تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مهر 1403 - 21:10
13 بازدید
کد خبر : 332620

هشدار عارف به نخست وزیر روسیه درباره گذرگاه زنگزور/ هرگونه تغییرات در مرزها و ژئوپلتیک منطقه موجب تنش خواهد شد

هشدار عارف به نخست وزیر روسیه درباره گذرگاه زنگزور/ هرگونه تغییرات در مرزها و ژئوپلتیک منطقه موجب تنش خواهد شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست مشترک هیات‌های عالیرتبه ایران و روسیه عصر امروز ۹ مهر ۱۴۰۳ با حضور دکتر محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد. بنابر روایت ایرنا، عارف در این نشست با محکومیت جنایات رژیم صهیونسیتی در غزه و لبنان و همچنین اقدام بزدلانه این رژیم جعلی در شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست مشترک هیات‌های عالیرتبه ایران و روسیه عصر امروز ۹ مهر ۱۴۰۳ با حضور دکتر محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.

بنابر روایت ایرنا، عارف در این نشست با محکومیت جنایات رژیم صهیونسیتی در غزه و لبنان و همچنین اقدام بزدلانه این رژیم جعلی در شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، از مواضع سازنده فدراسیون روسیه در این زمینه قدردانی و تاکید کرد: اقدامات روسیه در شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند در جلوگیری از جنگ و کشتار مردم بیگناه غزه و لبنان بسیار موثر باشد.

وی با تاکید بر اینکه تقویت همکاری های تهران-مسکو موضع اصولی دولت چهاردهم است، تصریح کرد: گسترش همکاری‌ها با کشورهای همسایه از جمله روسیه جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد و باید در این دوره یادداشت تفاهم های همکاری های امضا شده بین دو کشور هر چه سریعتر عملیاتی شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تجربه مشترک دو کشور در مواجه با تحریم های آمریکا و کشورهای غربی، بر ضرورت تعمیق همکاری‌ها و روابط در همه زمینه ها و سطوح مدیریتی در راستای خنثی سازی این تحریم ها تاکید کرد.

عارف اهمیت تقویت همکاری های منطقه ای بین ایران و روسیه در موضوعات مشترک را خاطرنشان ساخت و تاکید کرد: باید در زمینه مسایل مرتبط با دالان زنگزور و کریدور شمال-جنوب بحث و تبادل نظرات بیشتری شود و بر این باور هستیم که هرگونه تغییرات در مرزها و ژئوپلتیک منطقه موجب تنش و سواستفاده بازیگران فرامنطقه ای خواهد شد.

وی همچنین بر تکمیل نیروگاه سیریک و واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه هسته ای بوشهر با توجه به فاینانس ۱/۲ میلیارد دلاری این پروژه تأکید کرد و ادامه داد: در کنار ارتباطات دو جانبه، همکاری های چند جانبه همانند ایران، چین و روسیه و اتحادیه های منطقه ای با افزایش رایزنی ها و حضور در تشکل های منطقه ای برای حل مشکلات و تقویت روابط منطقه بسیار مؤثر است.

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد: حجم مبادلات تجاری دو کشور ۲/۵ میلیارد دلار است که انتظار داریم با تلاش طرفین، سطح روابط تجاری و اقتصادی در شان دو کشور افزایش یابد.

عارف با تأکید بر اینکه بسیار خوشحالیم که راهبرد ایران و روسیه توسعه همکاری ها در همه زمینه های دو جانبه و چند جانبه است، تصریح کرد: در کنار توسعه همکاری های دو کشور، افزایش ارتباطات از طریق ساز و کارهای منطقه ای همانند بریکس، شانگهای و اتحادیه اورآسیا بسیار مفید و مؤثر است که تقویت و فعال شدن کمیسیون های مشترک دو کشور می تواند در این مسیر کمک کند.

وی بر ضرورت نهایی شدن موافقتنامه جامع همکاری‌های بین ایران و روسیه تأکید کرد و گفت: این توافقنامه می تواند مبنای همکاری های دو کشور باشد که در این راستا تقویت روابط بانکی دو کشور اهمیت اساسی دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به همکاری‌های بسیار خوب ایران و روسیه در زمینه های حمل و نقل کالا و مسافر اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای تکمیل و حل مشکلات فنی پروژه های حمل و نقل بین دو کشور از جمله کریدور شمال-جنوب و راه آهن رشت-آستارا آمادگی کامل دارد که در این زمینه علاوه بر اجرای هر چه سریع تر پروژه آستارا – بندرعباس باید راه آهن رشت – آستارا با همکاری شرکت های روسی هر چه سریع تر تکمیل و نهایی شود.

عارف افزود: در زمینه فعالیت های دانشگاهی علم و فناوری، به ویژه هایتک علاقمند همکاری با یکدیگر هستیم.

وی با قدردانی از طرف روسی برای نهایی شدن معاهده جامع و امضای آن در حاشیه اجلاس سران بریکس تصریح کرد: ۱۳ سند همکاری در این سفر باید توسط رؤسای کمیسیون های مشترک ایرانی و روسی نهایی شود و همچنین از حمایت های روسیه برای عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا قدردانی می کنیم و امیدواریم مقدمات عضویت ایران در این اتحادیه در اجلاس روز فردا در ارمنستان فراهم شود.

۲۹۲۱۹

منبع:+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn