تاریخ انتشار : یکشنبه 8 مهر 1403 - 22:28
13 بازدید
کد خبر : 331443

حاشیه‌صحن علنی/ مجلس تحت‌ اثر ترور سیدحسن نصرالله / ظریف در تیررس جبهه پایداری

حاشیه‌صحن علنی/ مجلس تحت‌ اثر ترور سیدحسن نصرالله / ظریف در تیررس جبهه پایداری

صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی تحت تاثیر شهادت سیدحسن نصرالله قرار داشت و یک ساعت ابتدایی آغاز صحن به صورت غیرعلنی برگزار شد و بدور از چشم خبرنگاران بود. به گزارش «شایانیوز» به نقل از تجارت نیوز؛ بر اساس آنچه نمایندگان به رسانه‌ها گفته‌اند در صحن غیرعلنی درباره تحولات لبنان و ترور سیدحسن نصرالله صحبت

صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی تحت تاثیر شهادت سیدحسن نصرالله قرار داشت و یک ساعت ابتدایی آغاز صحن به صورت غیرعلنی برگزار شد و بدور از چشم خبرنگاران بود.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از تجارت نیوز؛ بر اساس آنچه نمایندگان به رسانه‌ها گفته‌اند در صحن غیرعلنی درباره تحولات لبنان و ترور سیدحسن نصرالله صحبت شده و گزارشی در این خصوص به اطلاع نمایندگان رسیده است. 

بعد از یک ساعت درهای صحن علنی به روی خبرنگاران باز شد. فضای صحن مجلس متناسب با یادبود و بزرگداشت شهادت دبیرکل حزب الله لبنان و جلوی تریبون هیات رئیسه به عکسی از سیدحسن نصرالله اختصاص داده شده بود.

Untitle

Untit

قالیباف رئیس مجلس نطقی درباره تحولات لبنان و جنایات رژیم صهیونیستی قرائت کرد. در پایان صحبت‌های قالیباف عمده نمایندگان با حضور جلوی جایگاه هیات‌رئیسه مجلس شعارهایی مانند «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر آمریکا»، «حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست»، «ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده» سر دادند. همزمان با این اقدام نمایندگان، هیات‌رئیسه مجلس و شخص قالیباف هم برخواستند و به شعاردهندگان پیوستند.

نمایندگان بخشی از حقوق خود را به رزمندگان و مردم لبنان اهدا می‌کنند

همچنین آن طور که هادی محمدپور، نماینده مجلس به تجارت‌نیوز خبر داد نمایندگان بخشی از حقوق خود را به رزمندگان و مردم لبنان اهدا کردند. در جریان صحن علنی مجلس کاغذی بین نمایندگان دست به دست می‌شد و نمایندگان آن را امضا می‌کردند. محمدپور درباره محتوای این نامه به تجارت‌نیوز گفت که محتوای متن محکومیت و اهدای کمک مالی به لبنان بود و براساس آن نمایندگان همه یا قسمتی از حقوق خود را برای کمک به لبنان اهدا کردند. 

صباغیان: پیشنهاد من به مسئولان داشتن سلاحی است که آنها دارند و ما نداریم 

محمدرضا صباغیان، نماینده ابرکوه در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراها در ابتدای توضیحات خود ضمن محکوم کردن حوادث لبنان خطاب به مسئولان کشور تاکید کرد: پیشنهاد من به مسئولان داشتن سلاحی است که آنها دارند و ما نداریم.

اما در کنار حوادث لبنان و ترور سیدحسن نصرالله که فضای صحن علنی مجلس تحت تاثیر آن بود، نمایندگان به مسائل و دغدغه‌های ملی و حوزه انتخابیه خود هم پرداختند. 

مطالبات کشاوزران همچنان تذکر پر تکرار نمایندگان به دولت است

به روال دو سه ماه گذشته موضوع پرداخت مطالبات کشاورزان و گندم‌کاران امروز هم موضوع تذکر نمایندگان مجلس بود و نمایندگان پرتکرار به آن پرداختند. در ادامه به برخی از این تذکرات و مشکلات اشاره شده است.

سیدجواد حسینی‌کیا، نماینده سنقر در این باره گفت: «آقای پزشکیان با گذشت ۲ ماه مطالبه کشاورزان پرداخت نشده است، کشاورزان در مناطق سردسیر که دیر گندم‌های خود را تحویل دادند هم اکنون پول خرید بذر، کود و پرداخت هزینه‌های کشاورزی را ندارند و کسی به آنها قرض نمی‌دهد. به چه کسی مراجعه کنند؟»

او افزود: «مردم ناراحت هستند و حق آنها پرداخت نمی‌شود، در حالی که بانک‌ها در صورت تاخیر یک روزه پرداخت اقساط ضامنان را احضار کرده و از مردم می‌خواهند پولشان را پرداخت کنند، این برخورد دوگانه پایان یابد.»

سیدکریم معصومی خسروآبادی، نماینده فومن و شفت هم با اشاره به مشکلات کشاورزان خطاب به وزارت کشاورزی تاکید کرد: «آیا می دانید محصول برنج شالیکاران هنوز در انبارها دپو شده و خبری از خرید تضمین گندم نیست و با این وضع حرف از واردات برنج می‌شود؟ آیا از مشکلات کشاورزان و روستانشینان مطلع هستید، آیا می‌دانید که روستاها از جمعیت خالی شده و مدرسه‌ها تعطیل شده و جامعه روستایی پیر و فرسوده شده است؟ چه آینده برای روستاییان ترسیم کرده‌اید؟ آیا می‌دانید به بهانه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی چه بلایی سر روستاییان می‌آورند.»

نادرقلی ابراهیمی، نماینده اراک و عضو کمیسیون کشاورزی هم به سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصاد و دارایی برای اجرایی کردن قانون همسان‌سازی، پرداخت حقوق بازنشستگان که منابع آن در بودجه پیش‌بینی شده، پرداخت الباقی مطالبات گندمکاران، تولید برنجکاران، تامین تسهیلات سرمایه در گردش برای کشاورزان در شروع سال زراعی جاری، کاهش تورم اقلام مورد مصرف کلیه اقشار تذکر داد.

انتقاد نمایندگان از اجرایی نشدن قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

همچنین بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هم تذکرات متعدد نمایندگان را در پی داشت و چند نفری از نمایندگان نسبت به اجرا نشدن آن به دولت و سازمان برنامه و بودجه که نهاد تخصیص دهنده اعتبار به این مصوبه است، تذکر دادند. 

مهدی اسماعیلی، نماینده میانه در این باره تاکید کرد: «مجددا به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تاکید می‌کنیم، انتظار ماه به ماه صدور احکام و افزایش مبالغ آنها داد این قشر زحمتکش و فرهیخته را درآورده است.»

مصطفی نخعی، نماینده نهبدان هم در این باره خطاب به دولت گفت: «با وجود پیش‌بینی منابع چرا با بی‌توجهی به قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و عدم اجرای آن می‌خواهیم نارضایتی در کشور ایجاد شود.»

ظریف همچنان در تیررس نمایندگان جبهه پایداری و طیف نزدیک به آنها / تهدید دولت اعمال نظارت قانونی

موضوع دیگری که از حواشی پرتکرار این روزهای مجلس است و تقریبا در هر جلسه صحن علنی به آن پرداخته می‌شود، موضوع حضور محمدجواد ظریف، وزیر اسبق وزارت امور خارجه در جایگاه معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری است. نمایندگان جبهه پایداری و طیف اصولگرای نزدیک به آنها از هر فرصتی برای تذکر و انتقاد نسبت به حضور ظریف در دولت استفاده می‌کنند. 

احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی و نماینده شهرکرد امروز با اشاره به مغایرت حضور ظریف با قانون و طرح وفاق ملی رئیس‌جمهور در دولت، مسعود پزشکیان و دولتش را به دخالت مجلس در این امر تهدید کرد. 

راستینه در نطق میان‌دستور خود با اشاره به این موضوع گفت: «انتصاب محمدجواد ظریف به عنوان معاون راهبردی مخالف صریح ماده ۲ قانون نحوه انتصابات اشخاص در مشاغل حساس است که به موجب آن افرادی که خود یا فرزندانشان یا همسرشان تابعیت مضاعف دارند، طبق قانون نمی‌توانند در مشاغل حساسی مانند معاونت ریاست‌جمهوری منصوب شوند. انتظار می‌رود رئیس‌جمهور قبل از اعمال ماده ۲۳۴ نظارتی مجلس خودش در این زمینه اقدام کند.»

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn