زدید اما به نظر این گل برای خودت هم حس و حال دیگری داشته باشد. 

به بحرین گل قشنگی زدم و در تیم‌های باشگاهی هم گل‌های خوبی زده‌ام اما در بازی با بوریرام بازی حساسی داشتیم و آنجا پای نام ایران و استقلال ایران در لیگ قهرمانان آسیا در میان بود. بنابراین برایم گل خاطره‌انگیزی به شمار رفته و هنوز هم فکر می‌کنم بهترین گل زندگی‌ام باشد. 

هنوز هواداران استقلال بعد از ۱۲-۱۰ سال حسرت می‌خورند که چرا آن تیم با انبوهی از ستاره‌ها به فینال آسیا و احیانا قهرمانی لیگ قهرمانان نرسید. 

واقعا مقابل اف‌سی‌سئول بدشانسی آوردیم و در مقابل این تیم در کره‌جنوبی نباید با ۲ گل می‌باختیم. با این شکست شرایط مقداری بد شد. بالاخره تیم کره‌ای هم بازیکنان و نفرات خیلی خوبی داشت. ما هم تیم خوبی بودیم اما در بازی رفت نتیجه‌ای رقم خورد که مقداری استقلال ایران را از جام دور کرد. در تهران هم تا دقایق پایانی ۲ بر یک جلو بودیم اما آن نتیجه دیگر به درد تیم ما برای صعود به فینال نمی‌خورد. البته فاصله زمانی بازی بوریرام با اف‌سی‌سئول هم کم بود و مستقیم از تایلند به کره رفتیم. با این حال جلوی تیم کره‌ای خیلی خوب بازی کردیم و بر حسب اتفاق از این تیم گل خوردیم. هنوز هم این گل را به یاد دارم و گل بدی خوردیم که موجب این شکست شد. 

به‌تازگی لوکا مودریچ، کاپیتان کرواسی و بازیکن رئال‌مادرید پیراهن شماره ۱۰ خود در رئال‌مادرید را برایتان امضا کرده و به شما اهدا کرد. داستان این پیراهن چه بود؟

مقابل لوکا در بازی با کرواسی در زمان سرمربیگری برانکو در تیم ملی بازی کرده بودم. دیداری که ۲ – ۲ به پایان رسید. یک ارتباط کوچک هم از گذشته با هم داشتیم که او محبت کرده و پیراهنش را به من تقدیم کرد. 

برای تماشای دربی ۱۰۴ همراه با اعضای کادرفنی تیم ملی راهی اراک شدید. این سفر چطور بود و چه دستاوردهایی را به همراه داشت؟

ما دستورات آقای قلعه‌نویی را به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی پیگیری و اجرا می‌کنیم. بازی‌های لیگ را به‌صورت دوره‌ای و چرخشی زیرنظر داریم و اگر شرایطش مهیا باشد در استادیوم‌ها حاضر می‌شویم تا بتوانیم اطلاعاتی به آقای قلعه‌نویی دهیم که او را به‌خوبی از وضعیت و شرایطی که برای بازیکنان وجود دارد آگاه کند. در این بین مربیانی که برای بازی‌های مختلف راهی استادیوم می‌شوند دیدگاه‌های خود بعد از ارزیابی‌های لازم بازیکنان را در اختیار وی قرار می‌دهند اما درنهایت خود آقای قلعه‌نویی تصمیم نهایی را گرفته و نفرات تیم ملی را به اردو دعوت می‌کند. 

دربی ۱۰۴ چطور بود؟

بازی بدی نبود اما می‌توانست از لحاظ کیفی خیلی بهتر از این باشد. کاری با نتیجه‌ای که به دست آمد ندارم اما دربی است و یک بازی که شرایط خاص خودش را دارد.  

از لحاظ فنی به‌عنوان مربی تیم ملی، توقعی که داشتید از این دیدار برآورده شد؟

فکر می‌کنم دو تیم باید خیلی بهتر از اینها بازی می‌کردند. اما شرایط جوری بود که این‌طور نشد. در هر صورت هر مربی دیدگاه و استراتژی خاص خودش را برای این بازی مهم دارد. ما داخل تیم‌هایشان نیستیم که ببینیم چه صحبت‌هایی بین مربیان و بازیکنان‌شان رد و بدل می‌شود. 

اینکه این بازی با این درجه از اهمیت در شهری مثل اراک با ۸ هزار تماشاگر برگزار می‌شود، عجیب نبود؟

الان تیم ملی برای بازی‌هایش متاسفانه ورزشگاه ندارد. به اصفهان رفتیم و آن برخوردها در انتهای بازی پیش آمد. آزادی هم که به بهره‌برداری نرسیده و هنوز آماده نیست. الان هم که باید به مشهد برویم. برای فوتبال ایران بد است که تیم ملی یک زمین استاندارد برای بازی‌های خود ندارد. تیم ملی هر کشور به نظرم باید در استادیوم ملی خودش همیشه بازی کند. حالا شاید کشورهای دیگر دو سه استادیوم ملی داشته باشند اما ما فقط استادیوم آزادی را داریم. 

به نظر می‌رسد اگر ازبکستان و قطر را ببریم، وضعیت صعود به جام‌جهانی ۲۰۲۶ در همین دور رفت تا حد زیادی مشخص شود. 

با توجه به تفکراتی که سرمربی تیم ملی و کادر تیم ملی دارند و به‌خصوص بازیکنانی که در اختیار داریم؛ خیلی خوشبینم که بعد از این دو بازی بتوانیم با نتایج مطلوبی به جام‌جهانی صعود کنیم. اما مهم این است که در این بازی‌ها و در گروه خودمان در بازی‌های مهم رو در رو نبازیم و همه امتیازات یک دیدار را به رقیب تقدیم نکنیم. در وهله بعدی باید بتوانیم امتیازات کافی را جمع‌آوری کنیم تا بتوانیم به‌عنوان یکی از نخستین تیم‌ها به جام‌‌جهانی ۲۰۲۶ صعود کنیم. 

ازبکستان دوباره برایمان دردسرساز نمی‌شود؟

ازبک‌ها تیم خیلی خوبی دارند و کاملا فوتبال‌شان هم از لحاظ فیزیکی و هم تکنیکی به ایران نزدیک است. فکر می‌کنم برای هر دو تیم بازی جلوی یکدیگر در استادیوم تاشکند بسیار سخت باشد، چون در این بازی هر تیمی باهوش‌تر باشد می‌تواند یک بازی شش امتیازی را به سود خود به اتمام برساند. 

بعد هم بازی با قطر و یادآوری خاطرات تلخ نیمه‌نهایی جام ملت‌ها. 

بعد از اتفاقاتی که متاسفانه در جام ملت‌ها افتاد فکر می‌کنم الان زمان خوبی است که بتوانیم قطر را در مشهد شکست داده و به این حرف و حدیث‌ها و خاطرات تلخی که در چند ماه گذشته اتفاق افتاده بود خاتمه دهیم. 

چه زمانی مربیگری در سطح باشگاهی را آغاز می‌کنید؟

فعلا که حالا با آقای قلعه‌نویی در تیم ملی‌ایم. ان‌شاءالله تیم ملی بتواند به جام‌جهانی صعود کند تا بعد ببینیم چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و چه آینده‌ای برای کادر تیم ملی پیش‌رویمان قرار می‌گیرد. ان‌شاءالله در وهله اول بتوانیم مردم ایران و طرفداران واقعی تیم ملی را شاد کنیم. 

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn