تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مهر 1403 - 0:27
5 بازدید
کد خبر : 331551

درباره آتش بس لبنان چه می دانیم؟

درباره آتش بس لبنان چه می دانیم؟

به گزارش آفتاب نو؛ حسین آجرلو؛ کارشناس مسائل لبنان: نخست وزیر لبنان در اظهار نظری بیان کرده است، هیچ گزینه‌ای جز راه‌حل دیپلماتیکی در باب درگیری های اخیر نیست و ارتش لبنان آمادهٔ اجرای قطعنامهٔ ۱۷۰۱ سازمان ملل مبنی بر عقب نشینی حزب الله از مرزهای لبنان تا رود لیتانی در صورت فراهم‌شدن شرایط لازم

به گزارش آفتاب نو؛ حسین آجرلو؛ کارشناس مسائل لبنان: نخست وزیر لبنان در اظهار نظری بیان کرده است، هیچ گزینه‌ای جز راه‌حل دیپلماتیکی در باب درگیری های اخیر نیست و ارتش لبنان آمادهٔ اجرای قطعنامهٔ ۱۷۰۱ سازمان ملل مبنی بر عقب نشینی حزب الله از مرزهای لبنان تا رود لیتانی در صورت فراهم‌شدن شرایط لازم است. این موضع‌گیری می‌تواند از جهاتی مهم و حتی تبعاتی بر روی جبهه مقاومت داشته باشد.

با توجه به نوع گفتار سیاسی و اجتماعی و همچنین بافتار ساحت سیاسی و امنیتی لبنان، اظهار نظر مقاماتی چون نحست وزیر این کشور؛ گرچه از اهمیت برخوردار است اما در استراتژی‌های کلان از اثرگذاری خاصی برخوردار نیست. با توجه به همین موضوع نمی‌توان چندان اظهار نظر آنان را چه از سر موضع منفی و چه مثبت به عنوان یک هدف راهبرد جدی و یا یک پالس ضعف قلمداد نمود. درباره اهمیت این موضوع و تبعات منفی آن بر مسأله مقاومت گفتنی است که اساساً با توجه به جایگاه حزب‌الله در جامعه لبنان و مثلتِ دولت، مردم و مقاومت حزب‌الله و نیروهای مقاومتی به عنوان یک جز لاینفک لبنان محسوب می‌شوند و بر سر مسائل کلان سیاسی و امنیتی هیچ اغماض و مماشاتی در به حاشیه راندن آنان نیست. استدلال بر ثبوت این جایگاه مقاومت بارها از سوی حزب الله بیان شده و آن عبارت است از اینکه، مقاومت آن نیروی آزادکننده جنوب لبنان از دست رژیم صهیونیستی بوده است.

از این نظرگاه ادعا مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای مقاومت لبنان به پشت رود لیتانی و ورود ارتش لبنان به مرز، چندان از اهمیت و بازتاب تأثیرگذاری برخوردار نیست. ضمن اینکه گفتنی است که اساسا چنین اظهار نظرهایی از سمت و سوی برخی چهره‌های سیاسی لبنان نظیر میقاتی که چندان با مواضع و رویکرد مقاومت همسو نیستند تکراری و مسبوق به سابقه است. این بیانات بارها در سطوح مختلفی بیان شده است و از این منظر نمی‌توان موضوع عقب نشینی حزب الله را به صرف چنین اظهاراتی مسجل و حتمی دانست و به آن چندان ضریب داد.

اما اساسا باید توجه کرد که هدف از این موضع‌گیری‌ها انتقال چه پیامی است؟ صهیونیست‌ها بر سر یک موضوع به شدت متمرکز هستند و آن ایجاد دوگانه معیشت و مقاومت است. به عبارتی آنان می‌خواهند چنین القا کنند روبه‌روی یک زندگی نرمال و معمولی زندگی سخت و دشوار مقاومتی است. اما آنچه که در عمل در حال شاهدیم این است که مردم لبنان بالاخص مردم جنوب که سایش قابل توجهی با موضوع مقاومت دارند با توجه به اتفاقات اخیر به خوبی پی بردند که معیشت آنان در گرو وجود و ارتقای مقاومت است و آنان از قضا بر خلاف هدف صهیونیست‌ها همسویی خوبی با حزب الله دارند. رویکرد میقاتی اگر به صرف ایجاد آتش‌بس باشد شاید مورد قبول نیروهای حزب الله واقع شد اما اگر قرار باشد به کل مقاومت را در جنوب از بین ببرد؛ مورد حمایت حزب الله واقع نخواهد بود و می‌تواند تبعات منفی نیز داشته باشد.

منبع خبر: همشـهری

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn