تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مهر 1403 - 8:37
20 بازدید
کد خبر : 333216

درباره اسکواش و مدال فرشته اقتداری در آفریقای جنوبی | افرا ورزش

درباره اسکواش و مدال فرشته اقتداری در آفریقای جنوبی | افرا ورزش

به گزارش افرا ورزش، فرشته اقتداری دختر اهل جزیره کیش برای بار دوم طی هفته‌های اخیر تاریخ‌سازی کرده است و این بار مدال طلا روی سینه این دختر اسکواش‌باز می‌درخشد. اقتداری که برای شرکت در مسابقات چلنجر PSA ژوهانسبورگ راهی آفریقای جنوبی شد در این مسابقات به مدال طلا رسید و جایزه ۳ هزار دلاری

به گزارش افرا ورزش، فرشته اقتداری دختر اهل جزیره کیش برای بار دوم طی هفته‌های اخیر تاریخ‌سازی کرده است و این بار مدال طلا روی سینه این دختر اسکواش‌باز می‌درخشد.

اقتداری که برای شرکت در مسابقات چلنجر PSA ژوهانسبورگ راهی آفریقای جنوبی شد در این مسابقات به مدال طلا رسید و جایزه ۳ هزار دلاری این مسابقات را هم از آن خود کرد.

PSA مخفف اتحادیه اسکواش‌بازان حرفه‌ای جهان است و این قهرمانی، نخستین طلای تاریخ اسکواش زنان در رویدادی وابسته به PSA به شمار می‌رود.

اقتداری که با حمایت فدراسیون اسکواش به این مسابقات آزاد رفته بود پیش‌تر نیز در رویدادی مشابه در کلکته هند به نشان نقره رسیده بود.

فرشته اقتداری کیست؟

فرشته اهل جزیره کیش است و زمانی که یک دختر یازده ساله بود وارد اسکواش شد و شاید رمز پیشرفت شایان او در این رشته، همین ثبات و وفاداری به رشته‌اش باشد.

به عبارت دیگر او مسیر پیشرفت در اسکواش را قدم به قدم با کسب عناوین مختلف در رده‌های سنی پایه و اکنون در رده بزرگسالان طی کرده است و خبری از یک موفقیت آنی و یک‌شبه نیست.

طی سال‌های اخیر، کاپیتان سوگل ثمودی دختر اول اسکواش ایران بود اما با خروج وی از ایران، اکنون فرشته اقتداری را می‌توان دختر شماره یک اسکواش دانست که در مسابقات داخلی و لیگ نیز چهره درخشانی ارائه کرده است.

ساختار مسابقات جهانی اسکواش چگونه است؟

از ماه آگست سال ۲۰۲۴، اتحادیه حرفه‌ای اسکواش ساختار مسابقات خود را بازسازی کرد و رویدادهای این اتحادیه به دو شاخه، تجزیه شد.

دسته اول شامل مسابقات جهانی PSA هستند که در سطح عالی و با حضور ستارگان جهان برگزار می‌شوند و جوایز دلاری بالایی نیز در آن‌ها توزیع می‌شود و البته حضور در آن‌ها امتیاز قابل توجهی نیز برای شرکت‌کنندگان دارد.

دسته دوم مسابقات PSA چلنجر نامیده می‌شوند که در سطح پایین‌تر، پرتعدادتر و با جوایز کمتری به انجام می‌رسند و ابزاری برای جمع آوری امتیاز اسکواش بازان جوان یا تازه‌وارد در رنکینگ به حساب می‎آیند.

برای مثال در مسابقات جهانی PSA ششصد هزار دلار جایزه توزیع می‎شود در حالی که در رویدادهای PSA چلنجر، جوایز بر اساس سطح آن، بین ۳ تا ۱۵ هزار دلار است.

در مقابل نام رویدادهای چلنجر، عددی درج می‌شود که ضریب جایزه دلاری آن مسابقه را مشخص می‌کند. برای مثال رویداد چلنجر ۳ دارای  جایزه ۳هزار دلاری است، مجموع امتیازی که در آن توزیع می‌شود ۳۶۷ امتیاز است که سهم نفر قهرمان ۶۰ امتیاز خواهد بود.

در رویداد چلنجر ۹، جایزه ۹ هزار دلاری است و در آن ۱۱۰۱ امتیاز توزیع می‌شود و نفر قهرمان در آن ۱۸۰ امتیاز می‌گیرد.

فرشته اقتداری در چه سطحی مدال گرفته است؟

مسابقات ژوهانسبورگ، رویداد PSA چلنجر ۳ بود که دختر ایرانی در آن با قهرمانی، جایزه ۳ هزار دلاری و امتیاز ۶۰ برای صعود در رنکینگ جهانی را کسب کرد.

رویداد ماه گذشته فرشته اقتداری در کلکته هند نیز در همین سطح بود، جایی که او با کسب رتبه سوم، ۲۴ امتیاز به دست آورد.

حضور یک دختر ایرانی در این سطح کاملا منطقی است. اسکواش ایران هنوز در جایگاهی نیست که در سطح عالی PSA رقابت کند و اقتداری به نوعی آغازگر مسیر ورود دختران ایران به رقابت در مسابقات اتحادیه اسکواش‌بازان حرفه‌ای است حتی اگر در حال حاضر در چلنجرهای سه هزار دلاری شرکت کند.

با مسیر رو به رشد او پیش‌بینی می‌شود به زودی او امکان حضور در چلنجرهای دارای امتیاز بالاتر را به دست خواهد آورد که هم برای اقتداری و هم برای اسکواش ایران، امیدبخش و جذاب به نظر‌ می‌رسد.

لینک کوتاه : https://afravarzesh.ir/?p=98517

منبع

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn