تاریخ انتشار : یکشنبه 8 مهر 1403 - 18:12
10 بازدید
کد خبر : 331195

خاطره مومنی‌شریف  از یک دیدار جاودانه

خاطره مومنی‌شریف  از یک دیدار جاودانه

در آخرین روزهای سفر بودیم که خبر دادند فرصت دیدار با شهید سیدحسن نصرا… فراهم شده است. وی در ادامه توضیح داد: پیش از این‌که شهید نصرا…، دبیرکل حزب‌ا… لبنان شود، او را می‌شناختم و اخبارش را پیگیری می‌کردم. درخشش دوران رهبری این شهید بزرگوار به‌خصوص در سال ۲۰۰۰ که اسرائیل بعد از حدود یک

در آخرین روزهای سفر بودیم که خبر دادند فرصت دیدار با شهید سیدحسن نصرا… فراهم شده است.

وی در ادامه توضیح داد: پیش از این‌که شهید نصرا…، دبیرکل حزب‌ا… لبنان شود، او را می‌شناختم و اخبارش را پیگیری می‌کردم. درخشش دوران رهبری این شهید بزرگوار به‌خصوص در سال ۲۰۰۰ که اسرائیل بعد از حدود یک دهه از خاک لبنان خارج شد، سراسر افتخار بود و به همین دلیل آوازه او در تمام دنیا پیچیده بود و قطعا دیدار با چنین شخصیت برجسته‌ای، برای هر نویسنده تجربه‌ای ارزشمند بود و طبیعتا همه ما از این اتفاق بسیار خوشحال بودیم.

مومنی‌شریف در ادامه افزود: دیدار ما با دبیرکل حزب‌ا… در آپارتمانی در ضاحیه صورت گرفت که در طبقه پایین آن مردم عادی سکونت داشتند و در طبقات بالاتر، دفتر شهید نصرا… قرار داشت. مواجهه شهید نصرا… با نویسندگان ایرانی بسیار صمیمی بود و حتی برخلاف تصور ما که گمان می‌کردیم نیاز به مترجم خواهیم داشت، دیدیم که دبیرکل حزب‌ا… لبنان، فارسی را روان و با لهجه‌ای شیرین هم صحبت می‌کند.

نویسنده رمان «ماه و بلوط» تصریح کرد: یکی از نکات جالبی که در کلام شهید نصرا… شنیدیم این بود که تمامی پیروزی‌ها و فتوحاتی که در آن مدت به دست آورده بودند را منبعث از انقلاب اسلامی ایران می‌دانستند.

خاطرم هست یکی از دوستان در سخنانش، ظفرمندی‌های لبنان را به چهره‌های دیگری نسبت داد، اما سیدحسن نصرا… تأکید می‌کرد که همه علما و بزرگان در این پیروزی‌ها نقش دارند؛ اما به نظر او عاملی که جانی دوباره به شیعیان لبنان بخشیده بود، امام‌خمینی و نهضت انقلابی وی بود و خود را مدیون انقلاب اسلامی می‌دانست.

مؤمنی‌شریف در ادامه گفت: شهید نصرا… تعریف می‌کرد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، شیعیان در لبنان جایگاه مناسبی نداشتند و در ذلت بودند، اما پس از انقلاب اسلامی ایران، شیعه هویت واقعی خود را بازیابی کرد. جالب آن‌که حزب‌ا… لبنان نخستین گروهی بود که توانست در مقابل اسرائیل به پیروزی برسد که ناشی از عقیده راسخ آنها بود.

وی تأکید کرد: محبت عمیق شهید نصرا… به امام‌خمینی‌(ره) و مقام معظم رهبری واقعا حقیقی و محسوس بود و تعریف می‌کردند که امام‌خمینی(ره)، آیت‌ا… خامنه‌ای را (که آن زمان ریاست‌جمهوری ایران را بر عهده داشتند)، به حزب‌ا… معرفی کرده بودند و تأکید داشتند که پس از امام، نیروهای حزب‌ا… در همکاری و تعامل با مقام معظم رهبری باشند. شهید نصرا… در بخشی از سخنان خود در آن دیدار، تأکید داشتند که مقام معظم رهبری یکی از معماران اصلی در موفقیت‌های حزب‌ا… بوده است. درنهایت این‌که گفت‌وگوهایی که بین نویسندگان و شهید نصرا… در آن دیدار رد و بدل شد، بسیار شیرین و با بیان شهید واقعا گیرا و دلنشین بود.

مؤمنی‌شریف در مورد تحولات رهبری حزب‌ا… در دوران شهید نصرا… و تبدیل آن به مکتبی فرهنگی نیز عنوان کرد: البته که این تحولات ناشی از اقتضائات زمان هم بود؛ پیش از شهید نصرا…، رهبری حزب‌ا… را شهید عباس موسوی برعهده داشت و لبنان در شرایط جنگی بود. آن زمان اسرائیل تا نزدیکی منطقه ضاحیه را اشغال کرده بود، اما در ضاحیه با حزب‌ا… مواجه شد و حزب‌ا… جلوی پیشروی آنها را گرفت. بنابراین در دوران رهبری شهید موسوی، تمامی جنوب لبنان که پایگاه حزب‌ا… است در دست اسرائیلی‌ها بود.

این منتقد ادبی اضافه کرد: مقاومت در شرایط جنگی راهش را ادامه می‌داد تا آنجا که پس از شهادت شهیدالموسوی، شهید نصرا… رهبری حزب‌ا… را به عهده گرفت و پیروزی حاصل شد و صهیونیست، کشته‌های زیادی داد. پس از این پیروزی‌ها حزب‌ا… فرصت بیشتری برای کارهای فرهنگی پیدا کرد و تشکیلاتی را به‌وجود آورد که الگوبرداری شده از انقلاب اسلامی ایران بود؛ مانند تشکیل بنیادشهید لبنان، کمیته امداد و تشکیل سازمان رسالات که با هدف کارهای فرهنگی و هنری که حوزه‌هنری ما با این مؤسسات و تشکیلات در ارتباط بود. حوزه‌هنری حتی در تأسیس شبکه تلویزیونی المنار همکاری کرد. خاطرم هست زمانی که مدیر حوزه‌هنری بودم، بیش از ۳۰ دوره آموزشی برای هنرمندان رسالات برگزار کردیم که بیشترین بخش آن مربوط به تاریخ شفاهی بود. خوشبختانه حزب‌ا… هم شروع به ثبت و تدوین زندگینامه شهدای خود کرد و ترجمه‌هایی از زندگینامه شهدای ایرانی را نیز به مخاطبان خودشان عرضه کردند.

نویسنده کتاب «اشغال» متذکر شد: شهید سیدحسن نصرا… انسانی باهوش و جزء نوابغ دنیا بود. وی با همه محدودیت‌هایی که وجود داشت، طی این سال‌ها، مدبرانه حزب‌ا… را مدیریت کرد و افتخاراتی باقی گذاشت که محور مقاومت ادامه‌دهنده همین راه خواهد بود.

بی‌شک شهید سیدحسن نصرا… از سال‌های قبل آماده شهادت بود و این‌گونه نبود که برای دوران پس از خود فکری نکرده باشند. بارها نسبت به جان این شهید سوءقصد هم شده بود؛ بنابراین شهید بزرگوار قطعا هوشیاری و آمادگی همیشگی داشته است.

مؤمنی‌شریف خاطرنشان کرد: شهید نصرا… طراح پیچیده‌ترین مبارزات با رژیم صهیونیست بوده و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند: شهادت رهبران حزب‌ا… صدمات جدی به سازمان آنها نخواهد زد. حتما فقدان چنین شخصیت‌های برجسته‌ای اثرات خودش را خواهد داشت، اما آن‌گونه نیست که دشمن بتواند از آن سوءاستفاده کند یا حزب‌ا… نتواند به حیات خود ادامه دهند. حزب‌ا… روی تربیت نیرو و کادرسازی سال‌ها کار کرده و بنیان‌های بسیار مستحکمی دارد. جنگ سوریه فرصت خوبی برای حزب‌ا… بود تا بتواند در حوزه نظامی، فرماندهان جدیدی را کشف و تربیت کند. بر این اساس نسل جدیدی حزب‌ا… را اداره و فرماندهی خواهند کرد. این جوانان با بهره‌مندی از تجربه گذشتگان، شوق و هوش جوانی هم دارند و سنت الهی هم بر پیروزی خون‌های پاک در مقابل جبهه باطل است.

رئیس اسبق حوزه هنری با اشاره به این‌که خداوند در قرآن فرموده است هم از افراد باایمان دفاع می‌کند، هم راه درست را به کسانی که در راه خدا جهاد می‌کنند نشان می‌دهد، افزود: جبهه مقاومت نسبت به قبل بسیار وسیع شده و امروز تمام دنیا به محور مقاومت توجه دارد و حزب‌ا… تازه بخشی از محور مقاومت است. همین حالا جوانان باایمان یمنی و عراقی اقداماتی انجام می‌دهند که هربار دنیا را متحیر می‌کند. بنابراین آینده از آن محور مقاومت است، و قطعا پیروزی با رزمندگان اسلام خواهد بود. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند، «سرنوشت منطقه به دست حزب‌ الله رقم خواهد خورد.»

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn